В края на 80-те години на миналия век водещи инженери на BMW решават да създадат ултралуксозен седан, който да има съоттветстващ на високата си класа двигател. В качеството на експеримент е направена 7-Series с масивен V16 мотор!
Идеен вдъхновител на проекта е Карл-Хайнц Ланге, който по това време е начело на отдела за силови агрегати на баварския производител. Като негови помощници са вербувани опитният инженер Адолф Фишел, който е създадел на 5,0-литровия V12 (M70), и Хайнц Петер Вайсбарт – ръководител на проектите по направа на купето 8-Series и на модела 7-Series (Е32).
Работата върху новия агрегат стартира през юни 1987 г. За основа е взет сполучливият М70. Новият мотор е направен предимно от алуминий, като запазва конструкцията си, но са добавени 4 допълнителни цииндъра, а обемът му нараства до 6,7 литра.
Първите тестове са проведени още на 24 декември 1987 г. Проектът получава името Goldfish (Златната рибка) и напъло оправдава името си. В крайна сметка новият агрегат достига мощност от 408 к.с. и 637 Нм. За сравнение, използваният за основа V12 мотор развива 300 к.с. и 450 Нм.
За да бъдат намалени разходите за евентуалното серийно производство на новия двигател, измененията под капака на 7-Series (Е32) са минимални. Порасналият на размери мотор успява да се побере под капака, но не остава място за системата за охлаждани. Налага се тя да бъде поставена в задната част на автомомобила, в която са монтирани въздухозаборници от специален материал. Въздухът излиза през отвори до задните стопове, чиито размери са намалени.
С новия двигател „седмицата” ускорява от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6 секунди, а максималната скорост е 300 км/ч. За сравнение, по това време версията 750i с V12 вдига 100 км/ч от място за 7,4 секунди, а максималната скорост е ограничена на 250 км/ч. Този автомобил е оборудван с 4-степенен автомат на ZF, но той не може да се справи с мощността и увеличения въртящ момент на Goldfish. Затова е експерименталният прототип получава 6-степенна механична кутия от BMW 8-Series.
В крайна сметка „Златната рибка” е напълно завършена и е готова за серийно производство, но в BMW не се решават на тази стъпка. И автомобилът остава единствен по рода си, като е прибран в складовете на компанията, където се държи далеч от хорските погледи.
Снимки: BMW