Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Електромобилите ще решават епичния спор между двата метала

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Когато Tesla пусна своя първи масов електромобил – Model 3, тя заби нож в гърба на автомобилната индустрия, като избра стоманата, а не масово използвания за луксозни модели алуминий. Преминаването към по-тежкия, но по-евтин метал, при направата на електрически автомобили е на път да предизвика революция в промишлеността.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Досега алуминията беше ключът към компенсиране на голямото тегло на батериите, което на свой ред се отразяваше негативно на пробега на колите на ток и съответно отблъскваше кандидат-купувачите. Стъпването на електромобилите на по-големи пазари доведе до създаването на по-достъпни като цена коли, което е възможно само с употреба на по-евтини материали.

Именно Tesla е най-яркият пример в това отношение – Model 3 струва наполовина на луксозния Model S. Затова и експертите са категорични, че ако досега целта пред производителите е била да разработят качествен електромобил, сега вече тя е да се направи такава машина на приемлива цена.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Това е и причината за началото на нов стадий от борбата за надмощие между стоманата и алуминия сред автомобилните производители. Алуминият е разпространен сред марките, опитващи се да намалят теглото на колите с цел по-малко вреднии емисии. Компанията Ford започна да използва този метал за най-популярния си модел – пикапа F-150 и останалите производители веднага последваха този пример.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

В същото време стоманата печели позиции при други бензинови автомобили. Най-яркият пример за това е новото поколение на Audi A8. Луксозният седан се отказа от употребата на алуминий, като заложи на смес от стомана, алуминий, магнезий и карбон.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Конкуренцията между двата метала се усили на фона на бързо растящото търсене на автомобили, които се захранват от батерии. Очакванията са търсенето на електромобили и хибриди да доведе да увеличаване на този превозни средства от 4 % сега до 30% от световния пазар през 2030 г. За Китай, където се продават най-много коли на година, дялът на електрифицираните автомобили трябва да скочи с 40% още през тази година и да достигне 1 млн. единици

Освен Tesla още няколко производителя избраха стомана за своите масовиви модели на ток. Този метал се използва за Nissan Leaf (най-продаваният електромобил в света) и за Volkswagen e-Golf. За сравнение - в конструкцията на e-Golf има 129 кг. алуминий, при Leaf – 171 кг., а при луксозния Tesla Model S той е 661 кг.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Все пак алуминията не е загубил битката, тъй като той печели надмощие при хибридите, които имат два мотора. Там блокът на двигателя с вътрешно горене, както и трансмисията, са направени именно от този метал. Той се използва още при при батериите и електромоторите. И тъй като масоовото използване на електрически коли е все още много далеч в бъдещото, то този промеждутъчен период се очаква да бъде ознаменуван от ръст на хибридите. Което съответно ще доведе до предимство на алуминия.

Прогнозите кочат, че през 2030 г. търсенето на алуминий за хибриди и електромобили ще се увеличи поне 10 пъти – до 10 млн. тона. Той обаче си остава доста скъпа алтернатива на стоманата. На Лондонската борса сделки за покупката на тон алуминий се сключват на цени от около 2500 долара на тон. За сравнение, цената на стоманата е около 585 долара на тон, което показва, че използването на по-евтин метал действително спестява много средства на производителите.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Има и още нещо – в световен мащаб потребността от алуминий като материал за сваляне на теглото на конструкцията на електромобилите с цел увеличаване на пробега спада. От 2010 г. стойността на батериите е намаляла от 1000 на 114 долара за кВт/ч, като тази тенденция ще се запази. Това се дължи на подобренията в електромоторите – Nissan Leaf, например, за 6 години увеличи почти с 50% пробега си, като причините за това са нови решения в силовия агрегат.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

В същото време стоманодобивната промишленост разработи няколко нови вида високоякостен метал, което е по-здрав и по-лек от обичайната стомана. И което е още по-важно – той е по-евтин от алуминия. Компании като ThyssenKrupp и ArcelorMittal нямат никакво намерение да губят пазарите и това ще направи битката още по-оспорвана.

Битката между стоманата и алуминия става все по-оспорвана

Очаква се бъдещите модели да изполдват широк спектър от материали, включително стомана, алуминий, карбон, магний и пластмаса. Един от водещите производители – BMW, официално обяви, че няма намерение да увеличава използването на алуминий в своите модели i3 и i8. Според баварците, за подобен тип автомобили няма идеален материал и трябва да се търсят най-удачните комбинации. Стратегия, на която вероятно ще заложат и други производители.

0 от 500
  • #7
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    ДО ТОЗИ ПОД МЕН За рамата става въпрос едната от алуминий а другата желязо А иначе има много други елементи от алуминий Чети бе моето момче !!!
  • #6
    8 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    „Освен Tesla още няколко производителя избраха стомана за своите масовиви модели на ток. Този метал се използва за Nissan Leaf (най-продаваният електромобил в света) и за Volkswagen e-Golf. За сравнение - в конструкцията на e-Golf има 129 кг. „””АЛУМИНИЙ”””, при Leaf – 171 кг., а при луксозния Tesla Model S той е 661 кг.” ПОСЛЕДНО, АЛУМИНИЙ ИЛИ СТОМАНА ИСПОЛЗВАТ? ВЗЕМЕТЕ И СЕ УТОЧНЕТЕ НАЙ-НАКРАЯ.
  • #5
    3 rate up comment 7 rate down comment
    мрънчо ( преди 11 месеца )
    До "Голям гювеч сте направили....." Като не ти харесва сайта какво правиш тук?
  • #4
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    На мен най-ми се наби в очи ей това: От 2010 г. стойността на батериите е намаляла от 1000 на 114 долара за кВт/ч, като тази тенденция ще се запази. Ако е вярно смятам че на всички е ясно какво ще се случи до 10 години. 60 кв батерия / реални 300 км / скоро ще струва 3000 долара - по-малко от едно съвременно ДВГ.
  • #3
    12 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    Голям гювеч сте направили с тази поредна мал0умно преведена и преписана "статия". Нахвърляни някакви факти, данни и характеристики, но без някаква особена връзка и теза. Типично по комедиант ски. Мислех си, че нивото трудно може да падне толкова ниско, но то все още пада...
  • #2
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 месеца )
    С един тон алуминий може да направиш много повече авромобили отколкото с 1 тон стомана. Като се вземе тива в предвид разликата в цената не е толкова голяма
  • #1
    8 rate up comment 0 rate down comment
    ivan ( преди 11 месеца )
    Какво е това МАГНИЙ?