Любовната афера на Mazda с ванкеловите двигатели започва още през 1967, когато на пазара излиза емблематичният модел Cosmo Sport. Извън Япония тази кола е по-известна с името 110S, а от нея са произведени само 1176 бройки. Въпреки екзотичния характер на колата обаче, тя изиграва ключова роля в разработката на иновативната по това време, поне що се отнася до серийното автомобилостроене, технология.
Десетилетия по-късно Mazda вече е произвела почти 2 милиона автомобила, задвижвани от ванкелов двигател, а последният мохикан от този отбор е специалното изпълнение RX-8 Spirit R, който е пуснат на пазара през 2011, но за съжаление се продава само в Япония.
Неотдавна се появиха слухове, че роторният двигател може да се завърне на борда на серийна Mazda в края на десетилетието. От японската централа пуснаха не един и два слуха, касаещи това решение. Както подчертават от автомобилното издание Motoring, в последния брой на заводското си списание от Mazda са публикували статия по случай 50-ия рожден ден на своя ванкелов двигател. В нея има един доста интересен абзац:
„Историята все още не е приключила. Без ванкеловия двигател вероятно не би съществувала и Mazda. А без Mazda ванкеловият двигател със сигурност е нямало да се произвежда в продължение на 50 години.“
Ако четем между редовете, може и да заключим, че Mazda планира да върне роторният двигател обратно на поточната линия.
Според последната неофициална информация впечатляващият концепт RX-Vision (на снимката по-долу) ще се превърне в сериен модел и ще бъде оборудван с ванкелов двигател от ново поколение. Очаква се новата кола да дебютира през 2020, когато Mazda ще празнува своя вековен юбилей.
Фактът, че Mazda представи първия прототип RX-Vision на автомобилното изложение в Токио още през 2015, означава, че не бива да отписваме съвсем ванкеловия двигател. Освен това, от компанията дори признаха по време на премиерата, че никога не са спирали „разработките и развиването на технологии, свързани с роторните двигатели“.
Времето ще покаже дали роторният двигател все пак ще бъде възроден и използван в нов спортен автомобил, който ще бъде позициониран над MX-5. По всичко обаче личи, че предпоставките това да се случи са налице. Все някога.
Снимки: Mazda