IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния си дизел

Кросоувърът на испанците няма от какво да се срамува

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния си дизел

В SЕАТ позиционират Ateca като първия кросоувър на марсата, но това е доста спорен момент. Достатъчно е да си спомним, че преди десетилетие испанците предлагаха модела SEAT Altea Freetrack. Той разполагаше със задвижване към двете оси, увеличен до 185 мм пътен просвет, избор между бензинови и дизелови двигатели, както и механична скоростна кутия.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Все пак в компанията нямаше как са останат встрани от шумотевицата, която вдигат кросоувърите през последните години, а може и да са се притеснявали от предишния си опит с подобна машина. Нищо чудно, все пак SEAT Altea Freetrack си беше създаден като експеримент в модерния по това време клас на минивановете, докато Ateca от самото си начало е замислен като компактен градски кросоувър.

Впрочем, първообразът на модела видя бял свят още през 2007 г., когато беше представен концептуалният SEAT Tribu. Цели 4 години по-късно се появи и още един концепт - SEAT IBX, но едва през 2015 г. започна да се оформя образа на сегашния автомобил. Да, и той първоначално беше само прототип - 20V20, който изглеждаше доста различно от Ateca, но все пак сходството е очевидно.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Приликите си личат най-вече при ръбестата оптика, брони, решетката на радиатора и стъклата. Разликите също се виждат - серийната Ateca е получила стандартни дръжки на вратите, а и салонът общо-взето повтаря добре известните модели на SEAT. Има и нещо, което отсъства при концепта – панорамния покрив, който се предлага като опция.

Самият интериор няма как да остави някой без дъх, но все пак не бива да забравяме, че тук става дума за поредното творение на инженерите от Volkswagen AG. И колкото и в SEAT да се опитват да избягат от останалите модели на концерна, това трудно може да стане. В същото време цялата тази унификация си има плюсове, тъй като излиза по-евтино и съответно намалява цената на автомобила.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Все пак не може да не се отбележи добрата ергономика, която позволява на хора с различни размери да седят удобно зад волана. Самият той, както и седалките се регулират в широк диапазон. Комбинацията от плат и алкантара също ще се харесат на мнозива, за разлика от цветните комбинации на седалки, които, честно казано, идват малко в повече.

Топ-версията Xcellence разполага с изцяло цифов приборен панел, който е опция при модела. Така Ateca на практика се доближава до „братчето” VW Tiguan, въпреки че на размери е по-малък. Дължината на испанския модел е 4363 мм (със 127 мм по-малко), а разстоянието между двете оси е 2638 мм (-42 мм). Това автоматично означава по-малко място на задните седалки и по-скромен багажник – 485 литра (510 литра при версията с предно предаване). При Tiguan багажното помещение побира 615 литра. По-малките размери обаче осигуряват по-добра маневреност – диаметърът на завой е 10,8 м.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Впрочем, като опция багажникът на Ateca е не само с електрическо управление, но има и опция за отваряне с прокарване на крака под задна броня. Срещу доплащане се предлага и система за автоматично паркиране, а също така и редица допълнителни функции, които позволяват на клиента да си направи автомобил по собствен вкус.

Технически изненади няма. SEAT Ateca е създаден на платформата MQB-А, която ползва второто поколение на Tiguan. Предното окачване е McPherson, а задното – многоточково. Топ-версите на кросоувъра са адаптивно окачване DCC с хидравлични амортисьори. Задвижването към четирите колела с муфа Haldex е достъпна само за най-мощните версии – 2.0 TDI (150 и 190 к.с.) или 1.4 TSI със 150 к.с.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

В нашия случай пробваме топ-версията SEAT Ateca 2.0 със 190 коня. Това е най-впечатляващият като поведение вариант на модела – ускорение от 0 до 100 км/ч за 7,5 секунди и максимална скорост от 212 км/ч, които са съчетани с приличен разход на гориво – около 7,5 л/100 км. Вярно, той се постига главно при движение в режими Eco и Normal, но това не е състезателна кола, така че плавното натискане на педала, а и системата start-stop наистина помагат за пестене на гориво.

Ако се изнервяте при Eco и не харесвате стандартния Normal, има и режим Sport, при който кросовурът се преобразява. Роботизираната скоростна кутия променя настройките си и държи оборотите в зоната на максималния въртящ момент. Двигателят също реагира бързо, а воланът става по-твърд. Динамиката в случая е съвсем различна, както и разходът на гориво.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Разполагате и с всъдеходен режим Off-road, който активизира собствени настройкна стабилизация на системата против буксуване и на муфата Haldex. В този вариант спокойно можете да минете и през по-тежък терен - разбира се, без да се прекалява, защото все пак това е автомобил, създаден за друг тип пътувания.

Като цяло, SEAT Ateca няма нещо, което конкурентите му да не предлагат. Технически той повтаря Tiguan и Skoda Kodiaq, като използва тяхната платформа, скоростни кутии и двигатели. Отстъпва им леко като размери, но пък ги превъзхожда  като цена, която стартира от малко над 38 000 лв. за модификация с малък бензинов мотор, предно предаване и ниско ниво на оборудване.

Втори опит: тестваме SEAT Ateca с най-мощния дизел

Топ-версията Xcellence струва близо 54 000, а с всички допълнителни опции скача до 58 900 лв. Срещу тях получавате изцяло светодиодни светлити, мултимедия Seat Full Link (с 8-инчов диспей, Mirror Link, Apple CarPlay и Android Auto), безкабелно зарядно за смартфони, цял комплекс електронни асистенти, включително и автопилот за движение в задръствания, както и много друго. Това го превръща в сериозен играч в сегмент, в който конкуренцията е доста сериозна.

Тагове: suv seat ateca
0 от 500