IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Ето ги най-големите провали в историята на тези опити

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Примерът с Volkswagen Beetle може лесно да внуши илюзията, че да се направи „народен автомобил” е много лесно. Всъщност историята помни много случаи, в които благодорният замисъл се е оказвал пълен провал. Събрахме 8 такива примера на едно място.

Porsche C88

За тези автомобил вече е ставало дума, но накратко неговата история е следната – компанията Porsche решава да участва в обявен от правителството на Китай конкурс за разработка на „народен автомобил”. Машината е предназначена за стандартно китайско семейство, състоящо се от двама родители и едно дете.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Вариантът с малолитражката на Porsche е готов през 1994 г. За съжаление, само година по-късно проектът „China Family Car” е закрит и направеният от немците автомобил с 1,1-литров редови двигател се оказва напълно излишен. В компанията дори и не се помислят да предложат подобна кола на друг пазар, а създаденият прототип е изложен в музея на марката в Щутгарт.

Zündapp Typ 12

Идеята за направата на машина за простите гемански работници не дава покой на Фердинанд Порше още преди появата на марката Volkswagen. През 1931 г. той създава модела Typ 12, който трябва да бъде продаван под марката Zündapp. Нещата приключват с направата на 3 прототипа, но принципите, заложени в тях, по-късно са използвани за KdF-Wagen, който сега всички познаваме като „бръмбара” на Volkswagen.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Самият Typ 12 (той е бил наричан „Auto für Jedermann” – „автомобил за всички”) е бил оборудван с 5-цилиндров звездообразен двигател (като при самолетите от това време). И трите прототипа са унощожение при бомбандировки на Щутгарт през 1945 г. Изложеният в Museum Industrielkultur в Нюрнберг автомобил е реплика, създадена по-късно.

Eugen Maier Volkswagen

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Своето виждане за „народен автомобил” има и Йожен Майер – много талантлив, но недооценен автомобилен конструктор от тази епоха. Той създава своя прототип през 30-те години на миналия век. Колата представлява стриймлайнер със задно разположение на двигателя. Майер предлага разработката си на Volkswagen, но получава отказ. Все пак някои от техническите решения от този автомобил по-късно се появяват и при колата, създадена от Порше.

Майер създава общо 12 патента, свързани с автомобили. Много от тях се появяват при прототипа, открит през 1976 г. Колата обаче не е с оригиналния си двигател, а с мотор на Volkswagen. Що за патенти са това? Внимание – регулируеми на височина седалки, завиващи фарове, които са свързани с волана и шаси със сменяща се височина. Всички те са създадени преди 80 години!

Mercedes 130H/170H


Въпреки че моделите 130H (на снимката) и 170H са произвеждани серийно, те така и не постигат успех на пазара. Затова и в Mercedes-Benz предпочитат да не си спомнят за тях. В сучая при 130H буквата „H” означава „heck” (отзад), като този автомобил е представен на автосалона в Берлин през 1934 г. Той е оборудван с разположен отзад двигател с водно охлаждане, чийто обем е 1,3 литра.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Около 65% от теглото на автомобила пада на задната ос, което се оказва проблем. Така от 130H през периода 1934-1936 г. са продадени малко над 4000 коли, което е доста по-малко от планираното от компанията. Дори появилата се като смяна на 130H нова версия 170H не помага и през 1939 г. производството на „народните” Mercedes-и е прекратено.

Tatra V570

В началото на 30-те години на миналия век Ханс Ледвинк и Пол Йарай започват разработка на евтин автомобил за народа на Чехословакия. Проектът се придвижва с ударни темпове и през 1931 г. е представен прототипът Tatra V570. Втората машина (от общо три създадени) е готова през 1933 г. – цели 2 години преди появата на Volkswagen Beetle, който поразително много прилича на чешкия автомобил. Случайно? По-скоро не, защото през 1961 г. Volkswagen изплаща 3 млн. германски марки на Tatra за нарушение на патентите права.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Tatra V570 разчита на двигател с обем 850 куб. см с водно охлаждане, който традиционно за марката е поставен отзад. От гледна точка на аеродинамиката това позволява да бъдат избегнати ненужните шумове при скорост до 50 км/ч. В Tatra обаче решават, че талантът на Ледвинк и Йарай трябва да бъде използван за направата на представителния Tatra T177, а „народният” V570 е захвърлен.

Meera Mini Car


Свой „народен автомобил” е можела да има и Индия, при това доста педи появата на Tata Nano. Поколения наред в семейството Кулкарни се предава мечтата за създаването на кола, която да бъде лесно достъпна за индийските семейства. Първият прототип е готов още през 1949 г., а до 1970 г. са произведени 5 бройки. Последната от тях (на снимката) се казва Meera.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Въпреки че автомобилът е доста удачен и евтин, той не успява да се пребори с бюрокрацията в страната. Причината е, че през 1975 г. на местния пазар трябва да стъпи компанията Suzuki и властите не желаят да пречат на новия голям инвеститор. Затова и отказват да сертифицират Meera, въпреки че автомобилът е напълно готов за масово производство.

ТагАЗ Aquila

Това трябва да бъде бюджетната спортна кола за широките слоеве от населението на Русия в постсъветската епоха, но не става. Прозводството на модела приключва почти веднага, след като е започнало. През 2012 и 2013 г. са продадени около 400 бройки от купето, но заводът в Таганрог фалира.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Историята обаче не приключва, тъй като собственикът на предприятието Михаил Парамонов отива във Франция, където основава компанията Mikhail Paramonov Manufacturing (МРМ). Тя започва да поризвежда модела PS160, който всъщност е същата тази Aquilla със стария двигател на Mitsubishi и механична скоростна кутия.

ё-мобиль

Проектът „ё-мобиль” просъществува само 4 години, като всичко стартира с направата на симпатичен хечбек и на крос-купе, оборудвани с електрически двигател. Произведени бяха десетки бройки, най-вече от кросоувъра, като трябва да се появи и хибридна версия, при която двигателят с вътрешно горене може да работи както с бензин, така и с метан.

Лесно ли се прави „народен автомобил?

Постепенно ентусиазмът се изпари, като проектът срещна доста проблеми, а неговият спонсор – милиардер Михаил Прохоров, в крайна сметка отказа да налива още пари. Всичкип прототипи бяха продадени на НАМИ (Държавния научен институт на Руската федерация) срещу символичната сума от 1 евро.

Снимки: Производителите
 

0 от 500