IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

BMW срещу Силициевата долина

Как автомобилните компании могат да се подготвят за предстоящите революции в транспорта? За баварците отговорът е "не сами"

BMW срещу Силициевата долина

Lumiduct е любопитна система от прозрачни фотоволтаични панели, замислени да се монтират по фасадите. Създателите й вярват, че ще решат най-големия проблем на толкова популярните напоследък стъклени сгради: лошата им енергийна ефективност. Панелите им произвеждат до 15 пъти повече енергия от обикновените фотосоларни стъкла, просто защото могат да се въртят по посока на слънчевата светлина. В същото време, за разлика от обикновените панели, те не затъмняват вътрешността на сградите, а пропускат разсеяната дневна светлина.

BMW срещу Силициевата долина
LumiDuct може най-после да направи стъклените сгради практични

SKYTREE Е СЪЗДАДЕНА ОТ УЧЕНИ от Европейската космическа агенция (ESA) система за извличане на въглероден диоксид от въздуха. Първоначално е замислена за Международната космическа станция, но всъщност е приложима във всяко затворено помещение - и на практика значи, че няма да се налага да се карате със зиморничавата колежка всеки път, когато искате да пуснете в стаята малко свеж въздух. Сега създателите й разработват вариант за автомобили, който не само ще пречиства въздуха в купето, но и ще го подгрява - неща, за които в досегашните автомобили понякога отиват до 40% от енергията на двигателя.

LEYDENJAR Е РАЗРАБОТКА на холандски физици и енергетици и представлява принципно нов тип силициеви аноди. Ако бъдат използвани вместо обичайните графитови аноди, те могат да увеличат енергийната плътност на литиево-йонната батерия с до 50% - което би премахнало главната пречка пред нашествието на електрическите автомобили и ще направи електрическото задвижване реална възможност дори за самолетите.

BMW срещу Силициевата долина
Технологията на LeydenJar обещава да подобри драстично енергийната плътност на литиево-йонните батерии, без това да се отрази на живота или цената им

НА ПРЪВ ПОГЛЕД МЕЖДУ ТЕЗИ три компании няма много общо. Но те са финалистите в тазгодишното издание на BMW Startup Challenge - една инициатива на германския производител на автомобили, която до голяма степен загатва как ще се промени развойната дейност в сектора в бъдеще.
Автомобилната индустрия е изправена пред най-голямата промяна, откакто двигателят с вътрешно горене замени коня. "Автомобилната индустрия ще се превърне в индустрия на авто-мобилността", подчертава Петер Шварценбауер, член на борда на директорите на BMW, който освен за марките MINI и Rolls-Royce отговаря и за "дигиталните иновации" в групата. Големият въпрос сега, признава той, е дали автомобилните компании ще са достатъчно бързи да стигнат там първи, преди технологичните гиганти. "Скоростта никога не е била силната страна на автомобилните компании, а сега сме изправени пред конкуренти, които не играят по познатите правила".

BMW срещу Силициевата долина
LeydenJar спечели тазгодишния BMW Startup Challenge. Кристиян Рууд (в средата) получава наградата от Петер Шварценбауер (вдясно) и шефа на BMW за Холандия Нийл Фиорентинос

ЗАДАВАЩАТА СЕ ГОЛЯМА ПРОМЯНА има четири основни аспекта: електрическо задвижване, автономно управление, нулеви вредни емисии, мобилни услуги. Взета поотделно, всяка от тях може да революционизира транспорта. Ефектът им заедно е невъзможен за предвиждане дори за най-големите световни корпорации.
В момента в Европа собствениците на автомобили ги ползват само в 4% от времето. През останалото те само заемат ценно място в града и се обезценяват. Автономното управление може да преобърне този модел. "През 2030 година, когато улиците вече ще са пълни с роботизирани коли, ефектът ще е фантастичен", смята Шварценбауер. "Няма да има нужда от светофари или от места за паркиране по улиците. Ще имаме нула катастрофи, нулев шум и нулеви вредни емисии. Качеството на живот в градовете ще се повиши неимоверно".

BMW срещу Силициевата долина
Резултатите от тазгодишното BMW Startup Challenge бяха представени в Амстердам през октомври

НО КАК ТОЧНО ЩЕ СЕ СЛУЧИ ТОВА? Кои решения ще имат успех? И как биха могли автомобилните гиганти да се подготвят за едно толкова непредсказуемо бъдеще? Според BMW отговорът е: не сами. Компанията отдавна търси партньори, подпомагайки всевъзможни начинаещи бизнеси - и то далеч не само в автомобилния сектор. В момента BMW има три действащи инструмента в тази област, разположени в различни точки на планетата и насочени към различни партньори.
В Мюнхен действа Startup Garage - нещо между работилница и развоен център, насочен към стартъпи с интерес към автомобилния сектор. Той им осигурява не толкова финансиране, колкото технологична помощ и, най-важното, достъп до крайни клиенти.

В НЮ ЙОРК Е БАЗИРАНА URBAN X - ускорител за стартъпи под шапката на MINI, чиято цел е да насърчава всякакви решения за подобряване на градската среда - дори и без всякаква връзка с автомобилите. Urban X предлага до 100 000 долара финансиране в замяна на до 10% от капитала на стартиращите компании. "Градовете са може би най-вълнуващото изобретение на всички времена, по много причини", казва д-р Ева Бекер от Urban X. "Но само ако си дадем сметка, че те трябва да се строят преди всичко и изцяло с мисъл за хората". Досегашните проекти, подкрепени от ускорителя, се простират от дигитални ключалки, през софтуер за подобряване на трафика, до системи за отглеждане на зеленчуци в затворени пространства.

BMW срещу Силициевата долина
Сухайла Уфата от BMW i Ventures

И накрая съществува BMW i Ventures - компания за рисков капитал, базирана в Силициевата долина, която предлага от 0.5 до 20 млн. долара финансиране за проекти, свързани с мобилността.
Тези три инструмента, водещи до стотици нови партньорства, трябва да помогнат на германския гигант да предвиди всички възможности за бъдещето - по добре изпитания метод на пробите и грешките. "В съвременния бизнес на една голяма корпорация не й е позволено да се проваля", подчертава Петер Шварценбауер. Цената на неуспеха е твърде висока - и това по принуда прави големите компании твърде предпазливи и консервативни. "Чрез контакта със стартъпите ние можем отново да се научим да се проваляме - но и да успяваме", казва Шварценбауер.



 

Тагове: bmw tesla leydenjar lumiduct
0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Автомобилите изобщо ще изгубят духa си
  • #3
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 6 години )
    Напротив, BMW рискуват много, защото наблягат на спортни и динамични автомобили, ориентирани към удоволствието от шофирането.Та на тях мотото им е "Sheer driving pleasure" - "Радосста от шофирането".Изхвърляйки принудително шофьора, и принуждавайки го да е просто пътник без право на удоволствие от шофирането, означава, че самите те изневеряват на собствените си принципи (за пари разбира се), и също означава, че автомобилите изобщо ще изгубят духа си,и ще станат просто кашони за от т.А до т.Б
  • #2
    5 rate up comment 1 rate down comment
    пропов ( преди 6 години )
    Бмв са намерили начин да са гъвкави и креативни без да рискуват нищо от името и марката. Затова и пак ще са на гребена на вълната.Защото никога не са се пускали на инерцията от името си. а търсят, мислят и го намират и го измислят.
  • #1
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Това не е първия ялов напън на БМВ. Скука.