IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

Продава се кола от Група В без нито един състезателен километър

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

На 6 септември аукционната къща RM Sotheby’s в Лондон ще предложи на търг един от най-редките рали автомобили от славната ера на Група В – Mazda RX-7. Специално този автомобил е много интересен, защото е от версията Evo, но е бил сглобен твърде късно и няма нито един състезателен километър.

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

Рали историята на RX-7 също заслужава да бъде отбелязана, макар и накратко. Най-малкото защото успехите в спорта на японската марка за мнозина се изчерпват с победата на легендарния прототип 787b в „24 часа на Льо Ман”. Но се оказва, че роторната технология има какво да предложи и по рали отсечките.

Рали автомобилът за група В, базиран на RX-7, е произвеждан между 1983 и 1987 г., като тук става въпрос за втората генерация на състезателния автомобил, която получава означението Evo. Интересното е, че конструкторите на Mazda избират да не се подчиняват на каноните на Група В, т.е задължително да използват задвижване 4х4 и двигател с турбо.

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

Вместо това рали версията на RX-7 получава подобрена версия на атмосферния мотор 13B с два ротора, който задвижва задните колела. В допълнение двигателят работи с карбуратори Weber 51A, доработени от MRT. В резултат на това мощността на автомобила надхвърля 300 конски сили, но при впечатляващите 8000 об/мин, а максималният въртящ момент е сравнително скромен за състезателна кола – 267 Нм. Предавателната кутия е 5-степенна и се отличава с един характерен за епохата елемент – дървената топка на скоростния лост, който поразително прилича на този при серийните версии на RX-7.

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

Инженерите на Mazda са положили доста усилия, за да компенсират някои от слабите страни на RX-7 във варианта Evo. Теглото на автомобила е снижено до 960 кг, двигателят е изместен с почти 10 сантиметра назад, за да се премести центърът на тежестта. А за по-доброто разпределение на теглото резервоарът на горивото и основната част от охладителната система се озовават в багажника, така задницата трябва да е по-стабилна. Колелата са изнесени още встрани, за по-широка стъпка на RX-7, а на капака на багажника се появява гигантски спойлер, в който е вграден въздухозаборник за охлаждане на масления радиатор.

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

На търга на 6 септември ще се продава RX-7 Evo с номер на шасито MRTE 019, което няма нито един състезателен километър, тъй като версията Evo получава твърде късно хомологация, а автомобилите от Група В са забранени в края на сезон 1986. Първоначално този автомобил е купен от Mazda Швейцария, оттам се озовава в частна колекция, а след това е продаден на Mazda Великобритания и дълги години е изложен в централата на компанията. Колата е поддържана изключително добре и не се нуждае от ремонти или реставрация.

RX-7 разказва за рали приключенията на Mazda

Засега никой не се наема да прогнозира каква цена ще постигне този рядък рали екземпляр на търга. Mazda RX-7 е изключително интересен рали автомобил от ерата на Група В, но и сравнително неуспешен – задното предаване и по-ниската мощност не дават кой знае какъв шанс срещу машините на Audi, Lancia и Peugeot.

Пилотите на Mazda се появяват рядко в ралитата от световния шампионат и могат да се надяват на тежки надпревари, където отпадат много коли, за да стигнат до точките. Като Ингвар Карлсон, който през 1985 година завършва трети в рали „Акрополис”, а година по-рано Ахим Вармболд е девети в гръцкия макадамов ад.

Тук има и още една интересна история – Mazda, заедно с Lancia, предусеща по-рано края на колите от Група В и още през 1986 на бял свят се появява версията на новия тогава модел 323 за Група А. А RX-7 Evo се оказва закъснял опит да се изследват възможностите на автомобилите от Група В, но от друга гледна точка.

Снимки: RM Sotheby's

Тагове: mazda mazda rx-7
0 от 500