fallback

Приятно ужилване: тестваме Kia Stinger

Нещо, което не бяхме срещали от години: кола, направена просто да покаже какво могат инженерите

Stinger има със 17% по-директно управление от един от основните си конкуренти, казва ни инженерът, натоварен с представянето на най-мощния модел на Kia в историята. Реакцията на волана е с 10% по-бърза, а колата е с цели 30% по-устойчива на странично подхлъзване.

КОЙ Е КОНКУРЕНТЪТ, искаме да разберем ние. Отговорът идва без капка колебание: BMW Серия 4. Възпитано се опитваме да прикрием снизходителните си усмивки. Но на другия ден сме зад волана на Stinger на писта "Майорка" и изобщо не ни се налага да прикриваме каквото и да било.

ОКАЗВА СЕ, ЧЕ ЧОВЕКЪТ не е излъгал. За Kia този автомобил е същото, каквото някога бе Golf GTI за Volkswagen. Съмняваме се да се продаде в същите количества, защото цената му не е точно като за бестселър. Но няма и капка съмнение, че Stinger поставя скромната доскоро корейска компания на съвсем друго стъпало в автомобилната йерархия.

МНОГО ПЪТИ СМЕ ВИЖДАЛИ производители от масовия сегмент да скалъпят нещо с повечко хром и кожа и да ни го представят като "своя пръв премиум модел". Обикновено това е комично и даже донякъде унизително. В случая обаче Kia изобщо няма подобни амбиции. Корейците първи ще ви кажат, че Stinger не е премиум автомобил. Те не се опитват да ви убедят, че емблемата им е станала престижна като тези на голямата германска тройка. Целта на тази кола е съвсем друга: просто да покаже на какво са способни инженерите и дизайнерите на Kia.

СРАВНЕНИЕТО СЪС СЕРИЯ 4 е разбираемо, защото начело на въпросните инженери е някой си Алберт Бийрман. Всъщност не друг, а дългогодишният шеф на М-поделението на BMW. Но нека не изпреварваме нещата и започнем от дизайна. Stinger има архитектурата на класически гран туризмо автомобил със задно предаване - макар да сме сигурни, че версията с 4x4 ще е по-търсена. Това означава къс преден надвес, издължен капак, внушително междуосие и елегантна линия на покрива. Тигровата муцуна гарантира, че отдалеч ще разпознаете тази кола като Kia. Специфичните светлини, особено отзад, гарантират, че няма да я сбъркате с никоя друга. А ефектните въздуховоди са съвсем истински и функционални - рядко явление в днешния свят на фалшиви идеали, фалшиви новини и фалшиви гърди.

STINGER ИДВА С ТРИ ДВИГАТЕЛЯ, и три нива на оборудване. Дизелът с обем 2.2 литра е отстъпка пред хората, които си купуват спортна кола само заради външния й вид. Моторът е пестелив, но не се погажда добре с 8-степенния автоматик и освен това до голяма степен обезсмисля труда на Бийрман и колегите му. Доста по-приятна алтернатива е двулитровият бензин с 255 коня и задно предаване. Той е пъргав, звучи приятно и е доста рафиниран благодарение на специалния маховик, който обира вибрациите.

НО ИСТИНСКИЯТ СМИСЪЛ на тази кола е в най-големия двигател - същия 3.3-литров V6, който Hyundai ползва за най-наточените версии на Genesis. Тук туин турбото качва конете до цели 370, което прави Stinger най-мощния автомобил в историята на Kia. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от 5 секунди, по-бързо от предишното Porsche 911 Carrera. Ускорението от 80 до 120 км/ч става за три секунди - което в света на междуградските изпреварвания е почти равно на телепортация.

НО НЕ СКОРОСТТА Е ГЛАВНОТО достойнство на Stinger. Още първата предпазлива обиколка на пистата ни доказва, че инженерът от снощи е бил прав. Това е удивително директна кола, която се хвърля в завоите като разлютена оса напук на 1800-те си килограма. Разбираме напълно намека за ужилване в името й. Окачването, с адаптивни и поотделно контролирани амортисьори, реагира в наносекунди. Версиите със задно предаване имат диференциал с ограничено приплъзване. За 4х4 колите като тази, която тестваме, има векторен контрол, който забавя вътрешните задни колела в завой. Резултатът е, че от обичайното недозавиване няма и следа. Спирачните апарати от Brembo са безукорни.

РАЗБИРА СЕ, ИМА ДЕСЕТКИ автомобили, които се справят отлично на пистата, само за да ви извадят зъбите в мига, в който я напуснете. Stinger не е от тях: на нормални пътища това е комфортен, отпускащ автомобил, отличен за дълги пътешествия. Седалките са много добри. Интериорът предлага качество на материалите и изработката, каквото не сме виждали в корейска кола. Оборудването е разточително дори в базовото ниво.

