IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Дизел, бензин или водород? Не, мравчена киселина

Екип холандски студенти разработи автобус с принципно ново - и удивително чисто - задвижване

Дизел, бензин или водород? Не, мравчена киселина

Песента на дизела и бензина изглежда изпята, но на кого принадлежи бъдещето: на електромобилите с батерии или на водородните горивни клетки? Нито на едното, нито на другото, ако питате екип студенти от Айндховенския технологичен университет. Те са разработили принципно ново гориво за моторни превозни средства, което се произвежда от... мравчена киселина.

Дизел, бензин или водород? Не, мравчена киселина

Това е същата киселина, която отделят мравките и пчелите при ужилване. Официалното му наименование е метанова киселина (CH2O2) и се използва широко в селското стопанство като консервант за животинския фураж.

Мравчената киселина има няколко предимства: напълно неутрална е по отношение на емиисите въглероден диоксид; относително лесна и евтина е за производство; при него се усвояват сериозни количества въглероден монооксид, който също е парников агент.

Екипът от Айндховен, който се е нарекъл FAST, представи първия прототип преди година, а сега е готов с напълно функциониращ автобус. На практика това е обикновен електрически автобус с прикачено ремарке, в което именно мравчената киселина се превръща в електричество и захранва електромотора и батериите.

Студентите са превърнали киселината в нов тип гориво, наречено Hydrozine, които дава четири пъти по-голяма енергийна плътност от модерните литиево-йонни батерии. Екипът е категоричен, че системата е добро решение за автобуси, камиони и други големи машини, които днес ползват основно силно замърсяващия въздуха дизел.
 

Тагове: fast hydrozyne
0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Вярно, че статията е доста постничка. В англоезичните сайтове има доста повече информация. Та, мравчената киселина се разбива на водород и СО2. Оттам нататък нещата са като при водороден автомобил - водородът се подава на горивна клетка, която прави ток и т.н. Засега цента е съпоставима с бензина, но се очаква да падне доста, ако технологията се окаже добра и се построят много заводи за мравчена киселина.
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Мравчената киселина се получава от Метилов алкохол, тия са открили топлата вода, можеше просто да направят ДВГ на алкохол, като в Бразилия
  • #3
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Пак простотии. Закачили ремарке в което мравчената киселина се превръща в електричество. Как се превръща обаче не става съвсем ясно. Някаква магия ли се прави или по някакъв извънземен способ. Да приемем, че няма проблем в трансформацията, но някак не виждам всички да са с ремарке на пътя, за да се движат с мравчена киселина. Не става ясно и колко излиза литъра на тази киселина и колко нужно за изминаването на 100 км. За пореден път виждам преписана "статия" партенка без никакво инфо.
  • #2
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Това е бъдещето! До №1 Ако става за автобуси, става и за автомобили. Просто са искали да демонстрират, че системата има достатъчно мощност, затова са направили автобус.
  • #1
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Явно системата е обемиста щом е удобна само за големи машини