Близо 90% от предлаганите на пазара втора ръка автомобили в България са катастрофирали по-рано, а над 25% от катастрофите по пътищата ни се дължат на техническа неизправност на колите. Това обявиха пред журналисти в София експерти от Института за пътна безопасност и „Карстори” - платформа, създадена от български екип, за да отговори на огромните проблеми, съпътстващи пазара на употребявани автомобили. На специално организирана дискусия по темата "Некоректните търговски практики на пазара за продажби на употребявани автомобили" те посочиха основните проблеми, свързани с покупко-продажбата на употребявани автомобили в България.Специалистите твърдят, че масово от Италия се внасят автомобили с повредени двигатели. Колите са претърпели удари, но преди продажбата им се привеждат в търговски вид. Според експертите, около 90% от машините, предлагани на автоборсите, са катастрофирали по-рано. Всяка трета от тях е с превъртян километраж.„Скритите дефекти на тези автомобили не се обявяват и неоптитните купувачи няма как да знаят за тях. Обичайна практика е фалшифицирането на сервизни книжки, прикриват се проблеми с въздушните възглавници, както и с АBS-системата. Самите коли са с нарушена геометрия, но въпреки това се продават. А държавата не проявява никакво желание да реши проблемите”, коментира Богдан Милчев от Института за пътна безопасност. За да се справят с проблемите, от „Карстори” са разработили система за установяване на техническото състояние на колите втора употреба. Организацията е отговорът на порочната практика за внос на употребявани автомобили със съмнително техническо състояние, които се предлагат на пазара като "перфектни" - т. нар. модел "Горубляне".Това, което организацията предлага, е сертифицираните продавачи да качват на специален сървър данните за автомобила и те да бъдат прозрачни и без ограничения на време, място и начин на достъп с гарантирана достоверност. За да получат сертификат "Карстори", продавачите на коли втора употреба могат да минат на технически преглед в някой от 15-те автосервиза на територията на цялата страна, оторизирани за целта. Така всеки купувач ще може да получи гарантирана достоверна информация за състоянието на набелязания автомобил. Снимка: Архив „Булфото”