Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Произвеждан от Suzuki, но продаван от Mazda, това е супер редкия Autozam AZ-1

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Autozam AZ-1 излиза през 1992 г. и представлява дребен японски автомобил, причислен към kei-car сегмента в Страната на изгряващото слънце. Той се задвижва от 657-кубиков турбо двигател с 3 цилиндъра и 5-скоростна механична трансмисия. Колите били проектирани и произвеждаи от Suzuki, но се продавали в Япония от Mazda. Всъщност, това е и единственият пазар, на който тези коли са били продавани.

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Малкият двигател на Autozam AZ-1 има четири клапана на цилиндър, но по-интересното е, че е средно разположен, което означава, че този автомобил с лекота може да спори за титлата “Най-малкия суперавтомобил на планетата”.

Първоначално колата била продавана под марката Autozam, която била собственост на Mazda през 80-те. Дебютът на автомобила се състоял през октомври 1992 г., а производството било прекратено две години по-късно - през 1994 г. Освен размерите, една от най-забележителните черти на AZ-1 са неговите отварящи се нагоре врати. Фаровете на първоначалния концепт се отваряли нагоре, но впоследствие инженерите решили да опростят предницата и заложили на статични компоненти.

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Мощността от 63 к.с. се доставяла от 657-кубиков двигател на Suzuki с турбокомпресор и максимален въртящ обем от 85 Нм при 4000 об/мин.

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Suzuki произвеждали своя собствена версия, продавана като Suzukiu Cara. Тя също добила известна популярност и била изнасяна на чужди пазари, като в Канада и някои други страни, варианти на Cara били конвертирани с ляв волан.

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

Производството на AZ-1 доста се забавило спрямо предварително планираното и когато автомобилът най-накрая бил качен на конвейера, Япония била покосена от икономическа криза. Моделът се продавал за еквивалента на 12 400 долара, което било съвсем малко по-ниска цена от тази на Mazda MX-5 по онова време. От друга страна AZ-1 бил по-скъп от преките си конкуренти Honda Beat и Suzuki Cappuccino, което го обрекло на неуспех. Клиентите го приели за доста скъп и тесен. След като производството било преустановено, на паркингите на Mazda все още имало много непродадени коли от серията. В резултат на това, японската компания създала редица специални изпълнения, за да изчисти залежалите наличности.

Най-малкият суперавтомобил в света е японски

В крайна сметка от модела били произведени 4392 бройки плюс 531, които били брандирани като Suzuki Cara. За сравнение, от Suzuki Cappiccino били продадени 28 010 автомобила, а от Honda Beatбили пласирани 33 600 коли. По това време тези резултати означавали пълен провал за Mazda, но днес означават, че AZ-1 е безспорно най-редкият и съответно най-интересният kei-car спортен автомобил. Най-малкият суперавтомобил в света. 


 

0 от 500
  • #6
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Много готин мъник. За града е супер. А с разположението на двигателя, и задното предаване със сигурност ще доставя удоволствие от карането. Въпреки безпорно добрите качества се чудя защо да сложили турбо? Или поне, като са сложили да са вдигнали малко мощостта на 100+ к.с. Или поне един двигател от страхотните им мотори. Примерно на Хаябуса или гсх 1000 куб.см. и 200 атмосферни коня. Може и по-слабичко има по-малки мотори с по 100 к.с. които ще са перфектни за малкото и леко купенце.
  • #5
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Не съм особен привърженик на японските коли, но тази е готина.
  • #4
    13 rate up comment 1 rate down comment
    Веско ( преди 1 година )
    От години повтарям, че местния данък трябва да се определя от тегло или обем на колата. Конските сили са много относително понятие, а голямата кола заема повече място за паркиране, руши тротоари и градинки и намалява видимостта!
  • #3
    18 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    А сега масово се купуват джипки, СУВ-ове и Кросоувъри и се карат предимно в града. Що за идиотия е това не зная. При това тези големи, тежки и неикономични машини в едно 90% от случайте са само с шофьора вътре. Тоест той вози само въздух и трибуквието си. Явно по доброволен начин няма да стане и заради това трябват законодателни мерки и правила в това отношение, които да забраняват своеволията, които се извършват сега. От коли вече по тротоарите не може да се ходи.
  • #2
    22 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Така е Аксел! Такива трябва да са градските автомобили, както казваш. Бих добавили и хибриди и електрички също да бъдат. Пълно безумие е да се движат нафтови тракалници, които димят, като парни локомотиви и тровят всички. Както и разни бИгачки с по над 300 коня с които комплексарите си избиват комплексите между светофарите и в задръстванията, а вечер си правят гонки и пилят гуми побърквайки цели квартали. Японците отдавна са измислили какъв трябва да бъде градския автомобил и не само...
  • #1
    22 rate up comment 3 rate down comment
    Аксел ( преди 1 година )
    Перфектно. Би трябвали градските коли да са с размер 3 - 3,5 метра 2 или 4 местни с тегло 700 - 800 кг и под 1000 кубика бензин.