Когато за пръв път бе показана през юли 2008, Insignia бе обявена за „радикална смяна на посоката“ от тогавашния шеф на Opel.
НО ВСЪЩНОСТ РАДИКАЛЕН при нея бе само дизайнът, който изглежда привлекатален дори днес, десетилетие по-късно. Под него се криеха мъчително тежко шаси, тромави двигатели и интериор, изваден сякаш от детските ни спомени.
През годините германците с постоянни подобрения и един фейслифт успяха да направят от Insignia съвсем приличен автомобил. Но сега най-после идва време за второто му поколение – и то далеч не е „прилично“.
КАТО ДИЗАЙН ТАЗИ КОЛА е еволюция на предишната – но толкова добре обмислена еволюция, че й придава съвсем нов облик. Като технологии обаче втората Insignia е същински скок напред.
Трудно ни е даже да определим към кой клас принадлежи тя. Старото поколение бе компактен седан с амбиции да е по-достъпната алтернатива на BMW Серия 3 или Аudi А4.
Но новото е дълго 4.90 метра – с цяла педя повече от VW Passat и Ford Mondeo, и дори със сантиметър повече от Е-класата на Мercedes.
ПРИ ТОВА УВЕЛИЧЕНИЕТО е изцяло за сметка на междуосието – тоест получавате значително повече пространство вътре в колата.
Удобството на пътниците отзад е гарантирано, стига да не са високи над един и деветдесет – тогава таванът ще започне лекичко да ви се намесва в прическата.
Багажникът с 490-те си литра е далеч от лидерите по този показател – примерно Skoda Superb – но е достатъчен за всякакви нормални нужди. Задната седалка се дели на три, така че спокойно можете да возите четирима души и ските им.
Седалките са кожени и специално тествани от германското дружество на приятелите на гръбначния стълб, или нещо подобно. Можете да си ги поръчате с отопление и вентилация отпред и дори отзад.
ТАБЛОТО, ВМЕСТО ПОЗНАТИТЕ от миналото 147 различни бутона, предлага изчистен дизайн с удобен сензорен екран и няколко копчета само за най-важните функции.
Ако натискането им ви изглежда прекалено изтощително, имате и OnStar – прословутия асистент на Opel, който може да ви зареди дестинация в навигационната система, да ви резервира маса в ресторант и да ви намери място за паркиране. В най-затънтените южни краища на Халкидики обаче не ни се наложи да го ползваме. За сметка на това с удоволствие прибегнахме към вградения хотспот за безжичен интернет.
INSIGNIA ИДВА С ПРИЛИЧЕН ИЗБОР от двигатели, включително два дизела и изцяло новия 1.5 турбобензин.
Но ние тестваме върховата версия за момента: с двулитров турбобензин, 260 конски сили и задвижване на четирите колела.
Да не ви подвеждат табелките ОРС – в случая те показват линия на оборудване, а истинската спортна версия вероятно ще дойде чак догодина.
Въпросът е дали ще ви е нужна, защото и тази Insignia е достатъчно динамична със своите 7.3 секунди от 0 до 100 км/ч и електронно ограничена на 250 километра в час максимална скорост.
АХИЛЕСОВАТА ПЕТА НА ПРЕДИШНАТА Insignia беше автоматичната трансмисия. Слава богу, тя е останала в историята и новото поколение ползва съвсем модерен 8-степенен автоматик от японската Аisin. Той е може би с една идея по-муден от този на ZF, който ползва BMW, но все пак работи гладко и приятно.
Системата за задвижване на четирите колела има и векторно разпределение на въртящия момент, разработка на британската GKN – по същество същата система, която ще откриете и в чудовищния нов Ford Focus RS.
ИМА И ОЩЕ ДВА ФАКТОРА, които спомагат за спортното усещане. Първо, колата е олекнала средно със стотина килограма спрямо досегашната. Тестовият ни модел със своите почти 1700 килограма не е точно балерина, но не е и мастодонт, какъвто бе предишната генерация. И второ, коефициентът на въздушно съпротивление е едва 0.26 – по-нисък от този на Bugatti Chiron.
КАТО ПЛЮСОВЕ бихме споменали още отличната шумоизолация, удобния head-up дисплей и впечатляващите светодиодни фарове, които могат да осветяват пътя до 400 метра напред. Като минуси – твърде тежката и неудобна врата на багажника, а също и разхода, който при нас се колебаеше малко над 10 на сто вместо обещаваните 8.4 на сто.
КОЛКОТО ДО ЦЕНАТА, версията Grand Sport (това няма нищо общо със спорта, просто обозначава фастбек версията за разлика от комбито, което ще се нарича Sports Tourer) започва от около 42 000 лева - съвсем приемливо за този клас, и стига до почти 70 хилядарки за автомобил като този, който виждате.
За да обобщим, тази Insignia най-после е радикалната промяна, която Opel ни обещаваше още през 2008. Още едно доказателство, че по-добре късно, отколкото никога.
7.3 секунди 0-100 км/ч
250 км/ч максимална скорост
400 Нм максимален въртящ момент