Човекът, за съжаление, няма способността да гледа в бъдещето и така да избягва грешките, които прави. Опитът зад волана се натрупва с реално изминатите на пътя километри. Именно там всеки шофьор се учи и как да избягва опасностите, срещу които се изправя. Въпреки това катастрофите с автомобили продължават да се случват.
Ето ги и основните причини за тях – те са определени от група експерти, които са изгледали хиляди записи от видеорегистратори на автомобили, участвали или заснели инцидент на пътя.
1. Смяна на платното, завой или обратен завой
Първото място заема сблъсъците между автомобили при смяна на платното, завой или обратен завой. Тук са включени инцидентите с движещите се в същата посока превозни средства, които изпреварват в насрещното платно. Около ¼ (24,9%) от катастрофите стават именно заради това. А те могат да бъдат лесно избегнати, ако просто шофьорът погледне в страничното огледало.
Случаите, в които идващият отзад автомобил е в „мъртвата” зона или лети с космическа скорост, са единици. Всичко останало е заради липса на елементарно внимание. Просто трябва по-често да се гледа в огледалото и да се запомнят всички намиращи се наблизо машини.
Що се касае до тези, които задминават – те трябва да бъдат внимателни за превозни средства с включен мигач, както и за такива, които намаляват внезапността скоростта си или започват да променят траекторията на движение. Това е сигнал, че техният шофьор се подготвя за маневра. В случая задминаващият е с предимство, но не е ясно дали човекът в другия автомобил отчита този факт.
2. Излизане от второтостепенен път
Излизането от второстепенен път, което завършва със сблъсък, е втората най-разпространена причина за катастрофите – 14,2%. Около 1/3 от тези случаи могат да бъдат обяснени с лошата видимост. Това се отнася за движението в града, където често от паркираните край пътя коли не се вижда почти нищо. Затова и в случая най-добре е включването в главния път или неговото пресичане да става бавно и внимателно, докато видимостта не бъде пълна.
На свой ред движещият се по основния път също не бива да хвърля цялата отговорност и да разчита, че той е с предимство. Това важи особено за улиците с лоша видимост и плътно паркирани автообили. Проявата на елементарно внимание може да предотврати инцидента.
Останалите 2/3 от катастрофите в тази ситуация няма как да бъдат обяснени логично. За да караш автомобил, трябва да имаш добро зрение, така че няма логика в обяснението, че не си видял идващото по главния път превозно средство. Явно причината е една – невнимание и лоша преценка на действията.
Има и още нещо – празният път невинаги означава, че може да се премине. По него често автомобилите се движат с по-висока скорост. И невинаги са със запалени светлини, въпреки че това е задължително. Трябва да се отчете и факторът „заслепяване от слънцето”, който понякога се оказва фатален в подобни ситуации.
3. Завой наляво
Някои от тези случаи не влизат в първата категория. Около 13,3% от инцидентите на пътя се случват, след като даден автомобил завива наляво и не дава предимство на идващите отсреща. В случая нещата са елементарни – когато нямаш видимост, не преминаваш. И първо оценяваш ситуацията. Около 15% от тези случаи стават при мигаща зелена светлина на светофара (когато той не е в отделна секция). Тогава както завиващият, така и идващият отсреща решават, че ще успеят да минат, преди да е светнало червено.
4. Пресичане на пешеходци
Пешеходците продължават да стават жертви, като това да 8,7% от изследваните случаи. Твърде вероятно е те да са и повече в реалния живот. Препоръката да се намалява скоростта и да се спира преди зебра е помогнала само в половината от отчетените ситуации. В останалите се стига до сериозни последици, като често и самите пешеходци са виновни. Те пресичат, там където това е забранено, като излизат внезапно на пътя и не оставят никакъв шанс на шофьора.
5. Преминаване на червено
Около 5,8% от катастрофите стават заради преминаване на червено. В повечето от тези случаи поне един от участниците в тях се движи с висока скорост и просто няма как да спре. А най-опасни на кръстовище са именно първите няколко секунди след смяната на сигнала на светофара. Далеч по-лесно и по-безопасно просто ще е да се намали скоростта, за да може водачът да се убеди, че останалите атомобили са спрели.
6. Внезапна маневра
В изучените от групата експерти инциденти на пътя 4,6% от случаите се дължат на решението на даден шофьор да извърши внезапна маневра по време на движение. В повечето ситуации последствията са по-тежки, отколкото ако същият този водач реши просто да спре, дори без да сменя платното.
Най-голямата грешка е опитът да се избегне удар с внезапно спрял автомобил, като той бъде изпреварен и се влезе в насрещното платно. Защото там обикновено идва друго превозно средство и виновен в крайна сметка за сблъсъка ще бъде този, които се е опитал да избегне удара със спрелия пред него автомобил. А и последствията от челен удар между две движещи се с висока скорост превозни средства, често са фатални.