Дизеловият скандал принуди концерна Volkswagen да погредне в различна посока. След него германците се заеха да разработва автомобили с нулеви вредни емисии и на всяко от последните големи изложения марката показваше по един електрически прототип. Първият беше хечбекът I.D., а а след него се появиха ванът I.D. Buzz и I.D. Crozz. Сега идва ред на луксозния седан I.D. Vizzion. Той е най-радикалният от всички, тъй като няма волан и педали, а човекът в него е само пасажер.
От Volkswagen определят I.D. Vizzion като „премиален седан от класа на Phaeton”. Размерите на прототипа, представен в навечерието на автосалона в Женева, са дължина 5163 мм, широчина – 1947 мм и височина – 1506 мм. Разстоянието между двете оси е 3100 мм. Подобни габарити има най-популярният модел в този клас - Mercedes-Benz S-Class.
Volkswagen I.D. Vizzion е оборудван с електрически силов агрегат, в който влизат два двигателя. Предният има мощност 75 кВт, а вторият – 150 кВт. Сумарната им мощност от 225 кВт. е еквилент на 306 к.с. Захранването на моторите идва от блок литиево-йонни батерии с капацитет 111 кВт/ч, което е достатъчно за максимален пробег от 665 км.
Ускорението от 0 до 100 км/ч при прототипа отнема 6,3 секунди, а максиалната скорост е 180 км/ч, но тези данни са без особено значение, тъй като I.D. Vizzion е напълно автономен. Той разполага с максималното, 5-о ниво за безпилотно придвижване, като не се нуждае от човек. Затова и седанът няма нито волан, нито педали.
Придвижването на I.D. Vizzion става с помощта на камери, ултразвукови датчици, радари и лазерни скенери. Седанът също така може да обменя данни с обекти от пътната инфраструкура и с другите участници в движението. Освен това получава данни за пътната обстановка с помощта на специални „облачни” сервизи.
Автомобилът е получил и изкуствен интелект, който взаимодейства както и със системи за автономно управление, така и с функции, осигуряващи комфорт на пасажерите. Например, системата може напълно самостоятелно да насторйва седалките, климатика и аудиосистемата според желанията на конкретния човек, който се разпознава лицево или с електронен ключ.
В интериора на I.D. Vizzion има две ръчни спирачки, които могат да бъдат използвани при нужди. Всички останали системи се управляват с жестове или с глас. Освен това прототипът е получил и система за допълнителна реалност, която работи със специани очила HoloLens от Microsoft. Тя позволява проектиране на изображения на стъклата, както и над самите аналогови уреди за управление.
Пътниците в I.D. Vizzion могат да променят обстановката в салона, като избират между няколко различни варианта. Например – да се промени осветлението и да се включи специално избрана музика. Има и специална програма, обучаваща деца. На тях, например, се прожектира разположението на планетите в Слънчевата система и им се разказва за тях.
В списъка с оборудване на прототипа влизат още врати, отварящи се на 90 градуса, изцяло светодиодна оптика, стъкла с изменяема степен на прозрачност, кожени седалки и декоративни елементи в интериора, направени от натурално дърво. Този автомобил няма да излезе на пазара, то пък ясно показва какво да очакваме от Volkswagen за бъдеще.
Снимки: Auto.Mail, Volkswagen
Още снимки на прототипа - в галерията горе.