IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

7 велики коли, произведени само в една бройка

Правени са по поръчка и струват много пари

7 велики коли, произведени само в една бройка

Единственият по рода си автомобил е или концептуален модел, или машина, направена по желание на клиент. В случая става дума за проекти, които са довели до направата на пълноценни превозни средства, а не за макети или прототипи на известни производители. Повечето от тях са правени по поръчка, но има и изключения.

Abarth 1500 Biposto Bertone

Дизайнер: Франко Скалоне

Година: 1952

Цена: $296 500 при продажбата през 2003 г. преди реставрацията


7 велики коли, произведени само в една бройка

Цена: $296 500 от аукциона Christie's през 2003 г. (сумата е платена, преди автомобилът да бъде реставриран)
В средата на миналия век дизайнерското училище и самото ателие Bertone придобиват култов статус. Тогава компанията Abarth решава да започне да прави и автомобили, след като до момента е била само производител на части. Резултатът е появата на няколко уникални машини в малък тираж. Най-известната от тях е Abarth 1500 Biposto, чийто дизайн е дело на Bertone.

Автомобилът прави фурор на автосалона в Торино през 1952 г. Шефовете на американската марка Packard веднага го купуват и го закарват в Детройт, където техните дизайнери трябва да го използват като източник на вдъхновение. Това обаче така и не става, защото само година по-късно колата има нов собственик, който я оценява подобаващо и започва да я кара.

Това е американският журналист Ричард Смит, който получава автомобила напълно безплатно. Историята прилича на шега, но е  истина. Смит посещава щаб-квартирата на Packard, където по това време мислят върху новия рекламен слоган на марката. Журналистът дава своята идея и тя е приета от шефовете на компанията. Президентът на Packard – Джеймс Нанс, предлага на Смит хонорар за идеята, но журналистът отказва, тъй като в договора му със списание Fortune, където работи, му се забранява да взима пари за подобни неща. Тогава Нанс му предлага тази кола и Смит изобщо не се замисля дали да я приеме.

7 велики коли, произведени само в една бройка

В крайна сметка този Abarth 1500 Biposto е ползван от журналиста цели 20 години, преди да бъде „пенсиониран” и даден на съхранение. През 2003 г. автомобилът е продаден на аукциона Christie's, след което е ремонтиран осново. През 2010 г. е представен на конкурса за дизайн в Пебъл Бийч, където печели наградата Gran Turismo Trophy.

Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe (#0402AM)

Дизайнер: Серджио Скалиети

Година: 1955


Цена: неизвестна


7 велики коли, произведени само в една бройка

През нас е една от най-впечатляващите работи на знаменития дизайнер Серджио Скалиети. Автомобилът е напрамен по поръчка на кинорежисьора Роберто Роселини. Още през 1954 г. той си купува състезателния спайдър Ferrari 375 MM c V12 мотор с 300 к.с. и започва да го ползва като обикновен автомобил. В крайна сметка го удря в дърво и го изпраща за ремонт в завода на Ferrari.

Старата каросерия, създадена от ателието Pininfarina, е бракувана. В Carrozzeria Scaglietti се прави напълно нова купе изцяло от алуминий. Идеята е откритата състезателна кола да бъде превърната в купе за всеки ден. Твърди се, че самият Енцо Ферари е бил впечатлен от получения автомобил, който хвърля ръкавицата на германската легенда Mercedes 300 SL.

Всъщност на базата на спайдера Ferrari 355 MM са създадени още няколко впечатляващи купета. Едно от тях - автомобил с шаси #0456AM, Роберто Роселини поръчва за подарък на своята съпруга – легендарната актриса Ингрид Бергман. То обаче не е дело на Скалиети, а на ателието Pininfarina. Тази кола се казва Bergman Coupe, но не става толкова извества колкото проекта на Скалиети.

7 велики коли, произведени само в една бройка

Днес Ferrari 375 MM Scaglietti Coupe е един от най-впечатляващите автомобили в света, като печели награди на всички изложби, в които участва. Последната е от конкурса за дизайн в Пебъл Бийч през 2014 г. Твърди се, че собственик на колата в момента е бившият президент на Microsoft – Джон Шърли, но няма сведения за сумата, която той е платил за автомобила.

Ferrari P4/5 by Pininfarina

Дизайнер: Джейсън Кастриота

Година: 2006

Цена: $4 млн., платени през 2006 г.

7 велики коли, произведени само в една бройка

В началото на този век ателието Pininfarina работи най-вече върху направата на суперколи по желание на колекционери. Най-яркият такъв поект е автомобил, в чиято основа е Ferrari Enzo. През 2005 г. италианците предлагат идея за създаване на подобна машина на американския борсов магнат Джеймс Гликенхаус. Той харесва колата, купува я и веднага я изпраща за пълно преработване. И ако моделът Enzo е продаден в тираж от 400 бройки, то друго Ferrari P4/5 просто няма.

