Нито интересът на публиката на автосалоните, нито спиращият дъха дизайн, нито възторжените оценки на медиите могат да гарантират на определен модел успех на пазара. А нали автомобилите се правят най-вече заради това. В тях се влагат сили, време и огромни средства. Колите в този списък са доказателство, че нещата не винаги се получават. Ето ги най-големите провали на XXI век.
Subaru Tribeca (2005-2014 г.)
Продажбите на този модел не са чак толкова лоши, но са много далеч от очакванията на неговите създатели. В Европа автомобилът не се предлага, а на останалите пазари губи битката с конкуренцията. Главната надежда на Subaru е САЩ, но и там нещата не се получават.
През 2007 г. моделът претърпя фейслифт, а 3,0-литровият мотор е заменен с 3,6-литров. И това не помага, като същата година е една от най-слабите на Tribeca. Производството е прекратено през 2014 г., след като са продадени общо 78 000 бройки. За пазара в Щатите, където всъдеходът изкарва 8 години, това са трохи.
Suzuki Kizashi (2009-2014 г.)
Автомобилът изглежда прилично, а и характеристиките му не са лоши - 2,4-литров мотор със 185 к.с. и система за задвижване на четирите колела (има и версия с предно предаване). В началото е приет добре както от журналистите, така и от клиентите. За разлика от други японски модели Kizaschi дава много дефекти и това се оказва фатално. Спрян е през 2014 г., но до 2016 г. все още се сглобява в Пакистан.
Smart Roadster (2003-2006 г.)
В Daimler решават да използват успеха на двуместния Smart и предлагат някоко модификации на модела. Сред тях е и спортен роудстър, чийто дизайн не се харесва на мнозина. Освен това колата бързо влиза в черния списък на автомобили, даващи дефекти още докато са в гаранция. Продадени са 43 000 бройки, а през 2006 г. на експеримента е сложен край.
Chevrolet SSR (2003-2006 г.)
В началото на века американците пускат няколко модела с необичаен дизайн. Един от тях е двуместен в ретро-стил, който всъщност представлява пикап с махащ се твърд покрив. Това чудо е оборудвано с двигател от Chevrolet Corvette, развиващ 390 к.с. Качествата му са оценени от 24 112 купувачи, което в крайна сметка слага край на модела. Той е спрян от производство, а заводът, в който се сглобява, е закрит.
Citroen C6 (2005-2012 г.)
Фирменото хидропневматично окачване, завиващите фарове и богатото оборудване вдъхновяват купувачите, като в Citroen се надяват да продават около 20 000 бройки на година. За 7 години на пазара резултатът е едва 23 386 реализирани автомобила. На луксозния седан не му помагат и френските чиновници и мениджъри, за които е направен.
Lancia Thesis (2002-2009 г.)
Последният опит на легендарната някога марка да направи голям седан. Оказва се пълен провал, след като клиентите не харесват спортния дизайн. Производството известно време е стимулирано от италианските чиновници, които е трябвало да карат коли местно производство. И това в крайна сметка не помага, тъй като продажбите на Lancia Thesis така и не прескачат 16 000 бройки.
Cadillac BLS (2005-2009 г.)
Този модел се ражда от идеята на Cadillac да създаде нов модел на платформата на Saab 9-5. Това се случва в момент, в който шведската марка агонизира. Автомобилът не е харесан нито от европейците, нито от американците, на които най-вече се разчита. В крайна сметка са продадени едва 7356 бройки и BLS тихо слиза от сцената.
Saab 9-4Х (2011 г.)
Един от последните опити да бъде спасена шведската марка. Европейският кросоувър е изграден на платформата на Cadillac SRX, а производството му е съсредоточено в САЩ. В крайна сметка Saab отива в историята, а от модела са произведени само 573 единици.
Plymouth (Chrysler) Prowler (1997, 1999-2002 г.)
Концернът Chrysler решава да отбележи края на миналия век с умопомрачителен роудстър в стил хот-роуд. Скица с автомобила е изпратена за участие в конкурс, обявен от студиото за дизайн Pacifica Design, и някой решава да я покаже на тогавашния шеф на концерна Боб Лутц. Той харесва идеята, но тя се оказва пълен провал.
Plymouth Prowler разчита на 3,5-литров V6 с 217 к.с., като по-късно мощността е увеличена на 257 к.с. Стартът на производство е през 1997 г., като са продадени 457 бройки. Роудстърът се завръща през 1999 г. и до 2002 са произведени общо 11 702 коли (в тази бройка влизат и тези под марката Chrysler).
Lincoln Blackwood (2001-2002 г.)
Американците обичат пикапите, но не чак толкова. Огромният автомобил е базиран на агрегатите използвани за стандартния Ford F-150. Двигателят е 5,4-литров V8 с 304 к.с. Всичко това събано накуп впечатлява едва 3356 ентусиасти за една година, което в крайна сметка води и до спирането на модела.
Снимки: Производителите