fallback

Защо над една трета от новите коли идват без резервна гума?

За съжаление ще трябва все повече да свикваме с тази тенденция

Единственото по-лошо от това да спукаш гума, е да няма как да я оправиш. Именно такава е ситуацията за все повече собственици на нови автомобили, които с изненада установяват, че под кората на багажника има в най-добрия случай само ремонтен комплект за спукана гума. Според данните на Американската автомобилна асоциация AAA през 2015 36% от новите автомобили в страната се продават без резервна гума. В Европа ситуацията е даже по-лоша, заради като цяло по-малкия размер на автомобилите.      

Ръстът на автомобилите без пето колело в багажника е повече от сериозен, тъй като през 2006 в Америка делът им е бил едва 5%, а в Европа - 8%.

Причината за всичко това е добре известна. Производителите всячески се опитват да намалят цената, да освободят повече багажно пространство, а и да намалят теглото на своите модели, за да отговорят на затягащите се регулации за средния разход на техните модели. Именно заради това, в последните няколко десетилетия, традиционните пълноразмерни резервни гуми бяха подменени от тънки и спестяващи място “патерици”. Впоследствие дори те започнаха да отстъпват място на ремонтни комплекти, състоящи се от спрей и мини компресор. Криковете и останалите инструменти пък при някои марки напълно изчезнаха, което породи нови вълнения сред потребителите.            Специално в Щатите, автомобилните производители са изправени пред перспективата до 2025 да намалят средния разход на гориво на моделните си гами до 5.2 л/100 км (макар че евентуалното преизбиране на Тръмп може да отложи срока отново), а за целта, освен на технологии, компаниите разчитат и на по-ниско тегло. Подмяната на пълноразмерна резервна гума и инструментите към нея с ремонтен комплект, който тежи по-малко от 2 кг, може да намали цялостното тегло на колата с до 14 килограма в някои случаи, което в автомобилния свят е много. Освен това, за целта компаниите не трябва да инвестират милиони в инженерство и технологии, а просто да не монтират въпросния компонент, което е особено изкушаващо за тях.

От AAA са идентифицирали 136 модела, продавани на американския пазар, чието серийно оборудване не включва резервна гума, макар че някои от тези модели предлагат пето колело срещу доплащане. Всеки от големите автомобилни производители продава поне един модел без резервна гума, като списъкът е пълен със спортни автомобили, купета и хибриди, при които пространството е ключово, както и с германски луксозни автомобили и кросоувъри, които често са оборудвани с гуми от типа Run Flat.

В последното десетилетие повече от 29 милиона автомобила, продадени в Щатите, не разполагат с резервна гума, сочи проучването на AAA. Шофьорите, които не са наясно, че автомобилите им не са оборудвани с допълнително колело най-вероятно ще разберат за това в най-неподходящия момент - когато закъсат на пътя. В повечето случаи, автомобилните производители заместват резервната гума с ремонтен комплект, който се състои от малко компресорче и специален препарат, който се впръсква през винтила и запушва дупката. Така или иначе обаче, тези комплекти са ефективни само в случаите, когато пробивът е малък и е в централната част на гумата или най-просто казано, някъде в протектора. Ако гумата е спукана отстрани в борда, въпросният спрей не може да запуши дупката и съответно вие оставате неподвижни на пътя. В някои случаи препаратът може да повреди безвъзвратно и датчика на системата за контрол на налягането в гумите, а подмяната му не е особено евтина.             От друга страна, някои производители залагат на гуми от типа Run Flat. При тях бордът е усилен и може да носи тежестта на колата, дори и без никакво налягане на въздух в гумата. И тук обаче има уловки - тези гуми са по-скъпи, возят по-твърдо, а монтажът и демонтажът им е по-труден и съответно специалистите взимат повече пари за услугата.

След всички тези размишления, трябва да се вземе предвид и фактът, че технологиите при производството на автомобилни гуми постоянно се развиват, което от своя страна спомага за все по-редките случаи на загуба на налягане. Най-просто казано, през годините гумите станаха много по-устойчиви на спукване. В тази връзка, един от водещите производители Michelin съобщава, че според проучванията му средностатистическият шофьор в наши дни шофира средно повече от 100 000 километра между два случая на спукване.

fallback
  • #23
    Todor Benov ( преди 4 години )
    поръчвам аудио система със Subwoofer и получавам задължително резервно колело. При нас в Германия хората не се и опитват да сменят сами. ADAC идва и ги прави. Вноската е 50? на година. По-сигурно и по-удобно. За повечето водачи.
  • #22
    Костов ( преди 4 години )
    Не съм пукал гума повече от осем години.
  • #21
    Абе ( преди 4 години )
    За България въобще не става тая работа,поради склонноста да си пукаме гумите едни други.Аз си карах с патерица,а бутилката-на мястото на резервната.Ако ми трябваше някога 100% багажника,патерицата се побира идеално в краката на пътника на предната седалка без да го тормози прекалено.Е, с патерици 16+ цола едва ли ще стане.
  • #20
    Мони ( преди 4 години )
    От 2008 г карам без резервна гума. Поне 6-7 пъти съм пълнил гума със спрей и нито съм хвърлял гума нито ми се е развалял датчика както пишат повечето професори
  • #19
    abc ( преди 7 години )
    С ремонтен комплект си е "най-хубаво":-пукаш гумата-вадиш комплекта и пускаш компресора-прецакваш датчика-пецакваш и гумата-установяваш, че дупката не се е запушила-викаш пътна помощ-купуваш нова гума - тя така или иначе или е прецакана от дупката, ако е голяма, или от самата пяна-отиваш при вносителите на твоята кола и си купуваш нов датчик-отново ти свалят новата гума да ти сложат датчика-плащаш и за "обучение" нaа новия датчик-купуваш от тях и нова "пяна", да си имаш новаЧестито!
  • #18
    Анонимен ( преди 7 години )
    По голямо дърво от Рънфлат няма!Карал съм 1ка на БМВ с Рънфлат. Няма такава лагерница, усещат се и микро пукнатините на асфалта. След 2-3 месеца собственика, мой приятел ги изхвърли и си сложи нормални гумиКогато си взимах моята кола, дилъра ме попита какво искам без доплащане. Пълнорезервно колело, патерица или пяна. Избрах си пълнорезервното, никога не съм го вадил...но на предишния ми автомобил съм късал гума и пяната нямаше да помогне никога
  • #17
    Анонимен ( преди 7 години )
    Само патерица. Че като е поизносена спуканата гума освен датчика трябва комплект гуми. Абе ... така е. От сервиз се печели максимално.
  • #16
    Анонимен ( преди 7 години )
    Жълтия вече е с летящи чинии на благородното оризище.
  • #15
    Georgi ( преди 7 години )
    Рънфлатът за мен е без алтернатива: за около 300 000 км каране съм спукал 4-5 рънфлата, като само един беше в дупка, а останалите набих пирон или някакво желязо в гумата, последно преди месец на Хемус след София. След като това стане караш още ако трябва 80-100 км без проблем до гумаджийницата, вярно на аварийки и с 50км/ч, но не въртиш крикове и слагаш патерици. Допълнително: рънфлатът, не се пръска, гумата така да се каже "не гръмва".
  • #14
    Анонимен ( преди 7 години )
    Жълтия професор-гей кара без гуми, за него не е проблем.
fallback
Последни