IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Седемте всъдехода, които промениха историята

Тези забележителни автомобили се превърнаха в легенди

Седемте всъдехода, които промениха историята

От момента на излизане на първия всъдеход изминаха много години. За този период автомобилните производители създадоха огромен брой коли с висока проходимост. На някои от тях беше съдено, да променят хода на автомобилната история. Ето 7 такива модела.

Willys


Седемте всъдехода, които промениха историята

Именно от Willys тръгва историята на този тип автомобили. Триумфът на тази машина започва с унищожаване на директен конкурент. В началото на 40-те години на миналия век армията на САЩ обявява конкурс за създаването на лек всъдеход, пригоден за военни цели. Срокът е убийствен – само 2 месеца, и това е причината само три компании да се опитат да решат задачата - Willys-Overland Motors, Ford и American Bantam.

След 60 дни е готов проектът само на конструкторите и инженерите от American Bantam, като по всичко изглежда, че това е техният звезден миг. Ръководството на Willys-Overland Motors обаче не се отказва и започва подмолна игра, като раздава подкупи там, където трябва. Това дава резултат и срокът е увеличен с още 2 седмици, които стигат, за да може Willys да завърши своята машина и съответно да спечели конкурса.

Седемте всъдехода, които промениха историята

Тайната на успеха е проста – от централата на Bantam е открадната цялата техническа документация, без която автомобилът не може да участва. Така историческата справедливост е, че една компания прави нужната машина, но всички лаври обира друга.

Съвсем скоро машините на Willys стават много популярни, като това се дължи на трите им основни качества – не са капризни, лесни са за ремонтиране и най-вече са високопроходими. След Втората световна война Willys се превръща в световното известната мрака Jeep, докато Bantam фалира веднага, след като става ясно, че не е получил поръчката.

Land Rover Centre Steer

Седемте всъдехода, които промениха историята

Веднага след Втората световна война икономиката във Великобритания е в много тежко положение. И именно автомобилостроенето трябва да я измъкве от него. Младата компания Land Rover получава разрешение за производство на „граждански” автомобили и през 1947 г. е представен прототип, с който започва историята на британските всъдеходи.

Любопитното е, че в вначалато воланът е поставен в средата на автомобила, но когато той стига до серийно производство, е върнат отдясно. А външният вид на колата почти не се отличава от еталона по това време– Willys. За една година са произведени 25 бройки.

Седемте всъдехода, които промениха историята

През 1948 г. Land Rover Centre Steer е показан на изложението в Амстердам, където публиката и пресата приемат машината доста възторжено. След 2 месеца автомобилът претърпя и първата си модернизация, като промените засягат най-вече скоростната кутия и задвижването.

До 1960 г., когато моделът слиза от конвейра, са произведени 250 000 автомобила, като за 12 години всъдеходът претърпява много промени. Дори разстоянието между двете оси е в няколко различни варинта, появява се и дизелов двигател. А през 1983 г. именно този автомобил се превръща в легендарния Defender, след като преди това се е казвал Land Rover Series I, II и III.

Range Rover I

Седемте всъдехода, които промениха историята

През 1970 г. излиза Range Rover I – всъдеходът, който преобърна представата за колите от този клас. Работата е там, че инженерите са си поставили за цел, да докажат, че проходимостта може да се съчетава с висок кофорт. И го постигат, тъй като материалите, използвани за салона, до този момент са използвани само за луксозни коли. Своят принос дават и дизайнерите и неслучайно малко след излизавето си всъдеходът е изложен не къде да е, а в Лувъра. И е посочен като еталон за промишлен дизайн.

Първото поколение на Range Rover е с ауминиева каросерия, златен медал за безопасност и много надежден двигател с обем 3,9 литра и мощност 182 к.с. Година след появата на модела, той получава наградата Dewar Award за забележителни технически достижения.

Седемте всъдехода, които промениха историята

През 1976 г. от конвейра слиза милионния екземпляр, а първият фейслифт на всъдехода се случва чак 15 години след появата на модела. Тогава са промени външният вид и салон, появява се и още един двигател. Той е с обем 4,3 литра, като развива мощност от 202 к.с.

Nissan Patrol Y60


Седемте всъдехода, които промениха историята

Както редица компании, така и Nissan започва производството на всъдеходи след Втората световна война. Първият такъв автомобил е представен през 1946 г., като той до голяма степен повтаря добре известния Willys. Японците дори не крият това, като кръщават машината Willys MB. Тя се произвежда до 1951 г., когато е заменена с първия Patrol – всъдеход с 6-цилиндров мотор и 85 к.с.

През 1988 г. излиза четвъртото поколение Nissan Patrol Y60, при който са предприети редица технически промени. Вместо окачване на ресори са сложени пружини, което подобрява комфорта и проходимостта.  Освен това всъдеходът получава стабилизатори за напречна устойчивост, усилвател на волана, дискови спирачки и синхронизиране на задната предавка.

Седемте всъдехода, които промениха историята

Топ-версиите на модела получават заден диференциал с повишено триене (с ръчно блокиране). Всъдеходът се предлага в цели 5 варианта – хардтоп, висок хардтоп, висок ван, комби и пикап. Двигателите са два, като могат да се съчетават с 5-степенна механична или 4-степенна автоматична скоростни кутии.

Седемте всъдехода, които промениха историята

Интересното е, че от 1988 до 1994 г. Patrol Y60 се продава в Австралия под името Ford Maverick, като на външен вид и като технически детайли двата високопроходими модела не се различават. Единствено могат да бъдат отличено по цвета на каросерията и оборудването на салона.

