IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман

Петкратният победител в най-прочутото състезание за издръжливост в специално интервю за "КОЛЕЛА"

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман

Италианецът Емануеле Пиро е една от легендите на 24-те часа на Льо Ман и състезанията за издръжливост. Звездата на Audi има пет победи в Льо Ман и девет поредни подиума, като винаги прави уточнението, че цени повече второто си постижение.
Дългата и успешна кариера на Емануеле му е позволила да се докосне до Формула 1 - първо като тестпилот на Айртон Сена и Ален Прост, а после и като самостоятелен състезател. Карал е и в най-различни шампионати за туристически автомобили – от германския DTM до австралийските V8 Supercars.



Емануеле, разкажете ни колко е трудно да пробие един млад италиански пилот, каква е разликата сега с 80-те години?
- Винаги е било трудно да направиш кариера в автомобилния спорт, но сега е още по-трудно. Част от това се дължи на състоянието на икономиката на страната, защото за да започнеш, трябва да имаш някакви пари. Може би не твои пари, защото не всеки автомобилен пилот има богати родители. Но все някой трябва да те спонсорира. Ако живееш в страна, където икономиката не е толкова силна, то тогава е по-трудно. По мое време се появиха много италиански пилоти. Бяхме силно поколение пилоти, израснахме заедно. Предизвиквахме се един друг, съревновавахме се помежду си. Сега, мисля, че ситуацията е тъжна, тъй като Италия е важна страна в моторните спортове, Ferrari е италианска марка, сега нямаме нито един пилот във Формула 1, което се надявам, че няма да продължи дълго. Сега имаме един млад пилот – Антонио Джовинаци. Той може да успее и се надявам да го направи.

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман
Пиро (в средата) със Сена и Прост като съотборници в McLaren

Коя е най-важната ви победа в Льо Ман, лично за вас?
- Докато още се състезавах, щях да отговоря: Тази, която предстои. Но за съжаление, вече не се състезавам. Мисля, че всяка една от тях е важна. Но особено много се гордея с факта, че имам девет поредни качвания на подиума в Льо Ман. Надеждността е много важен фактор в представянето на един автомобилен пилот. Така че тези девет поредни подиума - нещо, което никой досега не е успял да повтори - са много важни за мен. Исках да се кача и за десети пореден път на подиума, но не се получи.

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман
Като пилот на Benetton в първия си сезон във Формуула 1, "Спа", 1989

Какво помните от работата ви с Рон Денис, Айртон Сена, Ален Прост в McLaren?
  Това е невероятна част от кариерата ми. От тях научих много. През 1988-а болидът на McLaren беше много добър, много бърз –спечели 15 победи от 16 състезания във Формула 1. Беше много хубаво да съм част от този проект. По това време имах големи мечти, беше трудно, пътувахме много... Научих много от Сена и Прост, които не само бяха невероятно талантливи, но и бяха много специални като хора, отдаваха се на състезанията, бореха се един срещу друг, обръщаха внимание на всеки един детайл, наистина бяха много специални. Беше привилегия да съм с тях.

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман
Малко магия от Пиро в шампионата на Audi

Според вас, какво е бъдещето на Льо Ман? Ще има ли скоро електрически прототипи?
- Бъдещето... Льо Ман винаги е било платформа за развитие на технологиите. Състезанията там винаги са трудни. Ако пробегът на електрическите автомобили се увеличи сериозно, то може би Льо Ман ще стане състезание за такива прототипи. Това ще е невероятно постижение. Но мисля, че ще загубя още много от косата си, преди това да се случи.

Емануеле Пиро - от тест-пилот на Сена и Прост до легенда в Льо Ман
Пиро (в средата) с болида, с който спечели Льо Ман за четвърти път през 2006 година

Изкушавали ли сте се да стартирате в ралита, с някой quattro модел?
- С удоволствие бих се пробвал, защото когато говорех с рали пилотите на Audi – Валтер Рьорл, Стиг Бломквист, Хану Микола, разбрах, че това са истински легенди, невероятни хора. Мисля, че за тях е било страхотно преживяване да се състезават с тези коли, по тяхно време ралитата бяха много тежки. Мишел Мутон е друг велик човек от това време. Иска ми се да съм участвал и в този проект, но се състезавах само в Льо Ман.