IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Всичко започва като компромисен вариант между 4-цилиндров мотор и V6

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Преди малко повече от четири десетилетия Audi представя своя първи сериен 5-цилиндров редови двигател. Бензиновият агрегат е конструиран специално за второто поколение на Audi 100, който е известен в редиците на компанията и като Type 43. Идеята била моделът да бъде позициониран по-високо в моделната йерархия спрямо своя предшественик, а за целта той се нуждаел от нов двигател.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

По това време 4-цилиндровите двигатели били доста популярни, но не били особено подходящи за по-скъпите модели, какъвто щял да бъде Audi 100. Точно заради това инженерите от Audi започнали да обсъждат възможността за разработка на 5-цилиндров редови или на 6-цилиндров двигател. Последната идея обаче била отхвърлена веднага, тъй като германците сметнали, че мотор с 6 цилиндъра би заемал твърде много място под капака, затова и се спрели на компромисен вариант за 5-цилиндров двигател.

„Петакът“ бил еволюция на 4-цилиндровия двигателен блок EA827, който се използвал в много от моделите на Volkswagen Group през 70-те. Той задвижвал Audi 80, Audi 100, Volkswagen Passat, Golf, Scirocco и дори модификациите GTI. Добавянето на още един цилиндър увеличило работния обем на 2.1 литра, а от Audi го снабдили и със система за инжекционно пълнене с гориво. В крайна сметка моторът произвеждал 136 к.с. при 5700 об/мин и 185 Нм максимален въртящ момент при 4200 об/мин.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Готовият двигател бързо попаднал под предния капак на Audi 100 5E (на снимката по-долу), който пристигнал в европейската дилърска мрежа през март 1977.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Първите 5-цилиндрови дизелови двигатели на Audi се появили през 1978, няколко години, след като Mercedes-Benz представили първия такъв мотор на пазара. Двигателят на Audi имал 2.0 литра работен обем и генерирал 70 к.с., а година по-късно на пазара излязъл новият модел Audi 200 5T, който вече разполагал с еволюирала версия на двигателя с турбокомпресор и мощност 170 к.с. и 265 Нм максимален въртящ момент.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Бензиновият двигател с 5 цилиндъра достига своя пик в ерата на осемдесетарското Audi Quattro, където дори в най-базовата си версия той е оборудван с турбо и интеркулер и разполага с впечатляващите за времето 200 к.с. Малко по-късно през същата 1980-а от Audi пускат по-агресивната версия Sport Quattro, която се задвижва от чисто нов, изцяло алуминиев 5-цилиндров двигател с 4 клапана на цилиндър и мощност 306 к.с. По това време именно тази кола печели славата на най-мощният уличен автомобил, някога произвеждан от германска компания. Благодарение и на този 5-цилиндров двигател, впоследствие Audi печели безброй рали надпревари, предизвиквайки своите конкуренти.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

Следващата еволюция на турбодизеловия „петак“ на Audi е представена пред публика на изложението във Франкфурт през 1989. Този двигател е монтиран между калниците на Audi 100 TDI и представлява 2.5-литров агрегат с мощност 120 к.с., произведени със съдействието на турбокомпресор и система за директно впръскване на горивото. Технологията TDI бързо се разпростира сред моделите на другите марки, които са собственост на Volkswagen, реализирайки устойчив успех в следващите години.

5-цилиндровият двигател на Audi навърши 40 години

От Audi започват постепенно да преустановяват използването на 5-цилиндровите редови двигател след появата на първото Audi A4 през 1994. С течение на времето на тяхно място идват нови V6 мотори, до момента, в който концепцията изчезва съвсем от гамата на компанията през 1997. Последните 5-цилиндрови редови двигатели на Audi от 90-те са 2.5-литровият TDI в A6 и 2.3-литровият мотор, задвижвал тогавашната S6-ца.

Audi преустановява производството на 5-цилиндровите двигатели до 2009, когато на пазара се появява TT RS.

Снимки: Audi
 

0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Аз ( преди 7 години )
    Ами да,пишат, че 2009 г връщат петаците за ТТ RS
  • #4
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Кодошо ( преди 7 години )
    По-долният дошко пак скочи в ориза! Ха ха ха!
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    snaky ( преди 7 години )
    Не им се сърди. Искали са да напишат възобновява, ама понеже не знаят значението на нито една от 2те думи и са се объркали
  • #2
    6 rate up comment 19 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Жалка работа!Когато японците от 2 л. са вадели 225 атмосферни коня, немците са вадели по 100, а в статията дори за 70 пише. Трябвало им да увеличат обема над 2 л и да слозат още 1 цилиндър, за да достигнат 136 к.с., а като сложили турбо вурстовете достигнали невероятните 170 куце немски магарета, а японеца само с 4 цил. и 2.0 двигател си ги правел 280 к.с. Направо съм потресен каква огромна разлика има между японците и вурстовете.Едните правят коли, а другите (немците) каруци.
  • #1
    10 rate up comment 0 rate down comment
    АфтоКомедията ( преди 7 години )
    "Audi преустановява производството на 5-цилиндровите двигатели до 2009, когато на пазара се появява TT RS." - поредния "бисер" на комедиантите!Я отворете сайта на Ауди и вижте НОВИТЕ от 2017-2018г TT RS и RS3 - модели с какви двигатели са!!!