Toyota Land Cruiser 80

Седемте всъдехода, които промениха историята

Този легендарен всъдеход дебютира през 1988 г. Интересното е, че именно от него започва и самата история на Land Cruiser. Машината впечатлява както с външния си вид, така и с оборудването, като значително се отличава от своя предшественик, който мнозина наричат „черен куфар”. Всъдеходът е получил много здрава каросерия с допълнителна защита от ръждясване.

Моделът се продава в три нива на оборудване STD (базова), GX (подобрена) и VX (луксозна), като в последния вариант за интериора се използват материали, познати от премиум-сегмента. Двигателите са 6-цилиндрови, редови, като работният им обем е 4,0, 4,2 и 4,5 литра, а мощността варира от 135 до 205 к.с. Скоростните кутии са 5-степенна механична или 4-степенен автомат. Задвижването може да бъде Part-Time 4WD (временно 4х4) или Full-Time 4WD (постояннно 4х4).

Седемте всъдехода, които промениха историята

Както и Patrol Y60, така и Land Cruiser 80 се превръща в легенда, като официално производството му е спряно през 1998 г.

Mitsubishi Pajero II

Седемте всъдехода, които промениха историята

През 1991 г. японците представят второто поколение на Mitsubishi Pajero, което значително се отличава от първото. Инженерите са поработили сериозно върху ходовите качества на авточобила, като са го снабдили с уникалната трансмисия Super Select 4WD. Тя позволява преминаването на трудни участъци за сметка на междуосевия диференциал. Като опция се предлагат регулиране на пътния просвет и регулиране на амортисьорите.

Интересното е, че освен „граждански” варианта на всъдеход, които се отличават с висок комфорт, се предлага и товарна версия. Тя е доста по-слабо оборудвана, като за нея са оставени двигателите от първото поколение на модела.

Седемте всъдехода, които промениха историята

Всъдеходните качества са тествани в жестоки условия – Pajero участва няколко пъти в легендарното рали „Париж - Дакар”, като печелят 12 титли. В началото автомобилът се продава само в Япония, но след като става популярен, стига до Северна Америка и Европа. Разширява се и географията на производство, като Pajero започва да се сглобява не само в Япония, но и в Индия и Филипините.

През 1999 г. производството на второто поколение е спряно, като от това се възползва китайската компания Changfeng Motor, която получава лиценз за всъдехода. Три години по-късно обаче Mitsubishi Motors възражда производството именно на второто поколение, като моделът вече се продава под името Mitsubishi Pajero Classic.

Toyota RAV4


Седемте всъдехода, които промениха историята

Първата генерация на легендарния RAV4 се появява през 1994 г. и предизвиква революция. Именно инженерите на Toyota първи се сещат да направят модел с висока проходимост във вид на олекотен кросоувър, а не като добре познатите до момента тежки автомобили.

Кросоувърът е създаден на базата на модела Toyota Celica GT-Four, като първоначално се предлага само версия с 3 врати. Година по-късно излиза и вариант с 5 врати, като и двата модела са насочени към младите хора, обичащи активния начин на живот. Впрочем, абревиатурата RAV се превежда като Recreation Active Vehicle. А четворката означава наличието на система за задвижване на четирите колела.

Седемте всъдехода, които промениха историята

Моделът е оборудван с 2,0-литров мотор, развиващ 135 или 178 к.с., като той може да съчетава както с механична, така и с автоматична скоростни кутии. Предлагат де две версии – с предно предаване или със задвижване на двете оси.

Автомобилът бързо се превръща в хит на пазара, но след смяната на поколения не остава и след от революционния мини-кросоувър. Сега той е пълноценен компактен „паркетник”, който няма нищо общо (освен името, разбира се) с машината от първото поколение.

Снимки: Производителите

0 от 500
  • #6
    8 rate up comment 9 rate down comment
    ... ( преди 5 години )
    Немски джип ли ви интересува, еми Г класа,това е истински джип и се катери,много при това.
  • #5
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Немските жипове промениха историята с това,че са най-масовите за ходене до мола или чалготеката. Те за друго и не стават де и то само при условие,че не са в сервиза за ремонт.А там ремонтите са нещо обичайно.Хайде сега да се включи немската каска и да каже колко стотин хил.км е минал с неговата виртуална бракма и как нищо не е правил.
  • #4
    16 rate up comment 6 rate down comment
    До долния ( преди 5 години )
    Искам немски жип, къде са немските жипове ве? А сетих се, те нито са проходими, нито са издържливи.
  • #3
    33 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    Ааа пропуснали сте чалга мечтата БМВ Х5.След него вече селските пръчки и бекове се насочиха стремглаво към този клас и сега вече няма отърване.БМВ Х5 поведе вълната на мутрите,селяните и чалга пръчките към този клас,би следвало да е в класацията като родоначалник на цяла една епоха.
  • #2
    14 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 5 години )
    А Сузуки Самурай, Джими?А за Форестър нещо?Тези също промениха историята и то много. Особено Джими е уникално СУВче. С подходящи гуми минава отвсякъде. Форестъра е със супер високопроходимост, но можеш да го ползваш не само на трудни терени, но и всекидневно в града без да ти бърка много в джоба за гориво.
  • #1
    27 rate up comment 2 rate down comment
    Коментатор ( преди 5 години )
    И Лада Нива 4х4...