Дизайнът на автомобила е вдъхновен от класическото Ferrari 330 P4 от 1967 г. За проекта P4/5 са изработени над 200 уникални детайла, но всички те засягат дизайна. Двигателят, шасито и трансмисията не са пипани. Резултатът е толкова впечатляващ, че ръководството на Ferrari дава своята благословия на проекта, като позволява автомобилът да получи името Ferrari P4/5 by Pininfarina.

7 велики коли, произведени само в една бройка

През 2006 г. колата печели голямата награда в Пебъл Бийч, но Гликенхаус не се задоволява с това. Той продължава да харчи луди пари за направата на уникални машини, а през 2014 г. създаде нова марка суперколи SCG (Scuderia Cameron Glickenhaus).

Jaguar XJ13

Дизайнер: Малкълм Сейер

Година: 1966

Цена: $15 млн. (тази сума се споменава в пресата най-често)


7 велики коли, произведени само в една бройка

В автомобилния спорт е пълно с уникални машини, но дори по тези стандарти Jaguar XJ13 се откроява. През 60-те години на миналия век англичаните влагат много сили и средства за направата на кола, която трябва да спечели „24 часа на Льо Ман”. По ирония на съдбата, този автомобил така и не стига до пистата, за която е създаден. Причината е, че правилата на състезанието се променят и в него се допускат само коли, от които са направени поне 50 бройки. А Jaguar XJ13 е само един.

Въпреки това автомобилът не е забравен и влиза в историята като „най-красивият и най-нещастен Jaguar”. Проблемът е, че босът на Jaguar по това време – Уилям Лайънс, е твърдо против разрабатката на спортни коли, които според него са само загуба на време и на пари. Затова XJ13 се разработва в извънработно време от инженерите на марката, като е завършен през февруари 1966 г.

По време на тестовете колата показва страхотни резултати. Тя развива скорост от 270 км/ч – най-добро постижение на британски автомобил, което остава ненадминато цели 19 години. Промените в регламента на „Льо Ман” обаче правят колата неизползваема и през есента на 1967 г. на проекта е сложен кръст. Единственият готов прототип е изпратен в запаса, където трябва да изчака по-добри времена.

7 велики коли, произведени само в една бройка

През 1971 г. в Jaguar се сещат за автомобила, докато снимат документален филм за предстоящото пускане на Е-type Series III – първият модел на марката с V12 двигател. Прототипът е изкаран на писта, където пилотът Норман Дюис трябва да завърти няколко обиколки. При една от тях той губи управление, колата се превърта няколко пъти във въздуха и се приземява на колелата си, но е напълно потрошена. Като по чудо, пилотът е жив и здрав, но автомобилът изглежда сякаш е минал през хидравлична преса.

7 велики коли, произведени само в една бройка

Инцидентът се оказва повратна точка в живота на XJ13, защото в компанията се сещат за него и след 2 години го реставрира напълно. Колата започва да участва редовно в състезания и изложби, а през 2002 г. отново катастрофира сериозно, което налага нов основен ремонт.

Maybach Exelero

Дизайнер: Фредрик Буркхарт

Година: 2005

Цена: S8 млн. (за толкова рапърът Бърдмен купува колата през 2011 г.)

7 велики коли, произведени само в една бройка

Това е истински Maybach – вероятно един от най-бързите и със сигурност най-скъп автомобил на марката. Дизайнът му е странен, вероятно заради факта, че в  проектирането му участват студенти от Политехническия колеж в Пфорцхайм. Те участват в конкурс, спечелен от 24-годишния Фредерик Буркхарт. Предложенията от него вариант препраща към автомобилите от 30-те години на миналия век.

Като цяло проектът е съвместна раработка на Maybach и на компанията-производител на гуми Fulda. Те си поставят за задача не само да направят впечатляващ шоу-кар, но и да решат любопитна техническа задача. Още при проектираното си Exelero е ориентиран към развиване на скорост от 350 км/ч, което заради огромното тегло на колата е доста трудно постижимо.

На пистата в Нардо уникалното купе успява да вдигне 351,45 км/ч. В основата на автомобила е седанът Maybach 57, който в серийния си вариант разчита на 5,5-литров V12 с 558 к.с. Мощността на мотора е увеличена до 700 к.с., което позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 4,4 секунди. Това може да изглежда не толкова впечатляващо на фона на други суперколи, но все пак става дума за купе с тегло 2,6 тона и дължина близо 6 метра.

