Когато стане дума за спортен модел на Ford, произведен от американския филиал на компанията, обикновено се сещаме за Mustang. Или пък за Ford GT40, който се превръща в сензация на пистата, където се справя не с кого да е, а с легендата Ferrari.
В историята на фирмата от Диърборн обаче има още мощни и бързи модели, които са непознати от нашата страна на Атлантика. Един от най-култовите е знаменитият Ford Galaxie Lightweight 427. Тази машина предизвиква възторг още по времето, в което Mustang дори не е бил планиран.
Запознатите с историята на Ford вероятно ще се зачудят какво спортно има в Galaxie (не бива тази кола да се бърка с Galaxy – миниван на Ford за Европа). Та това е автомобил с дължина 5 метра, междуосие и тегло над 1,5 тона. Известно е обаче, че подходът на американците е доста различен – за тях няма прекалено тежки и тромави коли. Има само недосатъчно мощни двигатели.
Надпреварата между водещите произвозители в Щатите никога не е свършвала, а в края на 50-те години на миналия век тя е доста оспорвана. През 1958 г. дебютира V8 двигателят от серията FE (Ford Edsel), чиято цел е да замени използвания до момента Y-образен мотор на Lincoln. Новият агрегат се появява имено при първия масъл-кар на Ford – пълноразмерния Galaxie.
През 1960 г. автомобилът получава 5,7-линров (352 кубически дюйма) бензинов V8 с името Interceptor. В стандартния си вариант с двукамерен карбуратор той предлага 235 к.с., а при топ-версията с четирикамерен карбуратор мощността му е 360 к.с. Така тежащият 1700 кг. с пълно оборудване Galaxie Special 352 ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди и развива максимална скорост от 200 км/ч.
Резултатите не са никак лоши за този период, но във Ford не се задоволяват с това. През 1963 г. е представена 6,6-литров V8 с обем 7,0 литра (427 кубически дюйма). Неговата мощност варира между 410 и 425 к.с., но проблемът с теглото си остава (над 1700 кг.) и Galaxie е поставен на диета. Броните са направени от алуминий, част от елементите по каросерията е от фибростъкло, а от салона е извадено почти всичко ненужно. Така са спестени още 200 кг.
Това, разбира се, няма как да не се отрази на комфорта и шумоизолацията в салона, но в същото време резултатите са впечатляващи за времето си. Машината ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди и развива максимална скорост от 250 км/ч. Драг-разстоянието от ¼-миля (402 метра) се изминава за 12 секунди.
Подобни резултати изстрелват Ford Galaxie на върха сред масъл-карите, поне за известен период от време. Доминацията на автомобила обаче не продължава дълго, защото своя ответен удар, при това доста впечатляващ, нанася един от големите конкуренти Chrysler, който предлага превърналия се в легенда V8-Hemi.
А най-здравата и най-луда битка между американските масъл-кари навлиза в нов период, в който главните роли играят други модели. Ford Galaxie обаче си остава един забележителен автомобил, който просто няма конкуренция за времето си.
Снимки: Ford