Едва ли има турист или жител на Лондон, който да не се е качвал в местните черни таксита – една от особеностите на британската столица. Просторен интериор, скромна скорост в задръстванията и солиден дизелов двигател, който не обещава впечатляваща динамика, но гарантира плавно придвижване. Поне досега това бяха част от отличителните черти на лондонските таксита.
От тази седмица това се променя, тъй като доставката на първото електрическо такси най-после беше осъществена. Производител е London EV Company или LEVC – компанията, създадена миналата година с цел производство на екологични таксита за Лондон, които носят означението TX.
Всъщност, LEVC TX не е чистокръвен електромобил – с един заряд на батериите пробегът на таксито е до 130 километра, а за удължаване на пробега се използва 1,5-литров 3-цилиндров бензинов двигател, като при неговото активиране общият пробег надхвърля 600 километра. Мощността на електромотора пък е 150 конски сили. Схема за задвижване, вече позната от революционния Chevrolet Volt.
Навлизането на тези таксита в Лондон ще става все по-бързо, тъй като градската управа забрани от 1 януари регистрацията на нови дизелови автомобили за таксиметрови услуги и изисква всяко ново такси да има възможност за пробег с нулеви вредни емисии.
Зад компанията LEVC стои китайският гигант Geely, като това може би е най-малко известната инвестиция на компанията, която притежава Volvo, Volvo AB (камионите), Proton, Lotus, а отскоро и почти 10% от друг гигант – Daimler. Но пък със сигурност LEVC ще подейства благотворно на имиджа на китайците.
Цената на LEVC TX е 55 599 лири, което е с около 12 000 лири повече от дизеловия му еквивалент със същата каросерия, но прогнозите на компанията показват, че разходите за зареждането на хибрида плюс сметката за бензин ще са доста по-ниски от разходите за дизел. На месец това означава икономия от порядъка на 500-600 лири.
Шофьор на първото електрическо такси в Лондон е Дейвид Харис, който е в бизнеса от над 20 години, а преди това е бил професионален тенисист.