fallback

Renault Fuego: провал или просто твърде изпреварило времето си?

Нещата, заради които френското купе е подигравано, стават масови само няколко години по-късно

Renault Fuego е наследникът на успешните седемдесетарски купета на Renault - R15 и R17. Моделът може да се разглежда и като предшественик на малко по-модерното Renault Laguna Coupe. Най-просто казано обаче, Fuego е Coupe автомобил с две врати и място за четирима пътници.             Производството на Fuego започва през 1979 в Мобьож, Франция, а година по-късно още две фабрики на Renault били ангажирани със сглобяването на модела - още една във Франция и една в Паленсия, Испания. Европейското производство продължило до 1986, а конвейерите в Аржентина продължили да работят по Fuego чак до 1995.

Fuego е базиран на седана Renault 18 и използва неговата платформа, откъдето идва и предно разположеният двигател, задвижващ предните колела. Двата автомобила имат един и същи под на купето и ползват едни и същи двигатели, но въпреки това окачването на Fuego е по-различно и е взето от по-голямото Renault 20. То използва два незвисими MacPherson амортисьора с пружини, както и стабилизираща щанга, която намалява наклоняването на купето в завой.              Renault Fuego се предлага с общо шест различни мотора, в зависимост от съответния пазар - от 1.4-литров атмосферен бензинов мотор, през 1.6 турбо, до 2.2-литровия атмосферен бензин. Моделът се е предлагал също така с дизелови агрегати, а независимо от конкретния двигател, клиентите са можели да избират между механична и автоматична трансмисия.                Основният проблем на Renault Fuego е в неговата сгрешена концепция. Автомобилът е замислен като спортен, но в същото време, за разлика от всички негови конкуренти през 80-те, той е с предно предаване. Именно това е и най-голямата грешка, която Renault допуска със своето компактно купе.

Освен това, когато автомобилът е лансиран в Щатите под марката American Motors Corporation (AMC), рекламите му са свързвани с шампиона от Формула 1 Ален Прост, както и с опита на Renault в най-престижния пистов шампионат на планетата. Проблемът е в това, че Fuego бил дяволски бавен автомобил, за разлика от болидите във Формула 1.               Дори турбо версията на модела ускорява до 100 км/ч за повече от 10 секунди, което дори преди три десетилетия е било много бавно. Максималната скорост от 177 км/ч също по никакъв начин не е впечатляваща, а отгоре на всичко, поведението на технични отсечки със завои, където спортните автомобили обикновено се чувстват у дома си, е меко казано компромисно. Пък и кой спортен автомобил през 80-те е имал барабанни задни спирачки? Е, Fuego е имал именно такива.

От Renault се опитали да подобрят автомобила с представянето на фейслифт през 1984, когато дебютирал и 2.2-литровият двигател със...110 к.с. - или само 3 к.с. повече от американската спецификация на Fuego Turbo. Това направило турбинирания двигател излишен, а клиентите се почувствали объркани - защо някой би платил няколко хилядарки отгоре, за да получи автомобил само с няколко конски сили повече.           

     Скоро след излизането си на пазара, Fuego си спечелил репутацията на нежелан автомобил. Основна причина за това е, че въпреки иновациите (отключване/заключване с дистанционно, управление на аудио системата от волана и др.) Fuego имал доста проблеми с надеждността. Резервни части пък се намирали трудно, което допълнително отказало хората да купуват модела.

Все пак, много хора продължават да обожават Fuego. Те смятат, че причината за неговия провал на пазара е именно и неговото най-голямо качество - фактът, че автомобилът е изпреварил времето си. Renault са известни с “изобретяването” на нови класове. Така например, французите основават класа на семейния хечбек, представяйки R16 през 1965. Впоследствие те предлагат на вниманието ни първото в света супермини, в лицето на R5. Пък и именно френската компания разширява употребата на предно задвижване в гамата си, години преди конкурентите й да сторят същото.

