IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

Произведени са само 4 такива автомобила

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

Когато стане дума за моторен спорт, името на Skoda не е първото, което ви идва на ум. Истината е обаче, че чешката компания, която в момента се контролира от германския концерн Volkswagen Group, има солидно и изпълнено с успехи състезателно минало. Култовият модел 1100 OHC е една от състезателните икони, които са виновни за голяма част от славата на автомобилния производител от Млада Болеслав.

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те
 
Skoda 1100 OHC има важно място в моторспорт историята на чешката компания, която продължава вече 116 години. Разработката на автомобила започва през пролетта на 1956, а първите два функциониращи екземпляра са завършени в края на 1957. Две години по-късно, към двата състезателни кабриолета са причислени два автомобила с твърд покрив, които се различавали и по това, че купетата им били изработени от алуминий, а не от стъклопласт. За съжаление, нито една от машините с твърд покрив не са оцелели до днес.

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

Останките на една от алуминиевите коли е била открита от музея на Skoda, като управат ане мислила дълго преди да ги купи. В момента екип от инженери работи усърдно, за да възстанови колата до първоначалното й състояние, след което да я изложи на показ в музея. Откритите състезателни автомобили от модела 1100 OHC са все още в работещо състояние, като една от тях е собственост на английския клон на Skoda, а другата е изложена в музея на компанията в Чехия.

Skoda 1100 OHC представлява компактен двуместен автомобил с дизайн, който напомня донякъде на Jaguar D-Type и много италиански спортни автомобили от този период. Колата от Млада Болеслав тежи едва 550 кг и с дължината си от 964 мм е малко по-къса от Ford GT40. Малките размери не й пречат обаче да развива максимална скорост от 200 км/ч на пълна газ, но само ако е оборудвана с точно определен диференциал с по-дълго крайно предавателно число.

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

Впечатляващата максимална скорост се постига с помощта на аеродинамичния дизайн, но не и без съдействието на пъргавия 1089-кубиков 4-цилиндров двигател. Последният е монтиран надлъжно отпред, има два горно разположени разпределителни вала и генерира мощност от 92 к.с. при 7700 об/мин, ако в резервоара е зареден високооктаново авио гориво.

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

По днешните стандарти, торсионният многораменен заден мост е архаичен, но не бива да забравяме, че Skoda 1100 OHC излиза на бял свят преди повече от 60 години. По време на първото си състезание на общинската писта в Млада Болеслав, автомобилът е управляван от заводския пилот на Skoda - Мирослав Фусек, като тандемът печели първото място. До края на десетилетието, а и през 60-те автомобилът записва още много победи и подиуми, но не успява да постигне световна популярност, тъй като се състезава само в социалистически страни, които са част от Варшавския договор.

Skoda 1100 OHC: чешката състезателна икона от 50-те

Едва ли някога ще видим отново Skoda да запретва ръкави около подобен смел спортен прототип като 1100 OHC, поради простата причина, че в момента Skoda е част от Volkswagen Group, които определят правилата. Именно заради това, компанията от Млада Болеслав в момента е ориентирана към масовото производство, както и към модерните в последно време електрически задвижвания. В тази връзка, през 2020 очакваме и появата на първия напълно електрически модел на Skoda. 
 



Снимки и видео: Skoda

Тагове: skoda 1100 ohc skoda 120l
0 от 500