Феновете на електронната игра Need for Speed II сигурно помнят Isdera Commendatore 112i – една от най-бързите коли в играта, която помогна на германската компания Isedra да натрупа световна слава.
Но това не помогна особено много на Isdera и нейния основател Еберхард Шулц да се задържат над водата в автомобилната индустрия. Шулц създава първия си автомобил – Erator GTE още през 1969 г., а в края на 70-те показа прототипа CW311. Клиновидното купе с V8 двигател на Mercedes с обем 6,3 литра и мощност 375 к.с. успя да засенчи моделите на Lamborghini и Ferrari с максималната си скорост от 320 км/ч и ускорението от 0 до 100 км/ч за 4,8 секунди.
Но шефовете на Daimler не проявиха интерес към модела и Шулц обяви, че сам ще произвежда суперавтомобила. Така през 1982 г. се появява компанията Isdera, която предлага два модела, базирани на CW311 – кабриото Spyder 033i и купето Imperator 108i. Автомобилите се произвеждат само по поръчка, а Шулц планира второ поколение модели, в основата, на които трябва да стои вече споменатият Commendatore 112i. Но цената му се оказва твърде висока – 485 000 долара за колата, задвижвана от V12 мотор, идващ от Mercedes и Isdera сглобява само две бройки.
Най-успешен се оказва Imperator – до 2001 г. са произведени 30 коли. Следващият опит на Шулц е ретро моделът Autobahnkurier 116i, но компанията създава само един екземпляр. След това Isdera се занимава основно с поддръжка и сервиз на свои стари коли, както и изпълнение на поръчки за други бутикови компании.
Наскоро обаче Isdera се върна на картата на автомобилните производители, като се премести в град Саарвелинген, близо до границата с Франция. А най-важното е влизането в компанията на нов акционер – инвестиционният фонд Sinfonia, който е базиран в Хонгконг. За азиатците това е втори опит да влязат в света на екстравагантните и скъпи автомобили. Преди две години Sinfonia се опита да купи банкрутиралия Wiesmann, но не успя.
Сега начело на Isdera е кадър на Sinfonia – Фриман Шен – бившият топмениджър на Geely, който докато работеше за китайците подготви и осъществи покупката на Volvo. Благодарение на Шен Isdera бързо успя да си намери партньор – китайската WM Motor, която е основана миналата година и се ръководи от... Фриман Шен. Инвестициите в WM Motor са над 1 милиард долара, компанията строи завод с капацитет 200 000 коли и от 2018 фирмата ще произвежда електромобили. Точно разработката и развитието на отделните модели ще бъде поверено на Isdera.
Наскоро WM Motor се оказа в центъра на интересен скандал – компанията публикува снимки на свои концепции, които обаче се оказаха обработени кадри на серийни модели на други фирми. Коментарът на WM Motor беше, че тези илюстрации нямат нищо общо с компанията и не са тяхно дело.
Сега се очаква Еберхард Шулц да представи следващия си суперавтомобил, който отново ще носи името на Isdera, но ще бъде финансиран от WM Motor.