Новото Audi А8 е първата кола на пазара с ниво 3 на автономно управление. Но на автосалона във Франкфурт германците вдигнаха летвата още повече с ето тази машина: концептуалния модел Аicon, с който един ден планират да въведат най-високото, пето ниво на автономност. Този 5.5-метров седан със спортен силует няма нито волан, нито педали. Наистина ли така ще изглеждат автомобилите ни утре, питаме Марк Лихте, главния дизайнер на Audi, който вече три години работи по преобразяването на марката от Инголщад.
Г-н Лихте, с новото А8 представихте един изцяло нов дизайнерски език за Audi. Можете ли да ни кажете накратко каква е философията зад него? - А8 е първото Audi, което аз и екипът ми създадохме от бял лист хартия. То е построено върху една изцяло нова стратегия за дизайна. Първо, с тази кола въвеждаме един съвсем различен интерфейс, почти без никакви бутони и само със сензорни екрани. Ще видите това и във всички следващи модели на Audi, но по различен начин, с различен характер. А7 например ще бъде много по-спортно като усещане. Колкото до външния вид, той вече набляга на философията Quattro - тоест визуализираме и четирите колела, искаме те да изпъкват. Това е нещо, което променя цялостната пропорция. Изобщо занапред всички Audi-та ще бъдат значително по-спортни, отколкото досега.
В миналото компанията често бе критикувана, че създава автомобилния еквивалент на матрьошки - модели, които твърде много си приличат. Според вас имаше ли основание в тези критики, и какво ще правите, за да ги избегнете в бъдеще? - След няколко седмици, когато ще представим новото А7, ще се убедите, че занапред всяка наша кола ще има свой собствен характер. А8 е луксозен седан. Проектирано е да се усеща леко приглушено, издължено. А7 ще е точно обратното: много спортно, много агресивно. Почти екстремно. Всяко Audi оттук нататък ще има различен характер. S7 също няма да прилича на нищо друго.
Тук, във Франкфурт, демонстирате и своята визия за ниво пет на автономно управление. Как ще се отрази тази технология на дизайна на автомобила? Ще изчезнат ли неща като предно ориентираните седалки, страничните огледала и така нататък? - Концептът Aicon зад мен е идеалният пример. Audi А8 е способно на ниво 3 на автономия. Другият ни концепт Elaine има четвърто ниво - седалките могат да се завъртат назад, както и таблото. А Аicon вече има напълно нова концепция в интериора. Ако в А8 фокусът ни е върху удобствата на задните седалки, защото отпред седи шофьорът ви, тук е точно обратното - понеже няма шофьор, фокусът е върху предния ред седалки. Следващото голямо предизвикателство ще е, ако вече нямаш фиксирано табло и можеш да седнеш където поискаш, как тогава ще оперираш с функциите на колата? Ние създадохме съвсем нов интерфейс, който е навсякъде - където и да сте седнали, имате достъп до него. Това е черният панел, който минава през цялата вътрешност на колата. И можете сами да решите дали ще подавате команди с докосване, с проследяване на погледа или с глас.
Нямате ли понякога чувството, че технологията сякаш изпреварва способността ни да се приспособяваме към нея? Че се развива твърде бързо? - За мен това е сбъдната мечта. Заради това бързо развитие на технологиите вече можем да създаваме такива автомобили. Това е просто мечта, говоря честно.
Ако позволите по-личен въпрос, какво ви насочи към автомобилния дизайн? Кои хора ви повлияха най-силно? - Честно казано, двамата души, които ме насочиха, бяха дядо ми - художник, който ме научи да скицирам и рисувам, и също баща ми, който пък беше луд по колите. Беше автомобилен състезател. Тези две влияния се събраха, за да стана аз автомобилен дизайнер.
В наши дни е много лесно да разбереш какво иска публиката, благодарение на Big Data и на социалните мрежи. Това полезно ли е за един дизайнер, или по-скоро е капан? - Винаги е добре да знаеш какво искат хората. Но най-интересното при проекти като Аicon например е, че човек може и да се откъсне от цялата тази информация. Може да изключи цялата свързаност, да откачи колата от всичко, ако не иска да общува с никого в момента. Може да получи малко тишина и спокойствие. Когато поиска.