IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Защо тогава той носи емблемата на Mazda?

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Колкото и да е трудно за вярване днес, в определен период от време японските производители на достъпни и товарни автомобили, като Isuzu и Mitsubishi, се надпреварвали в нетипична за тях среда – в сегмента на пълноразмерните седани. Isuzu пуска на пазара модела Statesman de Ville, с който иска да си съперничи с Mitsubishi Debonair, Nissan President и може би най-добре познатия модел в този клас по това време - Toyota Century.

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Междувременно, през 1974 Mazda няма с какво да се представи достойно пред обществеността, затова решава да обърне поглед към чужбина. Скоро след това японската компания сключва договор с австралийската компания Holden, която и до днес е собственост на американския концерн General Motors. Договорът бил за доставка на лицензионна версия на седана Holden Premier, като уловката била, че колите идвали в завода на Mazda напълно оборудвани, но без двигател.

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

И тук японците се намесили вещо, като започнали да вграждат своя 1.3-литров ванкелов двигател със заводско означение 13B под капака на Premier, който иначе австралийците снабдявали с 3.3-литров редови шестак.

И така се появила Mazda Roadpacer AP. Това се случило през 1975.

Буквите AP дошли като съкращение от Anti Pollution, което е малко смело твърдение за автомобил, тежащ 1575 кг. Още повече, че горчивата реалност бързо излязла наяве – Roadpacer харчел 30 л/100 км и горял адски много масло през своя роторен двигател с мощност 130 к.с. Само припомняме, че това е и една от основните причини ванкеловите двигатели да имат тежка съдба и в момента да липсва сериен автомобил с такъв тип агрегат.

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Все пак Anti Pollution било нещо повече от смело твърдение – по този начин японците наричали специална система, която била проектирана, за да се изгори част от неизгорялото гориво в изпускателните газове. По този начин от Mazda искали да постигнат по-нисък разход на гориво и по-ниски нива на вредните емисии.

Както вече стана ясно, това така и не се случило на практика и едва ли някой би недоволствал от този факт, ако колата разполагаше със солидна динамика. Това обаче не било факт. Ребрандирания модел на Mazda бил екипиран с доста богато оборудване, в това число автоматично централно заключване и висококачествена аудио система с управление и от задните седалки.

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Заради високия си разход, Mazda AP Roadpacer бил ударен сериозно от петролната криза, в резултат на което японците успели да продадат едва 800 бройки от колата, преди производството да бъде спряно през 1977.

Историята на единствения модел на GM с ванкелов двигател

Голяма част от автомобилите били продадени на правителствени институции и корпоративни клиенти, които ги подложили на сериозна експлоатация. Повечето автомобили получили терминални повреди и отишли за скрап, което обяснява и екзотичния характер на този автомобил в наши дни. И все пак той остава единственият автомобил, произведен от GM, който има ванкелов двигател. Пък макар и с помощта на Mazda. 

0 от 500