Всеки от нас е чувал клишираният израз, че автомобилите са нищо повече от купчина ламарина. Технически погледнато това е самата истина, но тези купчини ламарини понякога имат сантиментална и дори историческа стойност, а тя се измерва в пари. Понякога неприлично много пари. Случаят с десетте автомобила по-долу е именно такъв. Те са продадени на търгове и новите им собственици определено ги смятат за нещо много повече от много болтове и гайки, работещи заедно. Представяме ви 10-те най-скъпо продадени автомобили. Подчертаваме, че това са официално продадените машини с потвърдени цени. Налага се да се направи това уточнение, тъй като през 2013 излезе информацията, че Ferrari 250 GTO от 1964 е било продадено за непотвърдените 52 млн. долара, а през миналия ноември друго Ferrari GTO сменило собствениците си за 56 млн. долара.
Десетте автомобила по-долу струват общо 263 млн. долара, което е достатъчно, за да си купите малък карибски остров, да построите писта и да си създадете собствена ескадрила от стари изтребители.
1959 Ferrari 250 GT California Spider Competizione: 18 150 000 долара
Класическото Ferrari 250 California е рядка и ценна част от историята на Ferrari. Със своето дълго междуосие и богатата си състезателна история, тази кола знае как да привлича вниманието към себе си, както и да занулява банкови сметки. За справка, автомобилът на снимките бе продаден за 18 млн. долара през август 2016 от Gooding & Company.
1961 Ferrari 250 GT SWB California Spider: 18 500 000 долара
Тази невероятна машина бе част от небезизвестната рупа от супер редки класически машини, открити в плевня в Байон, Франция, през 2015. Колата е преживяла около половин век в добре затворената плевня, преди да бъде продадена за 18.5 млн. долара на търг в Париж, в състоянието, в което се намира - нереставрирана и напълно оригинална.
1939 Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo Spider: 19 800 000 долара
Това е първата от едва три коли в този списък, която не е Ferrari, макар че дори тя има връзка с компанията с „черното конче“, тъй като именно през 1939 Енцо Ферари напуска Alfa Romeo. Легендарното 8C е великолепна предвоенна машина, изтъкана от елегантност и завидно представяне за годините си. Конкретният екземпляр от снимките бе продаден от RM Sotheby's за 19.8 млн. долара през миналия август.
1955 Jaguar D-Type: 21 780 000 долара
На същия търг на RM Sotheby's, през миналата година без продаден и този състезателен автомобил на Jaguar. Той има шаси номер XKD 501, което доказва, че това е автомобилът, спечелил „24 часа на Льо Ман“ през 1956. Не и без съдействието на своя 3.4-литров, 6-цилиндров редови двигател с мощност от 285 к.с., разбира се. Според документите, придружаващи колата, тя е успяла да запише максимална скорост от 251 км/ч на правата „Мулсан“ в рамките на състезанието, което печели.
1964 Ferrari 275 GTB/C Speciale: 26 400 000 долара
Това е изключително специален автомобил, не само за простосмъртните ни стандарти, но дори и за възможностите на Ferrari. От тази „серия“ са произведени само три коли. Оцелелият автомобил на снимките бил предвиден за състезателна машина, но в крайна сметка бил използван само по улиците. Това е и първият уличен автомобил на Ferrari, който разполага с независимо задно окачване. На 16 август 2014 RM Sotheby's го продава за бруталните 26.4 млн. долара.
1967 Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider: 27 500 000 долара
Съкращението NART идва от North American Racing Team (Северноамерикански състезателен отбор), и въпреки че се намира на четвъртата позиция в нашата класация, автомобилът, който го носи, се слави като най-скъпият уличен автомобил, продаван някога на търг. Само 10 такива са произведени, а колата на снимките е била собственост на едно и също семейство през целия си живот, чак докато не е продадена от през август 2013 за 27.5 млн. долара.
1956 Ferrari 290 MM: 28 050 000 долара
Разработен специално за италианското състезание за издръжливост „Mille Miglia”, откъдето идва и обозначението MM, този автомобил се задвижва от гигантски V12 двигател, който генерира над 320 к.с. Специално този автомобил с шаси номер 0626 има дълга състезателна история, заради която си намери нов собственик на търг в Ню Йорк през декември 2015. Цената? 28 млн. долара.
1954 Mercedes-Benz W196: 29 650 095 долара
Последният автомобил в този списък, който НЕ е Ferrari, e този Mercedes. Той е продаден от аукционна къща Bonhams в Гудууд през юли 2013 и държи титлата най-скъп автомобил в света в продължение на малко повече от година. През 50-те този автомобил от Формула 1 записва много паметни победи, които го превръщат в истински успешен болид.
1957 Ferrari 335 S: 35 711 359 долара
Ferrari сглобява само четири такива коли, а моделът излиза като подобрена версия на 315 S, оборудвана с V12 двигател с работен обем от 4.1 литра. С предполагаемата си мощност от 390 к.с., Ferrari 335 S може да развие максимална скорост от 305 км/ч, но промени в правилника на Световния шампионат за спортни автомобили изхвърля автомобила от битката и през 1958 той е заменен от 250 TR. С цената си от 35.7 млн. долара, платена от анонимен колекционер през февруари 2016, този автомобил за малко изпуска титлата „Най-скъп автомобил в света“.
1962 Ferrari 250 GTO: 38 115 000 долара
Звукът на удрящото се чукче, отбелязващо продажбата на това Ferrari 250 GTO за скандалните 38.1 млн. долара, все още тормози съня на останалите колекционери по целия свят. Тази кола се сдоби с нов собственик през август 2014 и оттогава е най-скъпо продаденият автомобил с потвърдена официално цена в света. В самото начало, 250 GTO не е особено ценен автомобил, като цените в началото на 70-те са били в порядъка на 6000 долара. За сравнение, това е било по-малко от цената на нов Cadillac. Конкретно тази кола е претърпяла две сериозни катастрофи в състезателната си кариера, а в определен момент е била на крачка от бракуването. Очевидно, тогавашните й собственици са взели правилното решение и са я върнали към живота, а днес това е най-скъпият автомобил в света.