Собствениците на електромобили Nissan в Дания могат да припечелят по 1300 евро годишно, просто като паркират автомобилите си и връщат излишната енергия от батериите обратно в електропреносната мрежа.
Пилотният проект е дело на Nissan и енергийния гигант Enel. Идеята е, че батериите на електромобилите могат да балансират големите амплитуди между потреблението и производството на електричество.
Тези баланси са особено нарушени в страните с голям дял на енергията от възобновяеми източници. И при вятърната, и при соларната енергия пиковете в производството обикновено са в часовете с най-слабо потребление, а в пиковете на потреблението може да има недостиг на електричество. Електромобилите подобряват съотношението, защото те обикновено се зареждат нощем или през деня, когато няма голяма консумация на енергия, а при вечерния пик вече обикновено са паркирани и собствениците им са си у дома.
Пилотният проект цели също да изследва всички ефекти от масовото навлизане на електромобили. "Ако просто на сляпо стоварим огромно количество електрически коли на пазара, без всякаква визия и контрол над ефекта им върху електропреносната мрежа, това може да породи всевъзможни нови проблеми", коментира Франсиско Каранса, директор по енергийните услуги в Nissan Europe, пред Bloomberg.
Nissan провежда такива проучвания в няколко европейски държави, но само в Дания засега системата предвижда заплащане за собствениците - в размер до 1300 евро годишно.
Според Bloomberg New Energy с очакваното масово навлизане на електромобили на пазара ще се повиши драстично и консумацията на енергия - от около 6 тераватчаса за автомобилни нужди в момента до над 1800 тераватчаса през 2040.