IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Всъдеходът промени съдбата на своите създатели

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Появата на първото поколение на Porsche Cayenne раздели феновете на марката на два лагера и предизвика сътресения в самата компания. Фактите обаче са неоспорими – това е моделът, който изведе Porsche на ново ниво и му донесе огромни печалби. И докато в Германия върви премиерата на новата генерация на автомобила, нека си спомним как се роди самият той.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Прадядото на Cayenne е готов отдавна, но няма пари за него

В Porsche са готови с пускането на всъдеход още през 50-те години на миналия век. Тогава марката работи върху проект по създаване на всъдеходен автомобил за Бундесвера (германската армия). По подобен начин на бял свят идват Mercedes-Benz G-Class и Jeep Wrangler. В крайна сметка създаденият Porsche 597 Jagdwagen с двигател „боксер” губи от далеч по-изгодния икономически DKW Munga, който е разработен от Auto-Union.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Porsche 597 Jagdwagen


През 70-те години Фери Порше проявява интерес към появилия се току-що Range Rover. В компанията сериозно се замислят върху направата на автомобил, който да използва преработеното шаси на Porsche 911, но липсват пари и ресурси. Все пак мечтите се реализират и се появяват състезателното Porsche 953, което печели рали „Дакар”, както и цяла гама Porsche 911 Carrera 4 със задвижване на четирите колела.

Парите стигат само за половин автомобил

В средата на 90-те години финансовото състояние на компанията е плачевно и новият бос – Венделинт Видекинг, започва реорганизация. Въведени са мерки за по-внимателно управление и производство, разикално е изменена и гамата модели, предлагани от марката.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Porsche Boxter (вляво) и Porsche 911 са коренно различни коли, които обаче са уеднаквени максимално, за да се пестят средства.


Липсата на средства принуждавава компанията да унифицира модели като Porsche Boxster и 911, които по принцип са различни автомобили – единият е със средно разположен двигател, а другияг – със задно. Въпреки това 50% от компонентите на тези две коли са еднакви. Освен това Porsche възражда стари модели като 944 и 968, като ги осъвременява и така през 1995 г. марката вече е на печалба.

Една от най-ефектните премиери на 90-те години е тази на новия Jeep Grand Cherokee, който е една от причините за истинския бум на SUV-автомобилите в Северна Америка. Именно Щатите са основният пазар за Porsche и има огромна опасност германците да останат извън него. Голямата тройка местни концерни – GM, Ford и Chrysler започват да трупат печалби, а Porsche изпада в трудно положение – знае какво трябва да направи, но няма пари за него. Или по-точно те стигат само за създаването на половината от автомобила.

Cayenne е можело да бъде съвместен модел с Mercedes-Benz

Както в случая с внедряването на скоростната кутия PDK десетина години по-рано, така и сега Porsche има само един изход от ситуацията – да се намери стратегически партньор, който да помогне за създаването и производството на кросоувъри. Той трябва да поеме поломината от разходите по проекта.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Mercedes-Benz ML AAV Concept има за цел да покаже на света как ще се променят кросоувърите в бъдещето.


Първи в списъка се оказва Mercedes-Benz, който по това време търси начини за укрепване на позициите си в САЩ. Идеята на компанията е да създаде кросоувър, който да замени G-Class, но тя в крайна сметка се превръща в съвсем различен проект и води до появата на модела ML.

Двете компании – Mercedes-Benz и Porsche, започват активни преговори, които много бързо влизат в задъдена улица. Причината е, че в Daimler гледат на Porsche не като на партньор, а като на външен клиент, който иска да си купи платформа, която да му позволи да се измъкне от трудната ситуация. В крайна сметка нещата пропадат и следващият ход на Porsche е напълно логичен – обръщане към Volkswagen, който в този момент се управлява от внука на Фернинанд Порше – Фердинанд Пийх.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Сложните отношения в родословното дърво на фамилията Порше често водят или до успехи, или до катастрофални последствия. В този момент обаче се оказва, че Porsche и Volkswagen имат обща цел. Двете компании могат да си поделят поравно разходите за създаването на Cayenne и Touareg, без двата автомобила да се конкурират, поне не и до излизането на пазара на Audi Q7.

Porsche няма инженерни и производствени ресурси за направата на Cayenne

До момента на стартирането на съвместната работа през 1988 г. Porsche все още е малка и независима компания, която произвежда около 38 000 коли годишно. Идеята е именно тя да има водеща роля при разработката на платформата за кросоувъра, но се оказва, че в Цифенхаузен просто не разполагат с нужните човешки ресурси. На всичко отгоре заводът на марката е затрупан с поръчки за новото по това време Porsche 911 (996).

Налага се Porsche да построи нов завод, който първоначално има капацитет от 20 000 коли годишно. За да са намали себестойността на предприятието, то е направено в Източна Германия, където и работната ръка е по-евтина. Всичко това се променя с появата на Cayenne, който става най-нетипичният модел в историята на марката. В същото време той носи огромни печалби и позволява да се промени структурата на Porsche и съответно променя съдбата на марката.

Тъмното минало на Porsche Cayenne

Моделната гама на Porsche в началото на XXI век се увеличава двойно, благодарение на приходите от появата на Cayenne.

Само за сравнение – при годишен обем на производство по това време от 38 000 автомобила на година, тиражът на Cayenne е два пъти повече – 76  000. Благодарение на него Porsche вече не е компания, която се бори за оцеляването си, а става гигант, който едва не поглъща концерна Volkswagen в началото на този век. Това обаче е една съвсем друга история...

Снимки: Porsche, Vоlkswagen и Mercedes-Benz

 

Тагове: porsche cayenne
0 от 500
  • #3
    13 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    То само това да е грешката как да е. Всичко написано е грешка. Истината е една и нямаше нужда от толкова лъжливи обяснения. ФВ прави Туарег, а Кайена е същото, но с различни ламарини. Намсякъде го пише и дори двете фирми не го крият. Тук обаче се мъчат да ни убедят в какви ли не други неща, които не са истина.
  • #2
    9 rate up comment 2 rate down comment
    ф ( преди 1 година )
    Има грешка годината не е 88-ма а 98=ма сигурно 996 няма как да излиза 88-ма!
  • #1
    5 rate up comment 12 rate down comment
    Fanetti Mazakura ( преди 1 година )
    Голямо важно.