ВИЛА Д'EСТЕ (от нашия пратеник). Удивително състезателно Ferrari 335 Sport от 1958 спечели тазгодишното издание на Concorso d'Eleganza във Вила д'Eсте. Най-престижният конкурс за класически автомобили в света се състоя този уикенд в легендарния хотел на брега на езерото Комо. Подробен репортаж от нашия екип на мястото на събитието очаквайте в "КОЛЕЛА" и на Automedia.bg.
За пета поредна година международното жури избра италиански автомобил в конкурса. Ден преди това "Златната купа" - тоест наградата на публиката - също бе спечелена от италиански модел: уникална Alfa Romeo 33 Stradale от 1967. Тя е една от едва 18 произведени бройки от модела, но предпочетеното от журито Ferrari е още по-рядко - от него съществуват едва три екземпляра.
"Това е истинска състезателна кола, но същевременно е съвсем подходяща и за нормални пътища. Само ще че ви трябват силни ръце", каза собственикът й Андреас Моорингер.
На външен вид 335 Sport напомня доста на по-популярното 250 Testa Rossa от същата епоха. Тръбната рама е облечена с алуминиева каросерия, ръчно изработена от ателието на Франко Скалиети. Основната разлика обаче е под капака - вместо 3-литров, тук има 4-литров V12 мотор с четири разпределителни вала, двойна инжекция и 430 конски сили.
Алфонсо Антонио Висенте Едуардо Анхел Блас Франсиско де Борха Кабеса де Вака и Лейтон, маркиз де Портаго - пилот от Формула 1 и рали шампионатите, четвърти на бобслей от зимната олимпиада през 1956, прочут бохем и донжуан. На една от най-известните му снимки го виждаме да пуши невъзмутимо, докато зад гърба му механиците се готвят да заредят колата със силно запалимия състезателен бензин
Произведени са едва четири бройки. С втората от тях, с мощност 390 коня, се състезава прочутият бонвиван Алфонсо де Портаго в рали Mille Miglia през 1957. Тъкмо катастрофата с тази кола отнема живота на маркиза, на навигатора му и на деветима зрители, принуждавайки италианските власти да забранят ралито.
Размазаното Ferrari 335 Sport на Де Портаго. Тази катастрофа, убила деветима зрители (включително и пет деца), сложи края на легендарното рали Mille Miglia
Изложената в Concorso d'Eleganza кола е последната произведена година, година след трагедията с маркиз де Портаго, и мощността й е увеличена до 430 конски сили. Максималната скорост надхвърля 300 км/ч.
Участвалите в конкурса автомобили бяха разделени в осем различни класове и председателят на журито Лоренцо Рамачоти призна, че е било много трудно да се избере един победител, защото "има огромна разлика между автомобил от 1913 година и машина от Formula 1. В този случай решаващ фактор бяха редкостта на автомобила и изключителното инженерно майсторство, вложено в него. Това е била най-мощната и най-бърза състезателна кола на своята епоха. Нека добавим и реставрацията, извършената наскоро по най-високите възможни стандарти".
Освен Рамачоти, дългогодишен главен дизайнер на Pininfarina, в журито бяха шефът по дизайна на Apple Джонатан Айв, бившият главен дизайнер на Renault Патрик Льо Кеман, внукът на Джани Аниели Лапо Елкан и още няколко утвърдени имена в тази област.
Concorso d'Еleganza e вероятно най-престижният конкурс за класически автомобили в света. Провежда се в легендарния хотел "Вила Д'Есте" в Чернобио, на брега на езерото Комо, още от 1929 година насам, а в последното десетилетие се организира от BMW Group. В няколко поредни публикации ще ви покажем и победителите в останалите класове с техните истории.