Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Вечният спор: отпред, отзад или в средата

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Позицията на двигателя в автомобилите е повод за размишления още от зората на индустрията. Къде е най-добре да бъде позициониран задвижващият агрегат и дали това е в пряка връзка с представянето, безопасността и практичността на колата, са все въпроси, които мъчат инженерите през годините.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Някои от тях се използват все още в серийното автомобилостроене, а други са забравени от години. Както винаги в инженерството, някои решения не успяват да се докажат във времето, а причините за това варират от ценова ефективност до сложност.
В много индустрии най-простият начин обикновено е най-добрият. Що се отнася до автомобилния бизнес, нещата са много по-сложни, тъй като технологиите еволюират постоянно, а тенденциите идват и си отиват много бързо. В тази връзка по-долу разглеждаме плюсовете и минусите на всяка една от добре познатите ни концепции, като ги групираме на три основни части.

Предно разположен двигател

Това е най-простата и популярна конфигурация на задвижващия агрегат при автомобилите. Двигателят е разположен в предната част на купето и задвижва предните колела. Въпреки своята простота, това не е първоначалния дизайн, използван при автомобилите.

Колите, които се задвижват по този начин разполагат с повече място в интериора спрямо конкурентните решения, а управлението им е много по-предвидимо от това на колите със задно предаване. Въпреки това, концепцията изобщо не е идеална, тъй като разпределението на теглото става доста неравномерно. Инженерите опитват да противодействат на това, използвайки напредничаво окачане, а клиентите са доволни, тъй като крайната цена е приемлива. Най-евтините нови коли на пазара днес използват именно тази конфигурация, което не винаги е било така.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Предното разположение позволява както напречно, така и надлъжно монтиране на двигателя, които могат да работят както с предно, така и със задно, а и с двойно предаване на колелата. Не всички комбинации са възможни, но форматът е достатъчно гъвкав, за да оцелее до последния ден на двигателя с вътрешно горене.

Втората концепция при автомобилите с предно двигател отпред е т.нар. предно-средно разположение, което на практика означава, че двигателят е монтиран зад предния мост или между пътническото отделение и предните колела. Тази концепция все още се използва при някои автомобили, но далеч не е толкова популярна, колкото конфигурацията с двигател върху предния мост. Така или иначе, при нея центърът на тежестта е по-ниско до пътната настилка, а разпределението на тежестта, а оттам и поведението на колата, са далеч по-добри.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

За съжаление, монтирането на двигателя зад предния мост не е толкова популярно, тъй като при него се жертва голяма част от интериорното пространство, а за да реагират на това, инженерите са принудени да издължат цялостно купето, което пък води до издължаване на автомобила. Подобно на най-популярните автомобили, моделите с предно-средно разположен двигател се предлагат с всякакъв вид задвижване на колелата. Най-добрите представители на породата са Honda S2000, Alfa Romeo 8C, Lexus LFA и Ferrari FF.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Средно разположен двигател

Поставяйки двигателя в средата на автомобила звучи като удачна възможност с оглед на разпределението на теглото, тъй като това е най-тежкият компонент в колите. Така или иначе, тази конфигурация не е особено подходяща, когато стане въпрос за пътнически автомобили. Освен това, концепцията създава и доста проблеми на механиците, тъй като достъпът до двигателя е силно ограничен.

Японците от Toyota са известни с единствения в света миниван със задно-средно разположен двигател - конфигурация, която по принцип е запазена марка на спортните и състезателните автомобили. Съвсем очевидно е, че тези автомобили нямат функционалните възможности на автомобилите с двигател отпред, но нищой не използва автомобил със средно разположен двигател в ежедневието си, нали така?

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Тъй като концепцията ограничава пространството в интериора и възпрепятства сервизирането, автомобилните производители я използват единствено в спортните автомобили. Обикновено колите със средно разположен двигател имат задно или двойно предаване. Някои компании експериментират със средно разположен двигател и предни задвижващи колела, но това решение се е доказало като доста неефективно.

