IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо автомобилът губи мощност през лятото?

Високите температури оказват влияние на работата на двигателя по няколко начина

Някои шофьори са наясно, че при топло време тяхната машина губи доста конски сили, които през зимата изведнъж се връщат под капака. На какво се дължи това? Експертите от WBS Motors се опитват да обяснят причините.


горивна камера


На пръв път поглед няма особена логика – времето е топло, пътищата са в по-добро състояние, а колата не върви, както очакваме. По-неопитните шофьори, както и тези, които не са добре запознати с техниката, започват да се притесняват, че има някаква повреда.

Всъщност това е напълно нормален феномен, който се обяснява от учебника по физика за седми клас. За работата на двигателя с вътрешно горене са нужни гориво (бензин например) и кислород от въздуха. Колкото повече гориво и кислород влизат в реакция помежду си в цилиндрите, с толкова по-голяма мощност разполага двигателят. Номерът в случая е, че при различна температура количеството въздух също е различно.


датчик за въздуха
Датчикът за въздуха подава сигнали към електронния модул за управление на двигателя, за да се гарантира, че сместа няма да стане твърде бедна или твърде богата - и двата варианта носят със себе си потенциални повреди


Спомняте си склонността на газовете да се разширяват с повишаване на температурата, нали? При 30 градуса по Целзий (през лятото) в един кубически метър влизат 1,16 кг атмосферен въздух. В същото време при минус 10 градуса в същия кубически метър се оказват 1,4 кг въздух, тоест с 20% повече. С други думи – колкото е по-топло, толкова въздухът е по-разреден. Съответно в жегите всеки работен цилиндър на мотора получава с 20% по-малко въздух.

Факт е, че всеки съвременен автомобил разполага с датчик за температурата на въздуха, данните от който влизат в блока за управление на двигателя. На свой ред той коригира подаваната горивна смес. Когато в цилиндрите попада по-малко кислород, количеството на впръсквания бензин може да се коригира само в една посока – намаляване. Това съответно води до загуба на мощност, което се отнася най-вече за атмосферните двигатели.


климатик, AC


При турбо-моторите зависимостта на мощността от температурата е по-слаба. Турбината осигурява допълнителен въздух за двигателя при всякакви температури на улицата. Мощността обаче може да падне и по други причини. Сред тях е използването на климатика, който също „отнема” няколко коня на мотора. Това най-вече се усеща при малките градски коли с автоматична скоростна кутия и двигател с мощност под 100 конски сили.


0 от 500
  • #20
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гошу ( преди 1 година )
    При мен пък през лятото си е ок, зимата на дизела му е студено и не върви !!!
  • #19
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Коментарите са потрес! Стратата ни има бъдеще явно.
  • #18
    7 rate up comment 33 rate down comment
    За това .. ( преди 6 години )
    е крайно време ел. колите да идват! Че аман от тия замърсяващи бензинови и нафтови печки.
  • #17
    7 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Ще те улесня, понеже съм сигурен че имаш проблем с превода "An alternator is an electrical generator"Просто и ясно!!!
  • #16
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Дръпнатия, я сега ти виж каква е разликата между Generator и Alternator и има ли такава? Не случайно generator (alternator) е следвано от алтернаторИ последно, има ли generator (alternator) Аурис?Мухаха
  • #15
    11 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    ВАГи, правиш ли изобщо разлика между генератор и алтернатор?Май си се изгубил някъде в превода. Я пак погледни има или няма алтернатор HSD! Хубаво гледай, чети и не си фантазирай! После ела да ни кажеш има или няма!
  • #14
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Щото 1.6-1.8 старовремска бензинка плюс газова ментак и работещ климатик просто почва да няма пауър.
  • #13
    10 rate up comment 9 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Прочетох писаниците на форумната *** (която за пореден път иска да ни каже, че никога не е имал ВАГ) за алтернатора и ми стана за пореден път ясно колко му е акъла, т.е. колко голяма е липсата му. Просто да се спори с подобен *** е крайно нежелателно. Ако се бориш със cвИня, може да се оцапаш, а на нея ще и хареса. Няма смисъл. Та той не знае дори най-простите неща за хибридите, а тръгнал да се прави на знаещ. Пълен ***, който самият не си пие хаповете, а препоръчва на другите да го пра
  • #12
    14 rate up comment 14 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    ВАГи, ако имаше малко акъл в главата да се запознаеш с хибридите на Тойота, щеше да знаеш, че те НЯМАТ алтернатор!НЯМАТ!!!Дано поне това го запомниш, защото наистина си много, МНОГО ЗЛЕ!!!Никой, никъде не е твърдял, че енергията идва ей така. Казаха ти хората, че енергията идва от спиране, намаляне и т.н. Толкова ли си кyx, че още не вдяваш?! Ама то от ВАГинист нафтаджия какво може да се очаква. Всичките сте еднакви кyxи хрaлyпи ВАГинисти!!!
  • #11
    14 rate up comment 4 rate down comment
    до собств. на хиб ( преди 6 години )
    Да, на Приуса слагат соларен панел. Верно, е че имаш утилизация на кинетична енергия, но като цяло колата е доста мудна и поне на Ауриса двг-то доста се чува. Като технология е по-модерна от обикновеният дизел и безнин, но става само да се предвижваш, няма го удоволствието от шофирането. Между другото аз също карам японска кола, но не е Тойота.