IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

P2 - лудото купе на Prodrive

Концептът "събра" мотор от Impreza WRX STI, шаси на Subaru R1 и много рали технологии

P2 - лудото купе на Prodrive

Едва ли има фен на моторните спортове, който да не е чувал за компанията Prodrive, принадлежаща на легендата Дейвид Ричардс – бивш навигатор, стигнал до световната рали титла през 1981 година като навигатор на една друга легенда – Ари Ватанен.

Ричардс, заедно с Малкълм Уилсън, който пък основа M-Sport, са идеалното доказателство, че от рали звездите стават страхотни бизнесмени и години наред представят големи компании в най-различни шампионати на високо ниво. Всички знаят, че Prodrive изпълняваше програмата на Subaru в световния рали шампионат, а за 2018 M-Sport си върна подкрепата на Ford в WRC.

Но това далеч не изчерпва потенциала на тези вече много големи като за частни предприятия компании. Само за справка – M-Sport представлява Bentley в GT3 надпреварите, естествено като заводски тим, а Prodrive в близкото минало подготви едни страхотни Ferrari 550 за „24 часа на Льо Ман” и състезанията за издръжливост.

Ако се върнем над 10 години назад във времето, ще видим, че в Prodrive са били повече от изкушени и по отношение създаването на автомобили.

P2 - малката лудост на Prodrive

Естествено, става въпрос за лудешкия концепт Р2, като зад семплото означение всъщност се крие вълнуваща техника и огромен потенциал, който за съжаление така и не стигна до серийно производство, пък било то и в бутикови серии. Накратко, Р2 преди повече от 10 години, по-точно през 2006 година, показа, че специализирани компании като Prodrive могат да предложат интересни проекти на големите играчи в бизнеса.

В зависимост от гледната точка, P2 е разглеждан като идеен наследник на Toyota MR2 или пък като ранен предвестник на Toyota GT86 и Subaru BRZ, а в Prodrive правят изчисления, че такъв автомобил би излязъл на пазара на цена между 40 000 и 50 000 лири. Проверете на какви цени се предлагат Alfa Romeo 4C и Alpine A110 и ще се уверите колко визионерски е бил проектът на Prodrive.

Та, инженерите на компанията използват сериозно модифицирано шаси на японския Subaru R1, на което разполагат двигател от Impreza WRX STI плюс още интересни технически решения – от системата Active Torque Dynamics на Prodrive, която се грижи за най-ефективното разпределение на мощността между предния и задния мост до системата, която управлява работата на мотора и турбото и не позволява появата на т.нар. „турбо дупка”. С други думи, все решения, идващи от моторните спортове, които биха направили спортния Р2 страхотен за каране и познати като активни диференциали и антилаг система.

P2 - малката лудост на Prodrive

Мощността на двигателя е 350 конски сили, теглото на колата около 1000 кг, максималната й скорост е 280 км/ч. Готовият прототип попада в ръцете на тв звездите от Top Gear, като Джеръми Кларксън дори стига до повръщане (истинско или не) след опит да покаже колко са ефективни активните диференциали (централен и заден) и как на практика недозавиването е изкоренено.

В бързата обиколка на предаването Р2 постига по-добро време от автомобили като Audi R8, BMW M5 и Aston Martin Vanquish. И накрая, Р2 се ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 4 секунди, дизайнът на колата е на британеца Питър Стивънс, а ако това име ви звучи познато, той е създал и McLaren F1, а интериорът е от актуалния тогава Subaru Impreza – седалки, арматурно табло и т.н.

P2 - малката лудост на Prodrive

Сега вече разбирате защо и до днес много хора съжаляват, че Prodrive не пое риска да произвежда този автомобил. Въпреки, че по-късно Ричардс се включи в битката за Aston Martin и успя да влезе в автомобилостроенето, макар и да не изкара дълго.

Снимки: Prodrive

0 от 500