Да, съперниците на Fuego имали забавно  задно предаване, но до края на живота на френския модел, всички тези коли били заменени от нови модели с предни задвижващи колела. От Renault знаели в коя посока духа вятърът на промяната. Да, Fuego не бил особено забавен за каране, но пък изглеждал страхотно за времето си. А това е едно от задължителните качества на всяко спортно купе.

Снимки: Renault

fallback
  • #15
    Pip ( преди 2 години )
    Поредната недодялана статия. Да твърдиш, че ускорение от 0 до 100 за 10 секунди през 80-те е смешно, би следвало да знаете, че и в момента има модели които развиват тази скорост за това време.
  • #14
    Martin ( преди 2 години )
    Имах Фуего с 2.0 мотор. Беше доста пъргав за кола 83г. Беше с уникален салон. Седалки, които не можеха да се видят в немските марки. Беше с ел стъкла и разни други глезотийки. Страшно съжалявам, че не можах да си го запазя и до днес. Много ми харесваше. Рено са доста иновативни и са създали някои легендарни модели. А аз по-принцип съм голфаджия. Аа и много поздрави на всички хейтъри, които плюят по френските марки. Такива клиширани коментари само показват, колко сте "боси" на тема коли.
  • #13
    глокти ( преди 6 години )
    Авторът (преписвача) на тази статия и представа си няма какви глупости е написал.Fuego Turbo е с мощност 132 конски сили има дискови спирачки(не барабанни)отзад и предното окачване и задното окачване са от рено 18.Предното окачване е същото и на Esace 1 фаза и частите са все още могат да се намерят.На снимката е показан 2.0 л. мотор който няма абсолютно нищо общо с 1.6 л. с и без турбо.Карал съм турбо версията повече от 5 години.Уникално бърза кола и през 2000г правеше всички на старт смешни.
  • #12
    Ммм ( преди 6 години )
    Има нещо сбъркано с данните, 2 литровият двигател с 110 к.с. има максимална скорост от 185 км.ч. данните от 177 км.ч. са за модела в САЩ и тогава не много автомобили са можели да развиват посочената скорост в САЩ, там има огромни по обем двигатели и много цилиндри, а като им погледнеш скоростта е някакви мижави 160 - 180 км.ч. Надежността не е най- големият проблем на Рено като цяло, а за ремонтопригодност колегата да не намесва кварталните майстори.Все едно джипи със специалист.
  • #11
    Анонимен ( преди 6 години )
    Имам 307 цц, крушките на двата фара съм сменял, друго не съм свалял освен по една капачка. Твоят майстор сигур предпочита Кайени, направо да вади фара.....
  • #10
    Анонимен ( преди 6 години )
    Проблемът не е нито уссорението, нето скоростта, а надеждността. За съжаление точно тя проваля Рено. Вадят страхотни модели, много добри показатели, но все се чупи, разваля и не е ремонтно пригодно. Имам приятел монтьор, който ми е казвал, че за френските коли взема двойно. Направени са така, че да не се хващаш да е правиш. Веднага ви давам пример с болтовете и гайките. Всеки детайл се затяга с няколко по размер гаечни ключа. Изнервящо е.Да не говорим,че лампа на фар да смениш разглабяш предница
  • #9
    Шушумига ( преди 6 години )
    За времето си беше прекрасен автомобил!Имах го за две години(купих го 22 годишно),и след две години душманско каране го продадох в прекрасно здраве...След това една 10 годишна деветнайска нова маска ме трови 4 години...и приключих с тая марка!
  • #8
    Анонимен ( преди 6 години )
    И на мен много ми харесва. ние така и така сме по-бананова република от Аржентина, ако можеше да вземем лиценза от тях и да почнем да си го произвеждаме с удоволствие бих си купил!
  • #7
    В заключение ( преди 6 години )
    Фуегото в сравнение с ладички и москвета навремето изглеждаше така както сега почти всички модерни коли изглеждат в сравнение с рено.
  • #6
    Анонимен ( преди 6 години )
    "1984, когато дебютирал и 2.2-литровият двигател със...110 к.с."Ха,ха и кое му е било адекватното? По това време останалите правеха от същата кубатура, че дори и по малка с 50% кс отгореПълна скръб
fallback
Последни