fallback

Защо над една трета от новите коли идват без резервна гума?

За съжаление ще трябва все повече да свикваме с тази тенденция

Единственото по-лошо от това да спукаш гума, е да няма как да я оправиш. Именно такава е ситуацията за все повече собственици на нови автомобили, които с изненада установяват, че под кората на багажника има в най-добрия случай само ремонтен комплект за спукана гума. Според данните на Американската автомобилна асоциация AAA през 2015 36% от новите автомобили в страната се продават без резервна гума. В Европа ситуацията е даже по-лоша, заради като цяло по-малкия размер на автомобилите.      

Ръстът на автомобилите без пето колело в багажника е повече от сериозен, тъй като през 2006 в Америка делът им е бил едва 5%, а в Европа - 8%.

Причината за всичко това е добре известна. Производителите всячески се опитват да намалят цената, да освободят повече багажно пространство, а и да намалят теглото на своите модели, за да отговорят на затягащите се регулации за средния разход на техните модели. Именно заради това, в последните няколко десетилетия, традиционните пълноразмерни резервни гуми бяха подменени от тънки и спестяващи място “патерици”. Впоследствие дори те започнаха да отстъпват място на ремонтни комплекти, състоящи се от спрей и мини компресор. Криковете и останалите инструменти пък при някои марки напълно изчезнаха, което породи нови вълнения сред потребителите.            Специално в Щатите, автомобилните производители са изправени пред перспективата до 2025 да намалят средния разход на гориво на моделните си гами до 5.2 л/100 км (макар че евентуалното преизбиране на Тръмп може да отложи срока отново), а за целта, освен на технологии, компаниите разчитат и на по-ниско тегло. Подмяната на пълноразмерна резервна гума и инструментите към нея с ремонтен комплект, който тежи по-малко от 2 кг, може да намали цялостното тегло на колата с до 14 килограма в някои случаи, което в автомобилния свят е много. Освен това, за целта компаниите не трябва да инвестират милиони в инженерство и технологии, а просто да не монтират въпросния компонент, което е особено изкушаващо за тях.

От AAA са идентифицирали 136 модела, продавани на американския пазар, чието серийно оборудване не включва резервна гума, макар че някои от тези модели предлагат пето колело срещу доплащане. Всеки от големите автомобилни производители продава поне един модел без резервна гума, като списъкът е пълен със спортни автомобили, купета и хибриди, при които пространството е ключово, както и с германски луксозни автомобили и кросоувъри, които често са оборудвани с гуми от типа Run Flat.

В последното десетилетие повече от 29 милиона автомобила, продадени в Щатите, не разполагат с резервна гума, сочи проучването на AAA. Шофьорите, които не са наясно, че автомобилите им не са оборудвани с допълнително колело най-вероятно ще разберат за това в най-неподходящия момент - когато закъсат на пътя. В повечето случаи, автомобилните производители заместват резервната гума с ремонтен комплект, който се състои от малко компресорче и специален препарат, който се впръсква през винтила и запушва дупката. Така или иначе обаче, тези комплекти са ефективни само в случаите, когато пробивът е малък и е в централната част на гумата или най-просто казано, някъде в протектора. Ако гумата е спукана отстрани в борда, въпросният спрей не може да запуши дупката и съответно вие оставате неподвижни на пътя. В някои случаи препаратът може да повреди безвъзвратно и датчика на системата за контрол на налягането в гумите, а подмяната му не е особено евтина.             От друга страна, някои производители залагат на гуми от типа Run Flat. При тях бордът е усилен и може да носи тежестта на колата, дори и без никакво налягане на въздух в гумата. И тук обаче има уловки - тези гуми са по-скъпи, возят по-твърдо, а монтажът и демонтажът им е по-труден и съответно специалистите взимат повече пари за услугата.

