Преди малко повече от четири десетилетия Audi представя своя първи сериен 5-цилиндров редови двигател. Бензиновият агрегат е конструиран специално за второто поколение на Audi 100, който е известен в редиците на компанията и като Type 43. Идеята била моделът да бъде позициониран по-високо в моделната йерархия спрямо своя предшественик, а за целта той се нуждаел от нов двигател.
По това време 4-цилиндровите двигатели били доста популярни, но не били особено подходящи за по-скъпите модели, какъвто щял да бъде Audi 100. Точно заради това инженерите от Audi започнали да обсъждат възможността за разработка на 5-цилиндров редови или на 6-цилиндров двигател. Последната идея обаче била отхвърлена веднага, тъй като германците сметнали, че мотор с 6 цилиндъра би заемал твърде много място под капака, затова и се спрели на компромисен вариант за 5-цилиндров двигател.
„Петакът“ бил еволюция на 4-цилиндровия двигателен блок EA827, който се използвал в много от моделите на Volkswagen Group през 70-те. Той задвижвал Audi 80, Audi 100, Volkswagen Passat, Golf, Scirocco и дори модификациите GTI. Добавянето на още един цилиндър увеличило работния обем на 2.1 литра, а от Audi го снабдили и със система за инжекционно пълнене с гориво. В крайна сметка моторът произвеждал 136 к.с. при 5700 об/мин и 185 Нм максимален въртящ момент при 4200 об/мин.
Готовият двигател бързо попаднал под предния капак на Audi 100 5E (на снимката по-долу), който пристигнал в европейската дилърска мрежа през март 1977.
Първите 5-цилиндрови дизелови двигатели на Audi се появили през 1978, няколко години, след като Mercedes-Benz представили първия такъв мотор на пазара. Двигателят на Audi имал 2.0 литра работен обем и генерирал 70 к.с., а година по-късно на пазара излязъл новият модел Audi 200 5T, който вече разполагал с еволюирала версия на двигателя с турбокомпресор и мощност 170 к.с. и 265 Нм максимален въртящ момент.
Бензиновият двигател с 5 цилиндъра достига своя пик в ерата на осемдесетарското Audi Quattro, където дори в най-базовата си версия той е оборудван с турбо и интеркулер и разполага с впечатляващите за времето 200 к.с. Малко по-късно през същата 1980-а от Audi пускат по-агресивната версия Sport Quattro, която се задвижва от чисто нов, изцяло алуминиев 5-цилиндров двигател с 4 клапана на цилиндър и мощност 306 к.с. По това време именно тази кола печели славата на най-мощният уличен автомобил, някога произвеждан от германска компания. Благодарение и на този 5-цилиндров двигател, впоследствие Audi печели безброй рали надпревари, предизвиквайки своите конкуренти.
Следващата еволюция на турбодизеловия „петак“ на Audi е представена пред публика на изложението във Франкфурт през 1989. Този двигател е монтиран между калниците на Audi 100 TDI и представлява 2.5-литров агрегат с мощност 120 к.с., произведени със съдействието на турбокомпресор и система за директно впръскване на горивото. Технологията TDI бързо се разпростира сред моделите на другите марки, които са собственост на Volkswagen, реализирайки устойчив успех в следващите години.
От Audi започват постепенно да преустановяват използването на 5-цилиндровите редови двигател след появата на първото Audi A4 през 1994. С течение на времето на тяхно място идват нови V6 мотори, до момента, в който концепцията изчезва съвсем от гамата на компанията през 1997. Последните 5-цилиндрови редови двигатели на Audi от 90-те са 2.5-литровият TDI в A6 и 2.3-литровият мотор, задвижвал тогавашната S6-ца.
Audi преустановява производството на 5-цилиндровите двигатели до 2009, когато на пазара се появява TT RS.
Снимки: Audi