Японският производител на въдушни възгавници Takata официално обяви фалит. По данни на агеция Kyodo, дълговете на компанията са превиши 9 млрд. щатски долара. Всички поръчки към фирмата са прехвърлени на американския концерн Key Safety Systems, който ще получи и по-голяма част от активите на японците.
Компанията Takata стана причина за най-голямата сервизна акция в историята на автомобилната промишленост, след като нейните въздушни възглавници се отказаха дефектни. Масовото изтегляне на автомобили от различни марки стартира още през 2013 г. Тогава 4 японски производителя - Toyota, Honda, Mazda и Nissan, изпратиха в сервизите си над 3 млн. коли.
През декември 2014 г. броят на изтеглените за ремонт автомобили на Honda, оборудвани с въздушни възглавници на Takata, достигна 5,4 млн. Сервизните акции бяха проведени в Япония, САЩ, Китай и други страни, като това доведе до глоба за компанията в размер на 70 млн. долара.
Малко по-късно стана ясно, че заради дефект в еърбега на Takata са загинали повече от 10 души. През май 2016 г. Министерството на транспорта на Япония нареди сервизна акция за още 7 млн. автомобила. На свой ред най-големият купувач на въздушни възглавници – Honda, съобщи за изтеглянето на нови 21 млн. леки коли.
Счита се, че общият брой на засегнатите от сервизните акции заради проблема с предпазното устройство на Takata автомобили ще надхвърли 70 млн. Компанията бе глобена с 1 млрд. долара от американските власти, но по-големият проблем са делата, които се водят или предстои да бъдат заведени срещу нея. Те са както от роднини на жертвите на дефектните еърбегове, така и на автомобилни производители.
Снимка: Takata