Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Очаква се през 2020 г. пазарният им дял да достигне 34%

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Растящото търсене на кросоувъри и всъдеходи в Европа и по света се утвърди като една от тенденциите в авгтомобилна индустрия през последните години. Печалбите от подобен тип автомобили са доста сериозни и производителите могат да бъдат спокойни – тяхното търсене ще продължи и занапред, твърди в анализа си изданието Automotive News Europe.

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Nissan Qashqai бе автомобилът, с който тръгна възходът на SUV-моделите в Европа.

„Това е глобален феномен, който се появи в САЩ, но постепенно се разпространи в Европа и Китай, а сега се е насочил към динамично развиващите се пазари в Бразилия, Индия и Югоизточна Азия”, категоричен е Фелипе Муньос, глобален анализатор в организацията JATO Dynamics.

Възходът на тези класове не показва никакво забавяне, дори напротив. В Европа през 2016 г. SUV-моделите заемат 26% от всички продажби. За сравнение, през 2007 г. техният дял е бил 7%. Очакванията са през тази година на Стария континент да бъдат продадени повече от 4 млн. такива автомобили, а през 2020 г. техният обем да достигне 5,7 млн., което ще направи пазарен дял от 34%.

Расте и търсенето на джипове в Щатите, където за първите 6 месеца от годината техният дял е 33,8% (през 2007 г. той е бил 16,8%, а през 2000 г. – 6,1%).  През 2016 г. на местния пазар са продадени 5,6 млн. SUV, а общият брой кросоувъри и големи всъдеходни модели е 10,6 млн.  Това прави 60,7% от пазара за миналата година, когато той е достигнал 17,5 млн. единици.

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Volvo пусна на пазара XC60, а сега предстои излизането и на по-малкия XC40, който ще увеличи продажбите на марката.

В Китай положението е подобно. За първото полугодие на 2017 г. в страната са реализирани 4,5 млн. нови коли, от които 40,7% са именно кросоувъри и SUV-модели. Това е 4 пъти повече от резултата за 2011 г. И тези цифри ще продължат да растат, защото подобни автомобили привличат клиенти от почти всички класове, тоест SUV-модели отнемат от купувачите на комбита, седани и миниванове.

„Цените на SUV-овете са по-високи, но пък клиентът получава стабилност, по-добър обзор на пътя, по-удобно място на шофьора и по-големи колела. Тези модели са по-изгодни и за производителите, тъй като те печелят поече пари от тяхната продажа”, коментира президентът на Citroen Линда Джаксън.

Проучванията показват, че автомобилните концерни са все по-зависими от колите в тези класове. Статистиката показва, че през първите 5 месеца на годината при цели 10 марки именно SUV-модел е на първо място по продажби в Европа. Това са Nissan, Hyundai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Jaguar, Lexus, Porsche, Maserati и Volvo. При някои от тях повече от 50% от печалбата идва именно от кросоувъри и всъдеходни модели.

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Jaguar доскоро нямаше кросоувър в гамата си, а след излизането на E-Pace те вече са два и носят повече от половината печалби на марката.

Във Volvo, например, са убедени, че ще постигнат увеличение с 11% на общите си продажби след излизането на новото XC40. В същото време F-Pace се утвърди като най-продаваният модел на Jaguar в цял свят, като в компанията предвиждат, че след появята на по-малкия – E-Pace, на SUV-моделите ще се падат половината от общия брой продажби.

На свой ред печалбата на Maserati скочи с от 3,1 на 11,3% в сравнение с миналата година, след като фирмата започна да продава кросоувъра си Levante. Общият брой продажби на марката за първото тримесечие на 2016 г. бе 6700 единици, а за същия период на 2017 г. тя е 11 700.

Луксозната марка Bentley също продължава да поставя рекорди, като това се дължи на най-скъпия кросоувър на света – Bentayga, който с 5586 продажби се превърна в най-успешния модел на бранда. Със сигурност подобни успехи на производителите си ще донесат и кросоувърите на Lamborghini и Rolls-Royce, чието излизане на пазари предстои догодина. Същото важи и за SUV-модела на Aston Martin, който ще видим през 2019 г.

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Levante увеличи значително продажбите на Maserati.

Всички производители са наясно с тенденциите и взимат мерки. Шефът на Volkswagen Херберт Дийс вече публично обяви, че през 2020 г. компанията му ще предлага на пазара общо 19 SUV-модела, като на тях ще трябва да се падат около 40% от продажбите. По същото време Ford ще е увеличил гамата си от кросоувъри и всъдеходи на 13 модела, а Audi – от 4 на 7, като в тази компания вярват, че през 2019 г. около 40% от продажбите по света и 47% от тези в САЩ ще се дължат именно на такива автомобили.

Големият проблем при SUV-тата е реакцията на Европа срещу дизеловото гориво, което клиентите приеха с широко отворени обяния през последните десетина години. Появата на бензинови турбомотори трудно ще реши ситуацията, категорични са експертите, но допъват, че в подобно положение ще се окажат и автомобилите от други класове, така че ще трябва да се търси общо решение. А то е само една – електрифициране на цялата гама.

SUV-моделите ще продължат да доминират в Европа

Bentley Bentayga се превърна в хит на пазара, въпреки че е много скъп.

Популярността на SUV-моделите се дължи и на друга статистика – тази на най-лоялните клиенти на даден тип автомобили. Тя показва, че 66% от собствениците на кросоувъри или всъдеходи при смяната на колата, отново се насочват към подобен модел. При останалите типове автомобили процентите намаляват, при това сериозно. Съответно това води и до спад на техните печалби.

„Трябва да внимаваме пазарът на SUV-автомобилите да не се пренасити”, твърди шефката на Citroen Линда Джаксън, която е подкрепена от ръководителя на PSA за Европа Максин Пика, според когото ще дойде момент, в който европейците ще бъдат напълно заобградени от такива автомобили и ще потърсят нещо друго на пазара”. Остава да визим какво ще бъде то.

Снимки: Производителите

Тагове: suv
0 от 500