В доброто старо време BMW правеше основно три коли, за три типа клиенти. Трета серия за онези, които искат нещо компактно и весело за каране. Пета серия за онези, които искат нещо весело, но им трябва и място за децата. И накрая Седма серия за онези, които са искали нещо весело, но после са се издигнали до главни изпълнителни директори.
Просто и ясно: ако не попадаш в тези три групи, значи не си клиент за BMW.
СЛЕД ТОВА ОБАЧЕ АЛЧНИТЕ ТИПОВЕ от маркетинга взеха връх и днес BMW има модел за абсолютно всеки. Примерно за млада майка с две деца и хоби икебана. За семейство с един велосипед и две кучета порода нюфаундленд. Или дори за току-що пенсиониран член на борда на директорите с наченки на подагра.
Днес караме последната рожба на тази свръх специализация: новото BMW Серия 6 Gran Turismo.
ЧЕСТНО КАЗАНО, и ние не сме сигурни за кого точно е предназначено то. Но пенсионираният директор и подаграта му със сигурност ще се чувстват уютно в него.
6 Gran Turismo е духовният наследник на Серия 5 GT, която уж трябваше да е по-свежа алтернатива на "седмицата", но скоропостижно се спомина заради неособено изящния си дизайн.
Новата кола до голяма степен поправя това: не бихме я нарекли смайващо красива, но с елегантните линии и скосения си покрив няма нищо общо с туловището, когото наследява.
ИДЕЯТА НА БАВАРЦИТЕ е да предложат комфорта и простора на Седмата серия, но в опаковка, която да ви отличава някак от другите изпълнителни директори.
Мястото вътре е съвсем сравнимо с това в "седмицата"; багажникът побира 610 литра, което е в територията на големите комбита. А позицията на седене е с почти 7 сантиметра по-високо, отколкото в Серия 5, така че ще задоволи и острата ви потребност да гледате отвисоко на другите.
КАКТО ПОДСКАЗВА И ИМЕТО, това е кола, предназначена за дълги и спокойни пътешествия. Дори и на базовата версия с двулитровия турбобензин и 258 коня не й липсва мощност. Освен нея има трилитров бензин с 6 цилиндъра и 340 коня, и трилитров турбодизел с две различни степени на мощност.
Ние тестваме по-скромния дизел - 630d със задвижване на четирите колела. Между нас казано, 265-те му коня са всичко, от което ще имате нужда. Въртящият момент е колосален и прави изпреварването детска игра. Обявеният разход от 5.5 литра на 100 км е възможен само в розовите сънища на германски инженер. Но 7 на сто са наистина постижими и са отличен резултат за нещо толкова голямо и тежко.
ТАЗИ КОНКРЕТНА КОЛА има и така нареченото "Интегрално активно управление" - което с прости думи означава, че и задните колела завиват леко при нужда. Резултатът е пъргавина, която не бихте очаквали от една двутонна машина.
Но въпреки всичко това Gran Turismoто не е спортна кола и е много далеч като усещане от Аudi А7 или от досегашната Серия 6 купе.
АКО ВИ ТРЯБВА ДОКАЗАТЕЛСТВО, просто погледнете настройките. В повечето BMW-та имате Комфорт, Спорт и Спорт плюс, при която електронните стабилизиращи системи са максимално ограничени. Тук няма "спорт плюс". Вместо това получавате "Комфорт плюс", в която автомобилът се полюлява като яхта.
Интериорът е почти идентичен с този от Серия 5 - тоест изпълнен с модерни технологии, но доста консервативен като дизайн. Управлението с жестове е ефектен начин да смаете пътниците си, но в реалния живот е по-лесно просто да завъртите бутона за усилване.
ПОЛУЧАВАТЕ СЪЩО СИСТЕМА за нощно виждане, адаптивно въздушно окачване с активна стабилизация срещу накланяне, а също и асистент, който не просто паркира вместо вас, но и го прави, след като сте излезли от колата.
Виждаме само два проблема в този автомобил.
ПЪРВИЯТ Е, ЧЕ НЕ ПОЛУЧАВАТЕ всички тези неща даром. Версията 630d с xDrive започва от 138 хиляди лева, което е нормално за този сегмент. Но после добавяме 7 900 за адаптивното очакване, 4 000 за нощното виждане, 3 400 за панорамния покрив... Накрая, щом теглим чертата, тестовата ни кола излиза 202 779 лева. Тоест тя изобщо не е по-бюджетна алтернатива на Седма серия.
ЕДИНСТВЕНАТА ПРИЧИНА ДА Я изберете е, както казахме, за да се отличавате от пълчищата главни изпълнителни директори. Но и в това успехът на 6 GT е само частичен: предницата е твърде позната, твърде близка до тази на петицата, твърде консервативна.
Комфорт и консервативен дизайн: това BMW е всичко, което някога беше Меrcedes. Добре, че на хоризонта вече се задава новата Осма серия, за да върне нещата там, където сме свикнали да бъдат.
2993 куб. см работен обем
265 конски сили (при 4000 об/мин)
620 Нм максимален въртящ момент
6.0 секунди 0-100 км/ч