7 велики коли, произведени само в една бройка

Веднага след появата си Maybach Exelero става любимец на звездите в американския рап. През 2006 г. колата се появява в клипа на Jay-Z към песента „Lost One”. Пет години след това рапърът Бърдмен публично обявява, че си е купил Exelero за 8 млн. долара. По-късно се появяват съобщения, че сдалката е пропаднала и собственик на колата е гермнската фирма Mechatronik, която се занимава с реставрация и търговия на класически и съвременни ретро-коли.

McLaren X-1

Дизайнер: Хонг Йео

Година: 2012

Цена: 7 млн. паунда (според слуховете)

7 велики коли, произведени само в една бройка

McLaren X-1 е експериментална разработка, като разполага с карбонова каросерия с подвижние аеродинамични елементи, покриващи задните колела. Тя изглежда като нещо далечно от реалния свят, но всъщност е машина, създадена по поръчка на клиент и е предназначена за реална експлоатация. Веднага след нейното създаване, тя е изпратена в частен гараж.

И до ден-днешен не се знае кой е този клиенти, който успява да убеди шефа на McLaren Рон Денис за направата на тази кола. Твърди се, че той е собственик на McLaren F1 и Mercedes SLR McLaren, но иска и още нещо по-различно и уникално. В резултат се появява McLaren X-1, който във футуристичния си външен вид събира черти от автомобили от различни епохи. Сред тях са Mercedes-Benz 540K (1939 г.), Chrysler D'Elegance Ghia (1953), Buick Electra (1959), Facel Vega (1961) и Citroen SM (1971).

7 велики коли, произведени само в една бройка

В основата на колата е McLaren MP4-12C, но интересното е, че нейната разработка стартира през 2009 г., когато MP4-12C още не е бил готов. Фактически серийният модел и този уникат се разработва едновременно, което отнема близо 3 години. В крайна сметка McLaren X-1 става първият проект на създадения по това време отдел McLaren Special Operations (MSO).

Porsche 935 Straßenversion


Дизайн: Porsche Sonderwunsch

Година: 1983

Цена: 400 000 евро (по оценка от 2014 г.)


7 велики коли, произведени само в една бройка

Името говори само по себе си - Porsche 935 е легенда, която печели редица състезания, в това число”24 часа на Льо Ман” и „24 часа на Дайтона”. Добавката Straßenversion покзава, че тази верия е предназначена за пътя, а не за пистата. Направена е една бройка по поръчка на собственика на холдинга TAG – Мансур Ойех, който в момента е съсесобственик на отбора на McLaren във Формула 1.

През 80-те години на миналия век TAG влага сериозна сума, за да спонсорира участията на Porsche в състезания и германците се отплащат не само с победи на пистата. Всъщност Porsche 935 Straßenversion става първият „пътен” модел на марката с плосък нос, в който кръглите фарове са заменени от прибиращи се. Задното антикрило пък е директна препратка към състезателните коли на марката.

Идеята като цяло е направата на луксозен автомобил, който да става за ежедневно ползване. В същото време той трябва да бъде и много мощен и бърз, затова 3,3-литровият турбомотор е форсиран до 400 к.с. – доста сериозно постижение за 80-те години. За 30 години колата сменя няколко собственика, като е в идеално състояние – пробегът е 20 000 км. През 2014 автомобилът е изложен на аукциона Bonhams, където неизвестен купувач го придобива срещу 400 000 евро.

Снимки: Производителите
 

0 от 500
  • #4
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    А ти ако се огледаш малко ще се замислиш че си написал велика глупост. Германия няма иновации в Автомобилния бранш. Всичко е кражба или ако не могат го отричат след което купуват и обявяват за иновация.
  • #3
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Ако се огледаш малко ще видиш че част от италианските фирми са притежание на немски концерни. Следователно написаното звучи меко казано тъпо.
  • #2
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Италианците доминират във всички класации за ексклузивни, уникални и най-скъпи автомобили, както и за най-добри в този клас. После ми разправяйте немски машини и други такива тъпни.
  • #1
    3 rate up comment 6 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 години )
    Истината е че тия половината старинии са само за коша. Няма да забравя в едно предаване на топ гиър, докараха Ферари, реставрирано 30 годишно, докараха МАзерати и Ламборджини колите са 250-300к.с. големи точилки за 80-те години. Пуснаха Стиг да направи обиколка на пистата с някаква малолитражка дизелова 100 коня. Сещате се че Стиг ги уби, качиха на диното, за да видят колко коня са, Мазератито от 250-фабрично беше паднало на 70 коня. Ламбото 110, Ферарито не помня май 120 беше. А поддържани коли