fallback

Бъдещето на колите: абонамент вместо покупка?

Другите грешат, като третират Източна Европа като втора класа, казва Ален Висер пред "КОЛЕЛА"

На 26 март автомобилните марки в Европа станаха с една повече, след като Lynk & Co представи официално бизнес модела си за Стария континент. Марката, която е 70% собственост на китайския гигант Geely и 30% на Volvo, ще произвежда първите си европейски модели в завода на шведите в Гент, Белгия, на същата поточна линия като Volvo XC40. Но дистрибуцията им ще е съвсем различна. Lynk & Co очаква повечето й клиенти да не купуват колите си, а да ги наемат с абонаментен план. Всички модели ще са снабдени с автоматичен бутон за споделяне, така че някой друг да може да ползва колата ви, докато сте на работа например (разбира се, срещу заплащане). Освен това Lynk няма да има своя собствена дилърска мрежа, а само верига имиджови магазини в градските центрове, молове и т. н.

"КОЛЕЛА" обсъди този бизнес модел с неговия главен идеолог: Ален Висер, вицепрезидента по маркетинга на Geely и Lynk & Co. Преди това заемал същите позиции във Volvo, Chevrolet и Opel, роденият в Белгия Висер в две поредни години попадна между 10-те най-влиятелни маркетинг шефове в света в класацията на Forbes.

Г-н Висер, споделянето е очевидно в самата сърцевина на бизнес модела ви. Но не означава ли споделянето, че ще ползваме автомобилите си по-ефективно, тоест, че ще се нуждаем от по-малко от тях? Не излиза ли, че работите, за да намалите продажбите на автомобили? - Да. Може би звучи странно, но е факт. Разбира се, ние не сме благотворителна организация и искаме да правим пари. Но няма да ги правим, като продаваме колкото се може повече коли. Вместо това искаме да продаваме бизнес модела си, нашата концепция за мобилност, която е за абонамент вместо покупка. И действително искаме да намалим броя на колите по улиците, като предложим споделяне.

Имате ли вече представа каква част от бъдещите ви приходи ще идват от услуги и каква - от традиционни продажби? - Да, планираме мнозинството да се пада на такива договори - не продажби, а абонаменти. Бизнес планът ни предвижда те да са над половината от всички приходи. Остатъкът ще е разделен между отдаване под наем, лизинг и класически продажби.

BMW наскоро изкупи изцяло своята схема за споделяне на автомобили DriveNow. Mercedes направи същото с другата най-популярна такава услуга в Европа, Car2Go. Упорито се говори, че двата гиганта ще обединят усилията си в тази област (междувременно това се случи, б. ред.). Не ви ли тревожи, че тогава биха имали твърде голяма преднина? - Не, не мисля. За нас споделянето е само част от уравнението, пък и не знаем в каква посока ще се развие то. За момента делът на споделените автомобили по света е много нисък. Ние вярваме, че той ще се развие много бързо - щом хората са склонни да споделят домовете си, споделянето и на колата ще е само още една малка стъпка. Даже бих казал, че по-логично би било да е обратното. Даваме си сметка, че не сме първите в тази област. И не вярваме, че споделянето е революцията в нашия бизнес модел. То е възможност, вградена в колите ни, което е наистина новост. Но истинската революция са абонаментите, а не споделянето.

Казвате, че хората охотно споделят домовете си с неща като airbnb. Но в бъдеще автомобилите ни ще съдържат дори повече интимна информация за нас, отколкото има в къщите ни... - Това е вярно.

... Това проблем ли е за вашия модел? - Не мисля така. Ако погледнете по-значимите тенденции в обществата, хората стават все по-отворени. И, естествено, ако ще споделяте кола, ние искаме колата да знае какви настройки са ви нужни. Тоест нещата не опират до автомобила, а до контакта между него и шофьора. Не мисля, че това може да е проблем. Напротив, хората стават все по-открити.

Отказвате се от дилърската мрежа като средство за дистрибуция. Не означава ли това обаче, че и голяма част от риска, примерно при влошаване на икономиката, остава вътре в компанията? - Да, действително е така. Тъкмо затова, както обяснихме днес, инвестицията в нашата собствена търговска мрежа ще е наистина минимална. Това е един минималистичен подход, който намалява и риска.

Подготвяте се също да пуснете чисто електрическа кола в Европа. Миналата седмица шефът на BMW Харалд Крюгер каза, че при днешното ниво на технологиите електромобилите не могат да са наистина печеливши. Съгласен ли сте с това? - Не. Ако става дума за днес, да, така е. Но утре - не.

Това утре през 2020 година ли ще дойде? - Не, не вярвам. Ще бъде след това.

