Много рядко в историята си Porsche е допускала сериозни грешки, които да принудят феновете на марката да се разделят на два противоположни отбора в мнението си за даден автомобил. Представяме ви една от малкото такива грешки. Нарича се Porsche 914, дълго време е било най-достъпното Porsche на пазара, а днес е сред най-евтините класически модели от Щутгарт. Но наистина ли 914 е такава грешка или просто светът не е бил готов да приеме този автомобил заради субективни фактори?
Porsche 914 e плод на любовта между Volkswagen и Porsche и има средно разположен боксерен двигател, тарга покрив и двуместна конфигурация на интериора. Води се роудстър и върху него има емблемите както на Porsche, така и на Volkswagen.
Противоречивият автомобил стартира производство през 1969 в две фабрики - в Цуфенхаузен и в Оснабрюк, Германия. Последният такъв екземпляр слиза от поточните линии през 1976. Общо са произведени 118 978 автомобила.
Porsche 914 e компактен автомобил с претенции за спортни качества. Двигателят е средно разположен, а теглото е 907 килограма. Германците залагат на гама от боксерни двигатели, задвижващи задните колела с помощта на 5-скоростна механична трансмисия. Сред добрите качества на колата е и нейното напълно независимо окачване на двата моста, както и сексапилният тарга покрив (панелът се демонтира и колата се превръща в нещо като кабриолет).
Толкова ли е зле?
Поне на хартия, Porsche 914 предлага доста впечатляваща концепция за края на 60-те и началото на 70-те, особено за сравнително евтин автомобил. Дизайнът е консервативен, но колата има два багажника и в Щатите струва 3500 долара, което е около 20 000 долара днешни пари. Днес човек не може да си купи добре оборудван Volkswagen за тези пари, какво остава за Porsche.
Тогава какъв е проблемът? Докато колата се държи чудесно на планински пътища, тя се представя доста зле по време на ускорение. Стандартните 914/4 варианти били оборудвани с 4-цилиндрови двигатели с въздушно охлаждане, като най-мощният от тях бил 2.0-литров, имал електронна система за впръскване на горивото и мощност от 101 к.с., което дори тогава било нищо за спортен автомобил. Така или иначе, най-популярен бил вариантът на 914 с 1.7-литровия мотор от Volkswagen Type 4, който бил още по-слаб - разполагал с едва 80 к.с. Въпреки ниското си тегло, колата се нуждаела от минимум 13 секунди, за да достигне 100 км/ч, което не е повод за гордост за нито един спортен автомобил. Дори през 70-те.
Имало и голям маркетингов проблем. Фери Порше и шефът на Volkswagen по това време - Хайнц Нордхоф - подписали споразумение, според което спортният модел ще бъде предлаган в две версии - една на Volkswagen и една на Porsche. Ситуацията обаче се объркала, когато Нордхоф починал на 12 април 1968 и неговият наследник Курт Лоц решил да използва името VW-Porsche 914.
И тук идва най-големият проблем на колата. Кой би искал да купи Porsche, в чиято разработка има толкова сериозно влияние Volkswagen? Това истинско Porsche ли е?
Мнението, че това е продукт на Volkswagen, в комбинация със значителни проблеми в качеството, довели до мното критични оценки от страна на автомобилната преса, което пък оформило негативното отношение на феновете на Porsche. Германският производител на спортни автомобили реагирал на негативните емоции, пускайки на пазара по-мощната версия 914/6, оборудвана с 6-цилиндров двигател. Тя обаче била скъпа и доближавала 914 до емблематичната 911-ка.
Разбира се, не всички са съгласни, тъй като 914 има хиляди страстни почитатели по целия свят. Според тях този модел не бива да се доближава до класации за най-лошите спортни коли в историята, тъй като е лек, гъвкав и компактен роудстър, който е супер забавен на “спънати” планински отсечки. Малките двигатели действително са проблем, но същите се монтират в Porsche 356 и Porsche 912, а от тези коли никой не се оплаква. Може би проблемите на тази кола са изцяло субективни - eмблемата на Volkswagen и нетипичният за компанията дизайн.
Снимки: Porsche