Lumiduct е любопитна система от прозрачни фотоволтаични панели, замислени да се монтират по фасадите. Създателите й вярват, че ще решат най-големия проблем на толкова популярните напоследък стъклени сгради: лошата им енергийна ефективност. Панелите им произвеждат до 15 пъти повече енергия от обикновените фотосоларни стъкла, просто защото могат да се въртят по посока на слънчевата светлина. В същото време, за разлика от обикновените панели, те не затъмняват вътрешността на сградите, а пропускат разсеяната дневна светлина.
LumiDuct може най-после да направи стъклените сгради практични
SKYTREE Е СЪЗДАДЕНА ОТ УЧЕНИ от Европейската космическа агенция (ESA) система за извличане на въглероден диоксид от въздуха. Първоначално е замислена за Международната космическа станция, но всъщност е приложима във всяко затворено помещение - и на практика значи, че няма да се налага да се карате със зиморничавата колежка всеки път, когато искате да пуснете в стаята малко свеж въздух. Сега създателите й разработват вариант за автомобили, който не само ще пречиства въздуха в купето, но и ще го подгрява - неща, за които в досегашните автомобили понякога отиват до 40% от енергията на двигателя.
LEYDENJAR Е РАЗРАБОТКА на холандски физици и енергетици и представлява принципно нов тип силициеви аноди. Ако бъдат използвани вместо обичайните графитови аноди, те могат да увеличат енергийната плътност на литиево-йонната батерия с до 50% - което би премахнало главната пречка пред нашествието на електрическите автомобили и ще направи електрическото задвижване реална възможност дори за самолетите.
Технологията на LeydenJar обещава да подобри драстично енергийната плътност на литиево-йонните батерии, без това да се отрази на живота или цената им
НА ПРЪВ ПОГЛЕД МЕЖДУ ТЕЗИ три компании няма много общо. Но те са финалистите в тазгодишното издание на BMW Startup Challenge - една инициатива на германския производител на автомобили, която до голяма степен загатва как ще се промени развойната дейност в сектора в бъдеще.
Автомобилната индустрия е изправена пред най-голямата промяна, откакто двигателят с вътрешно горене замени коня. "Автомобилната индустрия ще се превърне в индустрия на авто-мобилността", подчертава Петер Шварценбауер, член на борда на директорите на BMW, който освен за марките MINI и Rolls-Royce отговаря и за "дигиталните иновации" в групата. Големият въпрос сега, признава той, е дали автомобилните компании ще са достатъчно бързи да стигнат там първи, преди технологичните гиганти. "Скоростта никога не е била силната страна на автомобилните компании, а сега сме изправени пред конкуренти, които не играят по познатите правила".
LeydenJar спечели тазгодишния BMW Startup Challenge. Кристиян Рууд (в средата) получава наградата от Петер Шварценбауер (вдясно) и шефа на BMW за Холандия Нийл Фиорентинос
ЗАДАВАЩАТА СЕ ГОЛЯМА ПРОМЯНА има четири основни аспекта: електрическо задвижване, автономно управление, нулеви вредни емисии, мобилни услуги. Взета поотделно, всяка от тях може да революционизира транспорта. Ефектът им заедно е невъзможен за предвиждане дори за най-големите световни корпорации.
В момента в Европа собствениците на автомобили ги ползват само в 4% от времето. През останалото те само заемат ценно място в града и се обезценяват. Автономното управление може да преобърне този модел. "През 2030 година, когато улиците вече ще са пълни с роботизирани коли, ефектът ще е фантастичен", смята Шварценбауер. "Няма да има нужда от светофари или от места за паркиране по улиците. Ще имаме нула катастрофи, нулев шум и нулеви вредни емисии. Качеството на живот в градовете ще се повиши неимоверно".
Резултатите от тазгодишното BMW Startup Challenge бяха представени в Амстердам през октомври
НО КАК ТОЧНО ЩЕ СЕ СЛУЧИ ТОВА? Кои решения ще имат успех? И как биха могли автомобилните гиганти да се подготвят за едно толкова непредсказуемо бъдеще? Според BMW отговорът е: не сами. Компанията отдавна търси партньори, подпомагайки всевъзможни начинаещи бизнеси - и то далеч не само в автомобилния сектор. В момента BMW има три действащи инструмента в тази област, разположени в различни точки на планетата и насочени към различни партньори.
В Мюнхен действа Startup Garage - нещо между работилница и развоен център, насочен към стартъпи с интерес към автомобилния сектор. Той им осигурява не толкова финансиране, колкото технологична помощ и, най-важното, достъп до крайни клиенти.
В НЮ ЙОРК Е БАЗИРАНА URBAN X - ускорител за стартъпи под шапката на MINI, чиято цел е да насърчава всякакви решения за подобряване на градската среда - дори и без всякаква връзка с автомобилите. Urban X предлага до 100 000 долара финансиране в замяна на до 10% от капитала на стартиращите компании. "Градовете са може би най-вълнуващото изобретение на всички времена, по много причини", казва д-р Ева Бекер от Urban X. "Но само ако си дадем сметка, че те трябва да се строят преди всичко и изцяло с мисъл за хората". Досегашните проекти, подкрепени от ускорителя, се простират от дигитални ключалки, през софтуер за подобряване на трафика, до системи за отглеждане на зеленчуци в затворени пространства.
Сухайла Уфата от BMW i Ventures
И накрая съществува BMW i Ventures - компания за рисков капитал, базирана в Силициевата долина, която предлага от 0.5 до 20 млн. долара финансиране за проекти, свързани с мобилността.
Тези три инструмента, водещи до стотици нови партньорства, трябва да помогнат на германския гигант да предвиди всички възможности за бъдещето - по добре изпитания метод на пробите и грешките. "В съвременния бизнес на една голяма корпорация не й е позволено да се проваля", подчертава Петер Шварценбауер. Цената на неуспеха е твърде висока - и това по принуда прави големите компании твърде предпазливи и консервативни. "Чрез контакта със стартъпите ние можем отново да се научим да се проваляме - но и да успяваме", казва Шварценбауер.