Предишното поколение на Ford Fiesta се появи още през 2008 г. и макар да претърпя сериозен фейслифт, логично дойде времето за негов наследник. На пазара вече е 8-ата генерация на модела, която ще има за задача да постигне, а защо не и да подобри успехите на своя предшественик.
Всъщност Fiesta влиза в битката за първото място в един от най-оспорваните класове. Там са Renault Clio – вторият най-успешен модел в Европа в момента, както и Volkswagen Polo, който също редовно е в тройката по продажби. Хечбекът на Ford обаче има правото на претенции – все пак той е един от малкото модели, които през последните години успяха да бият по продажби (макар и само за един месец) лидера на Стария континент Volkswagen Golf.
Във Ford са решили да подходят различно към лансирането на модела. Той се появява в четири различни изпълнения, а след Нова година ще има още две. Общо взето те са донякъде различни на вид, но двигателите и скоростните кутии се повтарят. Има, разбира се, разлики в оборудването Доколко това ще се окаже успешен ход, предстои да видим, но идеята заслужава адмирации.
На върха на гамата стои версията Vignale – луксозно изпълнение на по-висока цена. Следват версия ST Line с подертана спортна насоченост и вариантът с най-високото ниво на оборудване – Titanium. Идеята колите да бъдат подчертано различни (поне на вид) си личи и от слогана на модела - Feel the difference ("Почувствай разликата"). В същото време технически нещата не са генерално променяни в сравнение с предишната генерация, а само подобрени.
Да, платформата на модела е старата, но голяма част от елементите са напълно нови. Това води до по-големи размери, повече вътрешно пространство и по-добро пътно поведение. От Ford са добавили и най-модерните системи за безопасност, както и асистенти на водача. В компанията са на мнение, че версията с 3 врати, от която се отказаха повечето производители при моделите си в този клас, ще се ползва с успех, така че тя остава в гамата.
На външен вид новата Fiesta няма как да бъде объркана и това е логично. При фейслифта бяха направени редица промени, сега те са по-малко. Разликата е във фаровете и стоповете, както и в размерите, за които вече става дума. Хечбекът е по-дълъг и по-широк, разстоянието между двете оси също е увеличено макар и с по-малко от половин сантиметър. Това води съответно и до повече място в купето и то е предназначено за возещите се отзад пътници.
Във Ford най-после са решили да се разделят с интериора, на който залагаха при последните си модели и новата Fiesta изглежда доста по-добре отвътре. Качеството на материалите е по-високо, налице е и голям сензорен дисплей, който сякаш стана задължителен за новите модели напоследък. Дори само тези промени придават доста модерен вид на салона, а това не е никак маловажно. Багажникът е с обем 300 литра, което не е никак лошо за автомобил от този клас.
Започваме наше пътешествие по крайбрежието на Словения с версията Vignale. Тя е оборудвана с добре познания 1,0-литров EcoBoost, чиято мощност в случая е 140 к.с. Моторът предизвика истинска сензация след илизането си на пазара и непрекъснато печели награди. Може да се каже, че той идеално подхожда именно на Fiesta. За това помага и фактът, че колата е с 200 кг. по-лека от своя предшественик. Забележката ни е към разхода – той съвсем не е обявения от Ford под 4,0 л/100 км, като при каране по междуградски пътища достига 7,0 л/100 км (на магистрала със скорост 130-140 е още повече). Динамиката също не е от най-впечатляващите.
При версията ST-Line се усещат и по-спортните настройки, които са направени от инженерите на Ford. Двигателят и 6-степенната механична скоростна кутия са същите като при Vignale, но това не пречи колата да се усеща по-различно. Тя е стабилна на пътя, накланянето в завой е сведено до минимум. Воланът реагира много добре, което прави управлението много приятно и дори забавно.
Пробвахме и 1,5-литровия турбодизел със 120 к.с., при който вече наистина усещаш, че караш икономичен автомобил. Дори при сериозно натискане разходът там трудно достига 5,0 л/100 км, което показва, че въпреки голямата атака срещу дизелово гориво в Европа, тази модификация ще се ползва със сериозен интерес. Версията с ниво на оборудване Titanium е натъпкана и с най-съвременните системи за безопасност и асистенти на шофьора, което я прави още по-привлекателна.
Проблемът с новата Fiesta, поне в тези нива на оборудване, ще бъде в цената. При Vignale тя ще е близо 50 000 лв., а при ST-Line – над 40 000 (това са цените за Германия). Нивото на оборудване Titanium също ще струва доста, така че остават алтернативите с по-слаби двигатели, които се доста на брой. Същият 1,0-литров EcoBoost е достъпен със 100 и 125 к.с., има и 1,1-литров атмосферен мотор със 70 и 85 к.с. Дизелът е достъпен и във вариант с 85 к.с.
Като цяло Fiesta показва доста лица – към тези три, които видяхме, след Нова година ще се присъедини SUV с предно предаване на същата платформа и със същите двигатели, както и чистокръвна ST-версия. За нея мениджърите от централата на Ford в Германия, които са я карали, твърдят, че е забележителен автомобил, който ще сложи конкурентите в малкия си джоб. Ясно е, че с този модел марката се цели високо, като шансовете той да се върне на върха в сегмента са доста сериозни.
Снимки: Automedia.bg, Ford