IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

Този автомобил се появява далеч преди Mustang да е бил замислен

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

Когато стане дума за спортен модел на Ford, произведен от американския филиал на компанията, обикновено се сещаме за Mustang. Или пък за Ford GT40, който се превръща в сензация на пистата, където се справя не с кого да е, а с легендата Ferrari.

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

В историята на фирмата от Диърборн обаче има още мощни и бързи модели, които са непознати от нашата страна на Атлантика. Един от най-култовите е знаменитият Ford Galaxie Lightweight 427. Тази машина предизвиква възторг още по времето, в което Mustang дори не е бил планиран.

Запознатите с историята на Ford вероятно ще се зачудят какво спортно има в Galaxie (не бива тази кола да се бърка с Galaxy – миниван на Ford за Европа). Та това е автомобил с дължина 5 метра, междуосие и тегло над 1,5 тона. Известно е обаче, че подходът на американците е доста различен – за тях няма прекалено тежки и тромави коли. Има само недосатъчно мощни двигатели.

Надпреварата между водещите произвозители в Щатите никога не е свършвала, а в края на 50-те години на миналия век тя е доста оспорвана. През 1958 г. дебютира V8 двигателят от серията FE (Ford Edsel), чиято цел е да замени използвания до момента Y-образен мотор на Lincoln. Новият агрегат се появява имено при първия масъл-кар на Ford – пълноразмерния Galaxie.

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

През 1960 г. автомобилът получава 5,7-линров (352 кубически дюйма) бензинов V8 с името Interceptor. В стандартния си вариант с двукамерен карбуратор той предлага 235 к.с., а при топ-версията с четирикамерен карбуратор мощността му е 360 к.с. Така тежащият 1700 кг. с пълно оборудване Galaxie Special 352 ускорява от 0 до 100 км/ч за 8 секунди и развива максимална скорост от 200 км/ч.

Резултатите не са никак лоши за този период, но във Ford не се задоволяват с това. През 1963 г. е представена 6,6-литров V8 с обем 7,0 литра (427 кубически дюйма). Неговата мощност варира между 410 и 425 к.с., но проблемът с теглото си остава (над 1700 кг.) и Galaxie е поставен на диета. Броните са направени от алуминий, част от елементите по каросерията е от фибростъкло, а от салона е извадено почти всичко ненужно. Така са спестени още 200 кг.

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

Това, разбира се, няма как да не се отрази на комфорта и шумоизолацията в салона, но в същото време резултатите са впечатляващи за времето си. Машината ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,2 секунди и развива максимална скорост от 250 км/ч. Драг-разстоянието от ¼-миля (402 метра) се изминава за 12 секунди.

Подобни резултати изстрелват Ford Galaxie на върха сред масъл-карите, поне за известен период от време. Доминацията на автомобила обаче не продължава дълго, защото своя ответен удар, при това доста впечатляващ, нанася един от големите конкуренти Chrysler, който предлага превърналия се в легенда V8-Hemi.

Запознайте се с Galaxie - първата суперкола на Ford

А най-здравата и най-луда битка между американските масъл-кари навлиза в нов период, в който главните роли играят други модели. Ford Galaxie обаче си остава един забележителен автомобил, който просто няма конкуренция за времето си.

Снимки: Ford

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Ганьо ( преди 1 година )
    "... но проблемът с теглото си остава (над 1700 кг.)..." Смех, то сегашните коли с всичките му изисквания за безопасност тежат повече.
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    д-р Исня ( преди 1 година )
    "6,6-литров V8 с обем 7,0 литра" Ха-ха-ха!
  • #2
    6 rate up comment 1 rate down comment
    JDM_Mercedes ( преди 1 година )
    Докато през 67-ма не се появява Chevelle SS 454 Big-Block с 450 коня и 680 нютона. С тегло под 1500 кг. (без олекотяване), направо размазва всякаква конглокенция от ФОРД и Крайслер (Додж, Плимут). И това са официалните цифри. Има слухове, че на тестовете машината показва малко над 500 к.с. и това при положение, че е със стар 3-степенен автоматик. Реално на коляновия вал са били над 600 ! 454 на Шевролет и до ден днешен си остава може би най-добрия 8-мак за много коне за малко пари.
  • #1
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Я пак ( преди 1 година )
    междуосие и тегло над 1,5 тона 6,6-литров V8 с обем 7,0 литра Кога 6iбаните списвачи ще се научат да си проверяват творенията преди да ги публикуват?