IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Пет много уязвими от крадци автомобили

За хакерите вече не е проблем да преодолеят фирмената защита на колите

Пет много уязвими от крадци автомобили

Автомобилните технологии се развиват непрекъснато, същото важи и за техниките, които използват крадците на превозни средства. Те вече могат да отварят колите от разстояние, като атакуват и преодоляват електронните системи за защита. Изданието Carsmag направи подборка на 5 популярни марки и модели, чиито собственици трябва да бъдат сериозно притеснени.

JEEP CHEROKEE

Само преди година двама хакери, единият от които беше служител на американската агенция за Национална сигурност, показаха на света как с помощта на лаптоп могат да "превземат" Jeep Cherokee, даже без да излизат от дома си. Целта им беше да докажат, че под контрол на престъпници лесно могат да се окажат хиляди автомобили. Нужни са само компютър и специален софтуер, с който да се стартира двигателя, за да се поеме управлението на колата.

Пет много уязвими от крадци автомобили

Ръководството Fiat-Chrysler обеща, че ще отстрани проблемите със защитата на автомобила, но само няколко дни по-късно хакери повториха атаката. От разстояние те установиха контрол върху 30 коли от марката Jeep, включително Cherokee и Wrangler, и ги отмъкнаха успешно.

По-късно полицията в Хюстън успя да спре бандата, но повечето от автомобилите изчезнаха и така и не бяха върнати на собствениците им. Установи се, че крадците са проникнали в превозните средства чрез OBD II или USB-протокол. Явно на компютърните спецове във FCA им предстои още много работа.

VOLKSWAGEN POLO

Специалистите от Университета вп Бирмингам открива пробив в защитата на няколко модела, производствота на концерна Volkswagen, в това число Polo, Golf и Passat. Експертите установиха, че крадците лесно прихващат сигнала от предавателя на алармата в автомобила, разкодират го и така тяхна плячка лесно могат да станат стотици хиляди коли, произведени през периода 1995-2017 г. При това намесата на престъпниците не оставя никакви следи в електронната система.

Пет много уязвими от крадци автомобили

Проблемът се оказа в решението на инженерите на Volkswagen да "вкарват" в автомобилите си един и също криптографичен ключ в продължение на 20 години. Потърпевши са не само собствениците на коли на Volkswagen, но и на модели на други марки, принадлежащи на гераманския концерн - Skoda, SEAT и Audi.

MITSUBISHI OUTLANDER


Експерти от компанията Pen Test Partners откриха сериозен проблем в мобилното приложение, което подава команди на автомобила с през GPS-модул, а чрез собствена точка за достъп, защитена с парола. В случая става дума единствено за хибридната модификация на кросоувъра с приставка PHEV.

Пет много уязвими от крадци автомобили

Кодът е слабо защитен, тъй като съдържа няколко цифри и букви, и за да бъде разбит са нужни компютър и няколко дни време. Специалистите са използвали специална програма, с която са разшифровали паролата само за 4 денонощия.

BMW 7-SERIES

Досега баварците бяха подминавани от хакерски атаки, но въпреки това експерите от ADAC сами се убедиха в слабата защита на почти всички модели, оборудвани с фирмената система ConnectedDrive. Проведеният експеримент доказа, че хакерите могат за минути да се свършат с електронната система на автомобила чрез интернет.

Пет много уязвими от крадци автомобили

Това поставя под сериозна заплаха повече от 2 млн. коли на марката. Според представителя на BMW - Сипелус фон Франкенберг, пропуските в електронната система са отстранени, но за създаване на по-надеждна защита е нужно повече време.

TESLA MODEL S


Ако си мислите, че електромобилите не могат да бъдат откраднати, сериозно бъркате. За кибер-маниаците най-голямата награда е да се преодолее защита именно на кола на Tesla. Вярно, това отнема повече време, отколкото справянето с електрическия Nissan Leaf, но пък не е чак толкова сложно.

Пет много уязвими от крадци автомобили

За да вземат под контрол машината, хакерите създават спецзиален вирус, който пускат в системата за безопасност на Model S. Така те стартират мотора на колата от разстояние и могат да правят каквото поискат. Хората на Илон Мъск бързо взеха мерки, като обновиха операционната система, но се твърди, че и нейният нов вариант съвсем не е най-идеалният.

Снимки: Производителите

 

0 от 500
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Колев ( преди 1 година )
    Когато технологиите достигнат връх с напълно автономни автомобили и човечеството вече няма НУЖДА да шофира по задължение, тогава ще излезнат модели, които са опростени, фокусирани върху шофирането и удоволствието от него. Най-вероятно тези модели ще имат минимални технологии и свързаност (защото няма да сядаш в такава кола, за да джиткаш фейсбук и ютюб). Ще са по-защитени откъм кражби, следене и хакване. Тогава ще се върнат автомобилите към истинския им дух и това което бяха допреди 15 години.
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    az ( преди 1 година )
    За CIA има нужда със сигурност
  • #5
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    друго си е 22 години да произвеждаш нещо малоумно и все пак да реализираш продукцията си. Но така е, като мениджърите са ти с най-големи заплати, а не инженерите. Евала фолксваген, даваш надежди на възпитаниците на унсс.
  • #4
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Всеки знае коя е най-чупливата кола в БГ - Ауди А3..затова е и най крадена- за части Това по статистика.
  • #3
    7 rate up comment 0 rate down comment
    none ( преди 1 година )
    Толкова много правописни грешки. Бързали сте да напишете статията?
  • #2
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Всъщност всички автоджамбази знаят, че най-лесно се крадат АУДИ и БМВ. Не случайно са и най-крадените марки в България. Мерц никой не ги краде, защото е много по-сложно (5 пъти по сложно от на Ауди). Тези модели, които са цитирани в статията : FCA - правиха сервизна акция и оправиха проблема. Тесла - отстраниха проблема бързо, бързо. Но така е модерните технологии водят до проблеми в сигурността. Колкото повече "Джаджи" има в един автомобил, толкова по-уязвим е той.
  • #1
    29 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Колкото автомобилите стават все повече свързани в интернет мрежата, толкова по-несигурни ще са. Въпроса е има ли нужда да ммат тая свързаност?