Добър пример за автомобил със средно разположен двигател е Audi R8, чийто двигател е монтиран точно зад двете седалки, но много пред задния мост. Когато средно разположения двигател е комбиниран със задно предаване, форматът е известен с абревиатурата RMR (Rear Mid-engine Rear wheel drive). Представител на това семейство със средно разположен двигател и задно предаване е суперавтомобилът Porsche Carrera GT.

Задно разположен двигател

Монтирането на двигателя в най-задната част на автомобила може да изглежда като доста странно решение. Всъщност много хора все още смятат, че това е тотално сгрешена концепция, но въпреки крайните мнения, много хора, сред които емблематичното Porsche 911, все още използват задно разположен двигател. Ако се чудите каква е разликата с концепцията със средно разположен двигател, най-доброто определение е това, че при втората моторът е върху или зад, а не пред задния мост.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Най-известният представител на тази конфигурация е Porsche 911, особено първото и второто поколение на модела. От друга страна, най-добре продаваната кола със задно разположен двигател е култовият Volkswagen Beetle. Така или иначе, много автомобили все още използват такава задвижваща система, но повечето шофьори рядко сядат зад волана им. Разбира се, става въпрос за автобусите, които почти изцяло имат задно разположен двигател.

Монтирането на мотора зад задния мост осигурява щедро пространство за хората в пътническото отдеение, както и достоен багажник в предната част. Обикновено тези автомобили имат по-добри качества по време на спиране, теглене и завиване. Със опитен шофьор зад волана, те често са по-добри от тези със средно разположен двигател.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

За съжаление, автомобилите с двигател отзад са склонни към презавиване, което може да доведе до неприятни инциденти. От друга страна, колите с предно разположен мотор и предно предаване, са склонни към сериозно недозавиване, което е не по-малко неприятно и опасно. Колите със задно разположен двигател имат по-добро сцепление на мокро и сухо, но качествата им се изпаряват на сняг, лед или пясък.

Някои от по-ранните модели имат доста компрометирано управление, особено при силно ускорение. Нещо повече, ефектът на махалото при тези коли е доста сериозно застъпен, тъй като основната тежест на колата е разположена в задната част, която се залюлява в завой, което прави колата трудна за удържане.

Къде е най-добре да бъде двигателят?

Трябва да отбележим, че смятаният за първия автомобил в света със собствено задвижване - Benz Patent-Motorwagen, има задно разположен двигател. Същото важи за класическия Fiat 500, Chevrolet Corvair, Porsche 959, Porsche 356, Skoda 1000/1000MB, smart fortwo и дори Tesla Model S 60 (ранната версия без двойно задвижване на колелата).

Заключение

Както може би вече е станало ясно, всяка конфигурация има своите плюсове и минуси. Именно заради това всяка една от трите конфигурации все още е в производство под една форма или друга, но нито една от тях не е смятана за най-добра. Вместо това, всяко едно от тези решения е намерило най-доброто за него автомобилно приложение.
 

0 от 500
  • #5
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Облечен фаджия ( преди 1 година )
    За колите със завиващи задни колела нищо не сте казали.
  • #4
    3 rate up comment 2 rate down comment
    до 2WC 0000 ( преди 1 година )
    Забрави да напишеш и да е надлъжно разположен
  • #3
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    На покрива!
  • #2
    18 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 1 година )
    Няма спор къде да е двигателят. Спорът е само в главите на неуките дЖурналисти. В зависимост за какво ще се ползва колата и какви цели си е поставил екипа от създателите и се взема решение къде да се поставя двигателя. Също така и от бюджета много зависи и в каква ценова категория ще се позиционира автомобила. Така, че пак казвам спор НЯМА!
  • #1
    17 rate up comment 8 rate down comment
    2WC 0000 ( преди 1 година )
    Има и четвърти (***) вариант - мотора да е ПРЕД предния мост. Само една марка го ползва и се слави със "супер" управление :)