Вашият модел - със споделяне, електрическо задвижване и прицел в по-младата публика - звучи подходящо за Западна Европа, но не и за Източна. Имаме ли отделен план за Източна Европа? - Бих казал две неща. Първо, още нямаме конкретен план за Източна Европа, първо се фокусираме върху Западна и Централна. Второ, по наше мнение автомобилната индустрия много често е правила грешката да третира страните там като втора класа. Да си казва: те не са претенциозни, стигат им простички седани. Нашето виждане е, че тенденциите, които следваме, са глобални и важат и за Източна, и за Западна Европа. И двете култури - всъщност всички култури - искат добри услуги и добре изглеждащи коли. Така че не искаме да казваме: това е добро за Запада, това става за Изтока. Не мислим, че има разлика.

В миналото да направиш бизнеса си дигитален бе проблем, защото много хора от самото начало свикнаха да възприемат интернет като среда, в която всичко трябва да е безплатно. Забелязвате ли промяна в тези нагласи? - Да. Мисля, че да плащаш за нещо в интернет се превърна в част от живота. И със сигурност забелязваме явна тенденция хората да заменят стремежа към материални вещи със стремежа към преживявания. И са готови да плащат за тях.

Преди година разговаряхме с Рем Колхаас, прочутия холандски архитект, и той ни каза, че се тревожи от нарастващата свързаност на автомобилите, защото според него свързаният автомобил е и постоянно наблюдаван автомобил. И това го превръща от някогашния символ на свободата в символ на контрола... - Да, това е почти философски въпрос. Мога да разбера какво имате предвид. Тъкмо затова ние предлагаме свързаността в нашите автомобили, но оставяме на клиента сам да реши кога да я изключи. Свързаността е факт, но ние особено наблягаме и на тази възможност за не-свързаност. Решението е на клиента.

Тагове: Volvo Geely lynk&co
fallback
  • #10
    пена ( преди 6 години )
    *** много обича първо да го лъже автоджамбазито в Горубляне. След това да буда парички, че да мине регистрацията в КАТ. И след това всеки месец да обикаля половината автосервизи в града. Ама не, нали си има "собствена" таратайка на 15 години. Нали ако няма кола ще е половин мъж! А сега е най-голямия гъзар в цялата панелка...
  • #9
    DD ( преди 6 години )
    Klasika,схемата е класика, лепкав капан без отърване..сакън да не те изпуснат да си самсотоятлен колкото и условно да е това..Оня па болния..кво ше караш ти точно бе..нали си имаш Астро Лексъс с евро 6 мотор ,ше карал, те без пари ще ги дават на такива като тебе, .
  • #8
    Анонимен ( преди 6 години )
    И всичко като е "общо" кой ще се грижи за него?Ето ви пример в България.Масово в София домоуправителите на блоковете имат проблеми с плащането от страна на недобросъвестни съседи.Тази идея за "общото" е приложима във високо развити малки общества които са затворени всички имат еднакви разбирания и ценности и споделят еднакви възгледи.Пример-съседката ми е дива *** и ползва част от общият коридор за мазе където складира кисело зеле,*** и туршия.Като и кажеш нещо и скача на бой.WTF?
  • #7
    KLASIKA ( преди 6 години )
    Абсолютно целенасочени манипулиращи капани угодни за кроячите и лапачите на кинти и валутни схеми докато бедния народ остане без чест и достойнство,индетификация и самоличност.
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    очаквайте скоро и в българия услугата споделяне на жена срещу 100 кинта на ден пере глади чисти няма разходи за чанти манти сандалки мандалки телефонче айсифонче кат ти се доебееее звънкаш на съседа пешо може ли да оправя жена ти готове бе жоре че и без това ми къса нервите и не мога си глеам мача ама виж по внимателно да не я мъкна по сервизи после
  • #5
    Loco ( преди 6 години )
    Интересен човек. Дали е прав, е друг въпрос. Времето ще покаже
  • #4
    Факт! ( преди 6 години )
    Перфектно няма само самозабравили се мутри да карат нови скъпи коли.С крадени наши пари!
  • #3
    Анонимен ( преди 6 години )
    Никой не ви кара бе, убавци. Бездруго няма да ви е по джоба. Обичайте си стария Баварец, само не забравяйте да ползвате предпазни средства :D
  • #2
    Анонимен ( преди 6 години )
    Утопия, подходяща само за хипстъри, проблема е че път те нямат пари да плащат. Друго е да си имаш коля, която си е лично твоя и можеш да идеш където и когато си искаш с нея без да те следят и без да се налага да плащаш на час. Айде глупости!
  • #1
    DD ( преди 6 години )
    Какво ли не правите за единя Джендърр сакън да не си изцапа лакираните ноктета с нещо.Няма да стане тая работа господа,не и при хората обичащи техниката и возилата си.Има доста да помечтаете за абонаментчето..тамън се отъмнат от някой кредит хората и да им набиете доживотен за кола...цццц
fallback
Последни