Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Защо Mazda забави един от най-големите си хитове?

В края на 80-те японците избират MPV пред MX-5

Защо Mazda забави един от най-големите си хитове?

Първото поколение на скромния по размери кабриолет MX-5 е един от символите на успехите на Mazda в новата история на автомобилостроенето. Следващите генерации на модела само потвърдиха този извод. Но през 80-те години на миналия век японците не били съвсем убедени в това и решили, че ще постигнат по-голям успех ако лансират един семеен ван...

Защо Mazda забави един от най-големите си хитове?

MX-5 се разработва усилено от инженерите на Mazda през 80-те години, но дори и най-запалените поддръжници на проекта признават по това време, че става въпрос за нишов модел, от който не трябва да се очакват големи пазарни успехи. По това време Mazda е сравнително малка компания на световния пазар, има някои успешни модели, поддържа връзки с някои гиганти, като Ford, но не разполага с безкрайни ресурси за развитие и лансиране на нови модели.

Затова когато в края на 80-те години трябва да се реши кой да е следващият интересен модел на компанията, който да привлече нови клиенти, шефовете залагат на минивана MPV.

Защо Mazda забави един от най-големите си хитове?

В това има логика – в средата на 80-те Renault прави революция с първата генерация на Espace, Chrysler също бързо тръгва по този път и т.н. И MPV дебютира през 1988 година, а лансирането на MX-5 е отложено за 1989. Това решение, макар и години по-късно, е потвърдено от двамата „бащи” на MX-5 Боб Хол и Том Матано.

„По това време ресурсите на Mazda бяха така свити, че компанията нямаше възможност да развива два нови модела едновременно – разказа дизайнерът на МХ-5 Матано пред Motoring. – По това време модата на минивановете вече набираше скорост, те се продаваха добре в Япония и в САЩ, така бе шефовете решиха, че MPV е по-добрият избор.”

Сега, почти 30 години по-късно, MX-5 е получил признанието на модела, съживил интереса на масовата публика към двуместните роудстъри, а продажбите му надхвърлиха 1 милион бройки. Но е факт, че MPV също постигна 1 милион продажби през 2009 година.

Все пак, Матано напомня, че лансирането на МХ-5 не би било възможно без личната подкрепа на тогавашния шеф на Mazda Кеничи Ямамото, който на няколко пъти е казвал, че симпатичният модел е най-големият риск, който той е поемал в кариерата си.

Снимки: Mazda

0 от 500
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    mg ( преди 11 месеца )
    до zoom in Е не е точно така. MG произвеждат до началото на 80-те, а Фиат и Алфа-Ромео и през 90-те години. Обаче това, че се разпадат като плутоний при ядрен взрив хич не им помага.
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Това е така,но и самата мх5 впечатлява веднага с управляемостта си,и хората повече и отдават значение поради това също.
  • #1
    16 rate up comment 1 rate down comment
    zoom in ( преди 11 месеца )
    Преди да се появи MX-5 вече са били изминали 3 десетилетия от последния британски лек роудстър. Имало е огромна пазарна дупка за подобни автомобили и множество почитатели, с по-скоро средни доходи, за които японците започват да прпизвеждат евтино и качествено. Истинският късмет е било не че са успели, а че никой друг не се е усетил преди Мазда.