Ръководителите на Daimler и Volvo са обсъждали възможността за включването на двата концерна в голям алианс. Тази идея е на основният акционер в двата производителя – китайският Geely, чийто президент Ли Шуфу иска да създаде нов съюз в автомобилната индустрия, съобщава Automotive News.
Китайският милиардер и неговата компания Geely са собственици на Volvo Cars, имат дял в производителя на камиони AB Volvo и държат 49,9% от акциите в малайзийския прозиводител Prorton. Преди две седмици Шуфу купи и 10% от Daimler, а сега настоява за създаваето на алианс, който по думите му, трябва да се „противопостави на технологичните нашественици и да даде отговор на конкуренти като Uber и Google”.
В Daimler и Volvo обаче са скептично настроени към подобно нещо. По време на автосалона в Женева един от ръководителите на германския концерн е заявил, че подобно сътрудничество може да донесе повече пробеми, отколкото ползи.
„Ние искаме печеливш алианс, а от предаването на нашите технологии на Volvo и Geely няма как да спечелим”, коментира един от изпълнителнитните директори на Daimler, който е пожелал да остане анонимен.
Предложението на Geely поставя предизвикателство пред германците, тъй като те вече имат споразумение с Renault-Nissan за съвместно развитие на електромобили. Освен това Daimler си сътрудничи с друга китайска компания - BAIC Motor Corp, която е основният им партньор на най-големия пазар в света.
„Приветстваме влизането на новия ни акционер Ли Шуфу и компанията Geely, но за нас на първо място е именно сътрудничеството ни с BAIC”, коментира изпълнителният директор на Daimler Дитер Цетше пред журналисти в Женева.
Друг голям пробем пред подобен съюз е фактът, че Geely има дял от компанията, произвеждаща камиони Volvo. А те са основен конкурент на товарните автомобили на Daimler. Според президента на Volvo Cars – Хакан Самуелсон, това прави сътрудничеството между германци и щведи почти невъзможно.
„В бизнеса с камиона Daimler и Volvo са основни конкуренти, дори по-големи отколкото сме ние и Daimler при автомобилите. Силните компании не желаят да споделят технологиите си с конкуренцията. Ако смятате, че ще направите нещо по-добре от останалите, нямате интерес да го споделяте с никого”, коментира Самуелсон.