В историята си Volkswagen е предлагал най-различни видове автомобили – седани, пикапи, всъдеходи, миниванове и дори спортни коли. Кои обаче са най-необичайните модели на германската марка, както и какво общо има тя с производетиле като Ford и Toyota, ще разберете в този материал.
Volkswagen Gol
На някои пазари този модел се появява и под името Pointer, но в родината си Бразилия още от старта на производството през 1980 г. е познат като Gol. До момента е сменил 3 поколения и е най-популярният Volkswagen в страната. Има дори спортни модификации (GTS и GTI), както и кросоувъри (Gol Rallye). Като цяла успешният модел страда единствено от слаби резултати на краш-тестовете.
Volkswagen Saveiro
Най-близкият роднина на Gol е пикапът Saveiro, който също е правен за пазара в Латинска Америка. Технически това е Gol, но в по-практичен вариант – с по-голяма товароподемност и 4 места. Моделът се предлага с един 1,0-литров и два 1,6-литрови мотора. Всички са атмосферни, като развиват съотетно 72, 110 и 120 к.с. Най-мощният работи и на бензин и етанол.
Volkswagen Voyage
Седанът на базата на Gol пък се казва Voyage и се произвежда (с някои прекъсвания) от 1983 г. до наши дни. Въпреки че на външен вид прилича много на седана Polo, той е построен на различна платформа – BX, която е разработена специално за пазара в Латинска Америка. Двигателите са същите като при Saveiro и Gol. Първото поколение на Voyage се продава дори в САЩ, където се казва...
Volkswagen Fox
Дори да сте чували за VW Fox, едва ли сте наясно с мащабите на този модел. Той се продава в цял свят, с изключение н Източна Европа. В ЮАР под това име се предлага първото поколелие на Jetta, а в Щатите – първото поколение на седана Gol. В Бразилия субкомпактната „лисица” се предлага и в момента, като има огромен брой модификации. В Западна Европа Fox се появи в началото на века, като замени Lupo, но така и не успя да намери достатъчно клиенти въпреки атрактивната си цена.
Volkswagen Suran
Няма грешка – този модел наистина се казва Suran. Поне така го наричат в Аржентина, Чили и Уругвай. В други държави името му е по-впечатляващо – в Бразилия е SpaceFox, в Мексико – SportVan, а в Алжир – Fox Plus. Всъщност Suran е микрован на базата на Fox, като има същото разстояние между двете оси – 2645 мм, и идентични двигатели с обем 1,6 литра.
Volkswagen 1600
Популярният в Западна Европа Volkswagen Typ 3 се продава и в Бразилия – седанът от 1968 до 1970 г., а комбито – до 1976 г. Моделът обаче се оказва пълен провал, като получава прякора „куфар на колела”. Автомобилът е направен специално за местните условия, като за целта предното му окачване е сменено с такова от Beetle, но и това не му помага.
Volkswagen SP2
Бразилският пазар дълго време е затворен за внос на автомобили от чужбина и съответно в него свободни сегменти има в изобилие. Затова и бразилското подразделение на Volkswagen, което разполага с достатъчна автономност от централата във Волфсбург, през 1969 г. решава да запълни една от празнините със спортен автомобил.
Този проект се превръща в пълно фиаско, като от 1972 до 1976 г. от купето са продадени малко над 10 000 бройки с 4-цииндров двигател с въздушно охлаждане. Част от тях – 670 бройки, са изнесени зад граница, най-вече в Нигерия. В Европа пристига един SP2. По-голяма част от компонените спортната кола получава от Typ 4 – предшественика на Passat, а останалите са от същия този Beetle.
Volkswagen Taro
За да усили позициите на европейския пазар на пикапа Caddy, в края на 80-те години Volkswagen пуска модела Taro, който представлява „баща” на сегашния Amarok. Всъщност обаче това е лицензирана версия на петото поколение на Toyota Hilux, като германците прибягват до подобен ход заради общи интереси с японците. Volkswagen се нуждае от пикап, разработен с минимални средства, а Toyota – от стъпване на европейските пазари на такима автомобили.
Самият Taro се произвежда сравнително дълго – от 1989 до 1997 г., но продажбите му са доста под очакванията на двете компании. Затова и пикапът с товароподемност 1 тон и двигатели на Toyota не получава второ поколение... до излизането на Amarok, разбира се.
Volkswagen Apollo
Като стана дума за лицензирани копия, ето още едно. Volkswagen Apollo живее точно 2 години (1990-1992) и е продава само в Бразилия. Причината е, че в Западна Европа едва ли някой би си купил Ford Orion с емблема Volkswagen. Впрочем, дори в Бразилия търсенето на двувратия седан е минимално, въпреки привлекателната му цена. Моторите са два – 1,6- и 1,8-литрови, като и двата се предлагат както на бензин, така и на смес от бензин и етанол.
Volkswagen Passat Lingyu
Фактически създаденият за китайския пазар Passat Lingyu е построен на базата на Volkswagen Passat B5+, но ако се вгледаме в задната врата можем да открием същота схема като при възродената Skoda Superb. Нестандартвият седан се продава от 2005 до 2010 г. включително, като клиентът има избор от 3 двигателя. Два са редови, 4-цилиндрови с работен обем 1,8 и 2,0 литра, а третият е 2,8-литров V6.
Volkswagen K70
В края на 60-те години компания Volkswagen придобива легендарната някога немска фирма NSU. Затова от 1970 г. моделът NSU K70 се превръща във Volkswagen K70. Това е най-радикалният Volkswagen по това време, тъй като е първият модел на марката с предно предаване и водно охлаждане на разположения отпред мотор. Именно тази революция погубва модела, тъй като по време на мода са други ценнности и през 1974 г. K70 отива в историята.
Volkswagen Iltis
През 70-те и 80-те години Iltis е главният всъдеход на герменските въоръжени сили, като от 9547 построени машини около 8800 са на разположение на армията на ФРГ. Моделът обаче се използва и от военните в Канада и Белгия. Всъдеходът с предно разположение на мотора и задвижване на четирите колела се произвежда от 1978 до 1988 г., но постепенно е изместев от дале по-функционалния „Гелендваген” (Mercedes-Benz G-Class) и производството му е прекратено. Последният опит да се спаси Iltis е участието му в рали „Париж-Дакар”, но то не е успешно.
Volkswagen Typ 147 Fridolin
Малкият пощенски фургон е произведен в тираж от 6139 бройки поръчка на Deutsche Bundespost (германските пощи). В основата на машината са кариолета Beetle и купето Karmann Ghia от периода 1964-1974 г. Около 200 бройки от Typ 147 Fridolin стават собственост на частни лица, а няколко са купени от пощите на Швейцария и от компанията Lufthansa.
Снимка: Volkswagen