IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо черното масло е опасно за двигателя?

По-тъмният цвят често означава сериозен проблем

Защо черното масло е опасно за двигателя?

В процеса на работа моторното масло променя цвета и свойствата си. То става тъмно по редица причини, като голяма част от тях са опасни за двигателя. В кои случаи „черното масло” означа проблем за мотора?
 
   
Защо черното масло е опасно за двигателя?


За да сме наясно долкото е опасно почернялото масло в двигателя, трябва първо да разберем защо то става такова. Практически всяко свежо масло в тубичката си може да се „похвали” с красив златист цвят и достатъчна прозрачност. Но след като попадне в смазочната система, с него започват да се случват не толкова красиви неща.

На първо място, трябва да знаем едно – маслото циркулира в системата за смазване на мотора, в която влизат и вътрешните страни на цилиндрите. Температурата в горивната камера е доста висока и на маслото му се налага да влиза в контакт с нагорещения метал. Така то кипи, гори и стига до приличаща на лак субстанция. Този процес може да доведе до увреждане на някои места от двигателя, като за да се предотврати подобно нещо, обиковено си използват различни добавки.

Тяхната цел е да разтварят натрупалите се в маслото сажди, в резултат на което то първо помътнява, а след това започва да почернява. Промяната в цвета му се открива много лесно – изтегля се пръчката на маслото и се вижда неговото състояние. Хубаво е това да се прави редовно, на всеки няколко хилади километра пробег. „Чернилката” на маслото е различна – ако на пръчката то изглежда тъмно, но в същото време е достатъчно течно, не е страшно.


Защо черното масло е опасно за двигателя?

Това означава, че маслото си работи нормално, добавките изпълняват своето предназначение, като не дават възможност на натрупаните сажди да се задържат по стените на двигателя. Когато обаче видим на пръчката откровено черна и мазутоподобна субстанция, то нещата вече стават по-сериозни. В това масло най-вероятно добавките вече са си свършили работата и неговото използване занапред не е полезно. Каналите започват да се запушват, а неразтворените твърди частици се превръщат в абразив и разрушават метала при триещите се повърхности. Най-честата причина за това е, че собственикът на автомобила не е сменил навреме маслото и то постепенно става негодно.

Друга възможност е при последната смяна просто да са ви сипали некачествено масло. И то просто не върши това, за което е предназначено. И в двата случая задължително трябва да се смени маслото заедно с филтъра. След като това бъде сторено, новото масло същд ще започне да почернява и да събира мръсотия, но това не бива да ви плаши. То просто събира натрупаните в двигателя отпадъци. Все пак в подобен случай най-добре е и новото масло да бъде сменено по-рано от предвиденото – примерно след 3000-4000 км.

Снимки: Motor

0 от 500
  • #9
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Всичките високооборотни бензинки които съм имал досега са харчели по литър-два масло на 10000 километра и са правели маслото черно за 1000 километра, но никога не са ми правили проблеми с двигателя, и са вървяли като разпрани без абсолютно никакъв дим с газ до ламарината.
  • #8
    7 rate up comment 12 rate down comment
    Аз ( преди 6 години )
    Масларов, купи си кола на по-малко от 700 000км.
  • #7
    13 rate up comment 3 rate down comment
    Масларов ( преди 6 години )
    Не е, ама е!Гледах, като го сменят.В някой официални сервизи стената между сервиза и там, където клиентите чакат, пият кафе, разглеждат брошури е стъклена. Явно не си влизал в официален сервиз. Та през тази стъклена стена гледаш всичко. Аз лично, като приключи процедурата помолих да вляза вътре, за да огледам колата отдолу, защото бях скочил в една дупка. Та маслото 100% е сменено мой човек. С очите си го видях. Погледнах на щеката и беше бистро, а пред къщи почти черно.
  • #6
    3 rate up comment 9 rate down comment
    стар внос ( преди 6 години )
    ем като почернее при първа смяна, значи не е сменяно въобще...Иначе за дизелче отваря, гледаш, чистиш, сипваш скъпа нафта и тогава наливаш ново масло да го зяпаш на щеката...
  • #5
    27 rate up comment 3 rate down comment
    Масларов ( преди 6 години )
    На първата снимка е показано какво става с маслото, когато колата се кара градско, малко км. и не може да достигне работна температура. Ако карате в такъв режим не очаквайте да имате кола дълго време. Поне веднъж седмично е изкарвайте на по-дълги маршрути и като позагрее е изпържете малко на високи обороти да разкара нагарите и да продуха катализатори, гърнета, маслени магистрали и т.н. По този начи и водата от конденза, която се образува в двигателя ще може да се изпари.
  • #4
    25 rate up comment 3 rate down comment
    Масларов ( преди 6 години )
    Дизела не на 500, а докато го налееш и за няколко км. почернява. И то при нов дизел при първа смяна на масло. От сервиза до вкъщи 10-тина км. са това. Все едно е със старото масло, толкова е черно. Но при дизел това си е съвсем нормално. Дори е задължително, защото ако не почернее значи няма промиващи/измиващи свойства маслото. То както предполагам повечето знаят отмива нагара.При бензинките обаче нещата са различни и ако маслото ви е черно значи имате проблем. До тъмно кафяв цвят е ОК.
  • #3
    16 rate up comment 3 rate down comment
    jj ( преди 6 години )
    Ох, че хубавооо....Пореден неподписан материал...Как сте, ЕКИП?!?!? :D
  • #2
    13 rate up comment 8 rate down comment
    112 ( преди 6 години )
    Полезна статия. Благодаря. :)
  • #1
    33 rate up comment 2 rate down comment
    нововнос ( преди 6 години )
    Дизела почерня маслото за няма 500 км след смяна. Тоест, както е отбелязано и в текста, цвета не е критерии - трябва да се види и консистенцията.