В началото на 2000-те години автомобилните производители започнаха да поставят в климатичната система специални филтри, защитаващи салона от прах, пясък и други мръсотия. Стандартният вариант на този елемент се прави от тънка хартия с електростатичен заряд, пропита със специален разтвор. След това се появиха още различни филтри, които защитават салона не само от пясък и прах, но и от вредните емисии, миризми и различни батерии.
Миризма в салона
Най-често за износването на филтъра може да се разбере по характерния мирис, който се появява в салона. Ако този детайл не е сменян от доста време, той става източник на неприятен аромат от натрупаната в него мръсотия. Срокът за смята на филтъра е посочен в инструкцията за ползване на автомобила – между 10 000 и 20 000 км пробег, в зависимост от модела.
Трява да се отчете, че този срок е определен от производителя с оглед на използването на колата в нормални условия. Ако живеете в гъстонаселен град и прекарвате много време в задръстванията, срокът на годност на филтъра може да се съкрати наполовина. А това означава, че той трябва да се сменя поне веднъж на 6 месеца.
Прах от въздуховодите
Понякога при включване на вентилацията може да се види дори с просто око, как заедно с въздуха в салона влиза и струя прах. Задръстеният филтър става благоприятна среда за поява на плесен и заедно с прахта и пясъка в купето влизат и бактерии. А те могат да бъдат източник на инфекциозни болести.
Проблем с вентилацията
Запотени стъкла
За проблем в климатика и системата за вентилация заради износен филтър може да се разбере и от изпотяването на стъклата. Това може да покаже и до каква степен е замърсен филтърът. Факт е, че свалянето на този елемент не представлява трудност, така че почти всеки може да види доколко той е увреден. Все пак при някои модели достъпът до филтъра не е толкова лесен и се налага свалянето на други елементи от салона. Затова е експертите препоръчват посещение в сервиз, където тази работа ще бъде свършена по-добре.
Снимки: Auto Rambler