IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

5 причини, поради които легендарният модел няма бъдеще

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

През последните седмици от Subaru пристигаха нееднозначи сигнали за съдбата на един от най-известните модели на марката – спортния седан WRX STI. Последната от тях е от вторник - 20 ноември, когато компанията официално обяви, че спира продажбите на модела в Европа от началото на 2018 г. Всичко това показва, че с автомобила със задвижване на четирите колела ще се случи същото като с неговия основен съперник през годините – Mitsubishi Lancer Evolution. Ето и основните причини, показващи защо WRX STI повече няма да го има.

1. Той е прекалено стар

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Няма как да се отрече – като характеристики сегашното поколение на Subaru WRX STI не може да се сравнява с най-модерните модели на пазара. Автомобили като BMW M140i и Mercedes-AMG A 45 са по-мощни, по-бързи, а и по-евтини. При това списъкът с конкуренти не свършва дотук – в него са още Ford Focus RS, Audi RS3 и Volkswagen Golf R.

Да, вероятно в рали-състезание всяка една от тези машини ще гледа гъбра на японеца, но това май е единственият аргумент в полза на японеца

2. STI вече е доказала всичко

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Спокойно може да се каже, че нито 1-Series на BMW, нито A-Class на Mercedes са спечелили нещо сериозно в автомобилния спорт. Но пък не е и правилно да се живее само с миналото, в което останаха успехите на Subaru в световниите ралита. А и последните участия на автомобила не донесоха нищо.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Все пак трябва да се отчете, че през лятото на 2017 г. WRX STI стана най-бързият седан на „Нюрбургринг”, но пък такъв автомобил няма как да си купите от дилър на Subaru. Той беше подготвен от отбора на Prodrive и се различава стандартния модел толкова колкото първите мобилни телефони и сегашни смартфони. Под капака му беше постане преработен 2,0-литров турбомотор с 4 цилиндъра, развиващ 600 к.с. Той е комбиниран със секвенциална скоростна кутия и изцяло преработено окачване. Има и активно крило и специални сликове.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Факт е, че резултатът на колата беше забележителен. Тя отстъпва само с 15 секунди на рекорда, поставен от McLaren P1 XP1 LM. Като цяло обаче това повече прилича на красиво сбогуване, а не на бъдещо развитие на модела.

3. Сбогуването с модела вече започна

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

По същество раздялата с WRX STI вече стартира. В началото на месеца британският офис на Subaru обяви пускането на прощална специална версия на модела. Всъщност това е леко преработен вариант на автомобила, който се появи в САЩ още в началото на годината. Седанът получи ново електронно управление и някои промени във външния вид.

По-важно обаче е друго – от Великобритания дойде официално съобщение, в който се казва, че „WRX STI ще даде своя принос за бъдещите разработки на Subaru, като няма да продължи да съществува в сегашния си вид”. Това, разбира се, не е потвърждение за пълен отказ от модела, но явно нещата отиват точно в такава посока.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Само няколко дни по-късно маркетинговият директор на Subaru в Европа – Давид Стрело, обяви, че компанията е готова да живее извество време без WRX STI, тъй като двигателят на автомобила не може да бъде адаптиран към новите изисквания за нива на вредните емисии.

4. Той вече си има наследник

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

В същото си изявление Стрело призна, че в Subaru не работят върху следващо поколение на седана, въпреки че сегашното вече е на 4 години. Ако се отчете фактът, че цикълът по разработка на един нов модел стартира веднага след излизането на текущия, могат да се направи извода, че нещо не е както трябва.

Факт е, че новите изисквания за вредни емисии стават все по-сериозно изпитание за производителите. За да оцелеят на големите пазари в Европа, Северна Америка и Китай те трябва да предлагат хибриди или електромобила, а това често се превръща в сериозен проблем. Особено за малките компании.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Първият хибриден модел на Subaru – кросоувърът XV, се появи едва през 2013 г. Той изглеждаше доста нелепа на фона на останалите автомобили от този клас. Задвижването му е поверено на комбинация бензинов мотор със 150 к.с. и електрически двигател с 13,6 к.с. От Subaru обявиха, че това е най-икономичният модел със задвигване на четирите колела в Америка. Това обаче не помогна за продажбите и XV напусна американския пазар доста бързо.