ВСЕ ОЩЕ НЕ БИХМЕ ОТИШЛИ ДОТАМ да кажем, че Stinger е по-добър от "четворката" на BMW. В някои отношения му липсва рафинираност. Осемстепенният автоматик е чувствително подобрение спрямо предишните творения на корейците, но все още отстъпва на германските образци. И, разбира се, остава главният проблем: колкото и ефектна да е на вид колата ви, колкото и добре да върви, емблемата й все още казва на света: Kia.

КОЕТО ВСЪЩНОСТ Е САМО ЗА ДОБРО. Просто защото тук плащате само за технологиите, не и за марката. Базовият двулитров Stinger започва от 70 000 лева, което е без аналог за кола с подобни способности. И освен това включва 18-цолови алуминиеви джанти, LED светлини, кожен салон, климатроник, 7-инчова навигация, парктроник отпред и отзад с камера, подгряване на волана и предните седалки, и още две дузини симпатични екстри. Най-мощната версия с V6-мотора вдига летвата до 115 000, което вече са много пари за Kia. Но е с 50 хилядарки под цената на BMW M4.

АКО ЦЕЛТА ВИ Е ДА ВПЕЧАТЛИТЕ някого с финансовите си възможности, има цяла  дузина по-добри предложения от Stinger. Но ако целта е просто да се насладите на шофирането, преди компютрите окончателно да са ни го отнели, тази кола е същинско откровение.

Снимки: КОЛЕЛА, Kia

370 к. с. максимална мощност 510 Нм максимален въртящ момент 270 км/ч максимална скорост 4.9 секунди 0-100 км/ч  

Тагове: BMW Porsche Kia Stinger
fallback
  • #15
    Анонимен ( преди 7 години )
    (Защо тогава в БГ-то пак ни сурвакат с още 10к? отгоре? Все пак Германия не е САЩ ...)Базовата в Германия е 44К евро тук е 70К лева а най-мощната там е 55К евро тук е 115Клева може би има причина но по-мощната версия тук има 20000лв оскъпяване
  • #14
    в AMS TV ( преди 7 години )
    преди няколко дена имаше тест на най-мощния модел, за който водещият каза: "Това е много добра кола, особено като се има предвид цената от 45к?"Защо тогава в БГ-то пак ни сурвакат с още 10к? отгоре? Все пак Германия не е САЩ ...
  • #13
    Анонимен ( преди 7 години )
    Тази Киа е най-близо по размери до малко по скъпичката от 4та серия- 3та Серия Гран Туризмо като при почти равните по ускорение и мощност 330i 252 Hp 6.1сек до 100 и 2.0GDI 256 Hp 6с до100 разликата е 20000лв в полза на Киата а при 340i 326 Hp 5.1сек до100 и GT 3.3 GDI 370 Hp 4.9с до100 разликата е 8000лв в полза на БМВто а от друга страна е на 3000 лева от 5та серия със същия двигател така че не е толкова евтина колкото се пише
  • #12
    jiji ( преди 7 години )
    Извинявам се,коментара е към предния многознаец.
  • #11
    jiji ( преди 7 години )
    До METAXAЩо, искаш да ти я подарят ли. Там е написано, реална цена без екстри за марка. Който иска да си закачи емблема ( БМВ, АУДИ, МерЦ) и да си джитка на двойна цена,има и хора реалисти!
  • #10
    Факт! ( преди 7 години )
    И накрая кво се оказа че германците са просто едно мошенници!
  • #9
    Анонимен ( преди 7 години )
    Отде знаеш че качеството им паднало повече отпреди?да не би да имаш модел взет от шоурум случайно?аз имам 2 и качеството им е много по-високо отпредишните пластмаси и дизайна вече им е много по-впечатляващ
  • #8
    МЕТАХА ( преди 7 години )
    Напразно губене на време и изразходване на гориво ,и замърсяване на околната среда с този тест.
  • #7
    Анонимен ( преди 7 години )
    Всичкото е хубаво, но пак с цените са се поольли нещо.С тази ценова политика не им предричам светло бъдеще. Те си знаят обаче най-добре и да се оправят както могат. Само ще спомена, че продажбите им потръгнаха, защото продаваха на атроктивни цени и имаха сравнително добро качество. Качеството им падна, а цените скочиха. Защо така?
  • #6
    Красен ( преди 7 години )
    Много ми харесва колата, браво на Киа. Не знам защо обаче, не предлагат 4X4 на малкия бензинов мотор. За дизела се предлага, но дизел за тази кола..не. Но ако имах такива пари за кола, щях да избера Alfa Romeo Giulia 2.0 AT8 AWD 280к.с. Да, по-скъпа е, 92 000лв. но има за какво.Изобщо голямата тройка има много от какво да се притеснява. Все пак те си имат верни фенове, които ще плащат за емблема.Преди някой да пише за надежност на Alfa Romeo, нещата не са каквито бяха. Има много инфо в нета.
fallback
Последни