Малко над две години след „Дизелгейт” и една година след изтеглянето си от световния рали шампионат (WRC) Volkswagen демонстрира сериозно завръщане в спорта, макар и с доста по-скромни инвестиции. Тази седмица беше показан фейслифта на пистовия Golf GTI, който се подвизава в световния пистов шампионат TCR и дори спечели титлата този сезон, а сега дойде време и на новото рали оръжие на компанията – Polo GTI R5.
До края на 2016 година Volkswagen доминира в WRC с Polo WRC с четири световни титли при конструкторите и четири поредни корони за Себастиен Ожие. Днес не е останало много от рали славата – Polo WRC е за музея, Ожие взе петата си титла с M-Sport и Fiesta WRC, но екипът на VW Motorsport се връща в ралитата – точно с Polo GTI R5.
Изборът на тази рали категория не е случаен – R5 са автомобилите за участие в WRC2, освен това са топ колите в много от рали шампионатите под шапката на ФИА извън световния – това означава доста континентални и национални надпревари. Като всеки един R5 проект и Polo GTI R5 е създаден така, че компанията да има по-малки инвестиции – първоначално се влагат пари, които се връщат от продажбата на готовите състезателни автомобили, а развитието им върви с информация, събрана от клиентите на програмата.
Накратко, в R5 колите носят сериозни приходи на създателите си, докато при WRC автомобилите инвестициите са за слава и победи. Естествено, във VW Motorsport са се ползвали и от помощта на Skoda – чехите от 2015 година насам изключително успешно експлоатират Fabia R5, като с този автомобил взеха титлите в WRC2 в последните две години.
R5 проектът е базиран на Polo GTI, но разликите са доста сериозни, и тук не става въпрос за това, че единият е състезателен автомобил, а другият – сериен. Обикновеният Polo GTI се задвижва от 2-литров 4-цилиндров бензинов турбо мотор с мощност 200 конски сили и се ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,7 секунди, благодарение на DSG трансмисията.
Polo GTI R5 е с 1,6-литров бензинов 4-цилиндров мотор с мощност 272 конски сили, който работи с 5-степенна секвенциална предавателна кутия, теглото му е на долната граница на разрешеното – 1320 кг, а ускорението от 0 до 100 км/ч се случва доста по-бързо – за 4,1 секунди. Единствено максималната скорост на серийния Polo GTI е по-висока – 237 км/ч, като знаете, че при рали автомобилите максималната скорост за правите не е особено важна и рядко надхвърля 180 км/ч.
Polo GTI R5 ще получи хомологация на 1 юли догодина, а през втората половина на 2018 започват и доставките на отборите, които са го поръчали, като тогава ще е и състезателният дебют на новия автомобил.