Оказва се, че за да оцелее, WRX STI трябва поне частично да премине на електричество. Само че в Subaru с подобни технологии от висока класа просто не разполагат. Там зваят как да настройват системата за задвижване на четирите колела и как да правят впечатляващи комбита, които да се конкурират дори с всъдеходи. Батериите и електромоторите обаче не са тяхната сила.

5. Subaru няма нужда от такъв модел

Откровено казано – за пускането на подобни автомобили не са подготвени дори много гоеми компании, каквато Subaru със сигурност не е. Toyota все още се бави с новата Supra, а Nissan се отказа от хот-хеч Pulsar. В Mazda казаха сбогом на MPS, а Opel още преди да премине под управлението на PSA, сведе до минимум гамата модели OPC.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

В Subaru залагат на нова модулна платформа SGP, на която ще бъдат изградени всички бъдещи модели на марката. Гамата на компанията е далеч от идеалната, така че японците първо трябва да помислят за съвсем друг тип автомобили. На първо място това е кросоувър със 7 места, приходите от който ще бъдат в пъти по-големи от тези от „напомпан” седан.

Освен това марката трябва да се съобразява и с екологичните стандарти, за които вече стана дума. По-просто казано – тя трябва да догони конкурентите при хибридите и електромобилите, където засега изостава сериозно.


P.S. Все пак надежда има


Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

На салона в Токио по-рано този месец Subaru представи прототипа VIZIV Performance Concept. Досегашните подобни модели на марката демонстрираха бъдещи кросоувъри, но този намеква донякъде за ново семейство WRX. И няма как да се отрече, че изглежда доста впечатляващо – агресивен, непретрупан с детайли и с отлични пропорции. Но пък и той си остава концепция за светлото бъдеще, което може и да не настъпи никога.

Защо съдбата на Subaru WRX STI изглежда предрешена

Снимки: Subaru

Тагове: subaru wrx sti
0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    GP ( преди 6 години )
    Когато човек нарече тракшън контрол блокаж... ти е ясно колко разбира от коли
  • #8
    8 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Онь с мондеото по-дол!Това, което го разправяш ти го разказа ли някой или сам си го измисли? С подобни приказки освен да предизвикваш усмивки, нищо друго не правиш.А иначе жалко, ако наистина го спрат. Предполагам пълно спиране няма да има, а ще го пренастроят с хибридна система и други подобни неща, за да отговорят на новите изисквания.
  • #7
    16 rate up comment 2 rate down comment
    Божидар ( преди 6 години )
    Язък за STIката.И само да попитам това Субару дето буксувало да не е било с 10 годишни летни гуми?С малкото Justy съм правил джипове смешни,за Outback и Forester не ми се коментира дори,какво могат да правят с правилното задкормилно устройство.Не робувам на марки,но да наречеш Субару ненадежно е смешно.
  • #6
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Факт! ( преди 6 години )
    Има 5 причини за това:1. Светът се .................!2.Светът се феминизира!3.Светът се ислямизира!4.Светът се африканизира!5.Светът си ......
  • #5
    23 rate up comment 2 rate down comment
    thebrainless ( преди 6 години )
    Ела с Mondeo-то, когато кажеш, за да се запознаеш с моят смешен Оutback.
  • #4
    15 rate up comment 1 rate down comment
    ej20 ( преди 6 години )
    Значи да си взема една ,докато има ? Тя,цената само ще расте !
  • #3
    10 rate up comment 28 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Виждал съм субару 4х4 на лед, 10-12 годишно. Върти една предна и една задна гума. Не мърда. Няма блокаж, брато. Едно мондео с предно, но с блокаж на диференциала, тръгна и замина. Оня със субаруто остано като препикано мушкато. Мушкато, но с 4х4,...:_) За мен е смешна марка.
  • #2
    9 rate up comment 30 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дано се самозакрият! Ще освободят света от малко автомобилен талаш.P.S: В топ 10 на най-надеждните мотори нямаше нито един от Субару.
  • #1
    23 rate up comment 1 rate down comment
    От чужбина ( преди 6 години )
    тука у Английско Субаруто е на ОСОБЕННА почит!!! тва ,че няма даго има е особенна глупост особенно за младежта тука..аз също и съм фен ама не са по моя джоб