Британското правителство обяви официално плановете да започне изпитание с безпилотни камиони по пътищата на страната още през идната година. Плановете обаче веднага предизвикаха острата реакция на уважавани организации като Кралския автомобилен клуб (RAC) и Асоциацията на автомобилистите, а един от шофьорските синдикати дори заплаши с ефективни протести и блокади на пътища.
Планът на правителството е да започне изпитанията с т. нар. "взводове" от по три камиона, които ще се движат в конвой. Първият ще има човек зад волана, а задните два ще го следват, ще спират и ускоряват в унисон с него.
Според президента на АА Едмънд Кинг обаче това ще доведе до фатални задръствания по и без това претоварените пътища на страната. "Ние всички искаме да налагаме икономичното шофиране и да намаляваме замърсяването. Но не сме убедени, че конвоите от тирове са начинът това да се постигне", казва Кинг пред британското издание на The Huffington Post.
Теорията на транспортното министерство е, че подредените в конвой камиони се движат плътно един зад друг и това намалява сериозно аеродинамичното съпротивление - а съответно и разхода.
Кинг обаче подчертава, че този подход работи по идеално правите и пусти участъци в американски щати като Невада и Аризона. Той обаче няма да даде особен ефект по натоварените британски пътища, с чести спирания и потегляния и значително по-кратки средни разстояния. Освен това конвоят от три тира на практика означава, че останалите автомобили няма да могат да виждат пътните знаци.
Транспортната индустрия обаче има и друг мотив да налага конвоите: съкращаването на две трети от шофьорите ще й спести около 34 млрд. лири за срок от 10 години, показват изчисления. Това ще се отрази и на крайната цена на стоките, настояват превозвачите.
Синдикатите на шофьорите на камиони обаче разбираемо не са очаровани от перспективата и заплашват с ефективни стачки и блокади.