След всички тези размишления, трябва да се вземе предвид и фактът, че технологиите при производството на автомобилни гуми постоянно се развиват, което от своя страна спомага за все по-редките случаи на загуба на налягане. Най-просто казано, през годините гумите станаха много по-устойчиви на спукване. В тази връзка, един от водещите производители Michelin съобщава, че според проучванията му средностатистическият шофьор в наши дни шофира средно повече от 100 000 километра между два случая на спукване.

fallback
  • #13
    Русия ( преди 7 години )
    Няма ли наредби за гумата.
  • #12
    Анонимен ( преди 7 години )
    Да, добре си правиш сметката, най-вероятно на производителя всичко излиза не повече от 100 лв., но ти го продават за многократно завишена сума. Да, в Мазда е 1200 лв. никакъв бъзик, но при всички вносители цената е безбожно надута. А ако наистина пяната както каза колегата по-долу прецаква сензора освен самата гума-то тогава едно спукване може да излезне доста солено! Вместо да си сложа патерицата и да си залепя гумата в първата гумаджийница за 10 лв. трябва да купувам нова гума и сензор!
  • #11
    Анонимен ( преди 7 години )
    Как 1200 лв. ве? Майтапиш ли се?Един крик струва 20-30 лв нов, а патерицата не зная, но една гума с джанта стоманена комплект нови от най-евтините е не повече от 100 лв нови. Патерицата трябва да е поне наполовина, т.е. всичкото реално ти излиза не повече от 100 лв. нови по цени на дребно. То голямо пестене. На производителя понеже количествата са големи ще му излезе двойно по-евтино, като разход. И кво излиза, че се ***-га-нят за някаква дребна сума, а ти искат(изнудват) за десетки пъти повече.
  • #10
    Анонимен ( преди 7 години )
    Пести се тегло и място от махането на пълноразмерна резервна гума, която при размер 16-17 тези около 21-22 кг. и заема наистина доста от багажника. "Патерицата" е най-добрия вариант, защото е лека и не заема повече място от един ремонтен комплект. Но истинската причина да не ти я сложат е да си я платиш отделно. За мен това е чиста проба маркетинг и печелбарство. Никакви еко нормки и разходи на гориво не са. Ето например в Мазда "патерица" + крик е 1200 лв.! Това е отговора на "защо не слагат".
  • #9
    :) ( преди 7 години )
    Точно понеже миналата година ми се скъса един Мишелин 17" на 600 километра да не ми разказват, колко по-хубави са станали, щото още ми кърви душичката. За софийските пътища само вериги, ама и те може да не издържат.
  • #8
    далавера ( преди 7 години )
    китайски всесезонни за всичкиае у лево
  • #7
    Веско ( преди 7 години )
    Ама те това и правят. Продават ти колата с евтини тънички гуми, после ти обясняват, че това са "летни" и ще трябва да си купиш истински за зимата.
  • #6
    Анонимен ( преди 7 години )
    Скоро очаквам да пуснат коли без 4 гуми.Ще се оправдаят, че не знаят клиентите какви гуми предпочитат и заради това.Така ще извъртят нещата, че ще излезе, че мислят за клиента и правят всичко в името на клиента.
  • #5
    Анонимен ( преди 7 години )
    Един крик не тежи повече от 2 кг.Една "патерица" е не повече от 5 кг. Значи тези идио-ти за 7 кг. се правят на разстреляни и ни прецакват с някакви други глупости, които също имат тегло. Слагам ги 2 кг. Значи спестяват 5 кг. и искат да ме убедьт, че тези килограми ще повлиаят на разхода на гориво и еко нармите. Е няма такива мошеници, като меринджеите произвеждащи коли. Пестят от всяко болтче, а цените на к0чините им нупрекъснато растат. Бесен съм!
  • #4
    Гуменката ( преди 7 години )
    Много услужливо се забравя да се спомене, че не само сензора за налягане отива на кино (цената му е 100-тина евро), но и после гумата, която сте я напомпили със спрей, трябва да е изхвърлите и да си купите нова. Поне при повечето, които съм гледал така пише на етикета на спрея. Значи около 200 евро ще ви струва удоволствието. На запад смяната на гума монтаж-демонтаж е 50 и повече евро. Да му таковам ***-***-та на тоя дето е измислил тази простотия да махне резервната гума.
fallback
Последни